Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 423
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

Stationair toerental instabiel AR 33 16V

di sep 06, 2011 21:05

Hallo,

Beetje gek fenomeen. De motor heeft een variabel toerantal (600-800) stationair als hij tussen de 60 C en 80 C koelwater temp. zit, dus alleen bij opwarmen. Maw koude start Ok (~1200 toeren), warm ook ok, alleen tussen 60 C en 80 C niet, 80 C en meer geen probleem.

Ik weet dat volgende i'tems van belang zijn:
- lambda sonde -> warm ok, niet waarschijnlijk
- koelwater temp sensor -> koeling werkt prima, ventilator slaat netjes aan niet waarschijnlijk
- LMM / lucht temp sensor?
- valse lucht -> slangen eerder vernieuwd, warm ok, dus niet waarschijnlijk
- stationair regelklep? Werkt alleen in range 60-80 C?

Nu kan ik er wel mee leven, aangezien hij wel blijft lopen, en belangrijk warm het prima doet.
Maar als iemand dit beeld herkent, hoor ik het graag, verhoogd de betrouwbaarheid enigszins..
Hoe kun je de werking van de stationair regelklep controleren?

Gr
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Stationair toerental instabiel AR 33 16V

do sep 08, 2011 14:48

ga toch maar voor valse lucht!

waarom, bij warme motor kunnen slangen net wat anders zitten door de warmte...

heb je alle onderdruk slangen verwisseld, wat voor slang heb je gebruikt en heb je ze juist aangelsoten?


zo ver schommelen krijg je door een onderdruk slang los te trekken direct :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 423
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Stationair toerental instabiel AR 33 16V

do sep 08, 2011 16:10

Zal de vacuum slangen nog eens goed nalopen inderdaad.
Slangen komen van de (alfa) Dealer. Al wat langer geleden gewisseld, wel recent wat gesleuteld aan de startmotor, dus misschien toch iets over het hoofd gezien.
merci voor input!
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Stationair toerental instabiel AR 33 16V

do sep 08, 2011 21:39

misschien zit er 1 maar minimaal op een nippel?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 423
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Stationair toerental instabiel AR 33 16V -> opgelost

vr sep 09, 2011 11:54

Inlaat spruitstuk los gehaald, vacuum slangen gecontroleerd. Zat er nog goed op. Bougies nog eens nagelopen of ze nog goed vast zitten, het geval.
Inlaatspruitstuk er weer op, starten, euvel blijft. Ik hoor het vacuum geluid heel mooi als ik de slangen beweeg, dus dat is het blijkbaar niet.
Welnu, dan maar eens de stekker loshalen van de stationairregel klep, zeer voorzichtig, want kunstof haakjes breken in no time, reden dat ik de stekker eerst maar heb laten zitten.
Zie daar, motor loopt meteen een stuk beter, nog niet helemaal perfect,, maar geen echt haperen meer to 600 toeren.
Nu doet hij het warm wel goed, koud niet, zou de rubber niet meer goed afdichten in koude toestand?.
Dus wat Teflon tape gepakt, rond de afdichtingsrubber gedraaid, gemonteerd, stekker er weer op, en motor loopt weer mooi bij 60 C.
Nu maar eens afwachten.

Conclusie zover: Inderdaad valse lucht of te weinig onderdruk bij regeleklep. Kan me voorstellen meer 16V's hebben hier op den duur last van krijgen.
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Stationair toerental instabiel AR 33 16V

vr sep 09, 2011 12:24

rubberslang van je LMM kan je ook invetten zodat deze weer wat soepeler is en beter afdicht :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 423
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Stationair toerental instabiel AR 33 16V

zo sep 11, 2011 21:10

merci voor de Tip!
Euvel is toch weer terug, helaas, iemand specifieke ervaring met de regelklep. Moet deze misschien gereinigd worden?
Mysterie blijft, heb de indruk dat hier wel het probleem zit. Warm ok, maar ook pas echt als hij op 80 C staat. Is er een link met de thermostaat klep, aangezien het probleem ontstaat bij 50-60 C. In het begin loopt hij ook mooi rijk (shoke) zonder haperen.
Ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door Audidriver op vr sep 16, 2011 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Stationair toerental instabiel AR 33 16V

wo sep 14, 2011 17:08

de klep eens grondig schoonmaken (wd40) kan helpen, maar test de klep dan gelijk ook even...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 423
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Stationair toerental instabiel AR 33 16V

za sep 17, 2011 15:14

Klep werkt inderdaad. Ik heb er wat WD40 in gespoten.
Eens kijken of het beter wordt. Met dichthouden klep ingang, slaat motor af.

Gr.
33 16V QV, 1990

Terug naar “Algemene Technische vragen”