alfanerd1986

c & b nokkenassen ervaring?

za jul 16, 2011 13:17

Hallo allemaal zoals jullie weten rij ik een alfa 155 2.0 16v.
Nou wil ik graag nog wat meer vermogen.

Nou is de vraag is iemand hier bekend met de c & b nokkenassen op een 2.0 16v blok.
Welke zou ik moeten hebben voor straat gebruik en hoeveel schilt het in pk`s.

Graag hoor ik jullie ervaring der mee.

Rockcity
Advanced Member
Advanced Member

RE: c & b nokkenassen ervaring?

za jul 16, 2011 16:20

Kijk eens op de site van Squadra Tuning, die verkoopt ze ook.
Maar stel je er geen wereldschokkende verschillen van voor.
Met een atmosferische (non-turbo dus) motor moet je hele serieuze ingrepen doen om tot een flinke vermogenswinst te komen.
Ciao, Toine

156 2.0 JTS 2002
Ducati Monster 1200 R 2016

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: c & b nokkenassen ervaring?

za jul 16, 2011 17:06

Met een atmosferische (non-turbo dus) motor moet je hele serieuze ingrepen doen om tot een flinke vermogenswinst te komen.
Dat dus. Ik zou er niet eens aan beginnen op een atmosferische motor.
Hou er ook rekening mee dat je chip opnieuw geprogrammeerd moet worden bij dit soort wijzigingen.

Als ik je andere topic over je blok swap lees, weet je nog helemaal niet wat je wil.
Zou dat voor jezelf eerst maar eens op een rijtje zetten. :roll:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 17, 2011 08:05

Voor straatgebruik moet je geen andere nokkenassen plaatsen. Alles wat "fast road" en sneller is, geeft een veel nerveuzere motor die in stadsverkeer en in de file niet lekker meer rijdt bij de 155. Ik heb mijn snelle nokkenassen er ook uitgehaald, hardstikke leuk als je het gas in kan trappen, maar in de file is het gruwelijk irritant. C&B is prima spul, Catcams ook, daar gaat het niet om. Een 155 is standaard op straat gewoon rap zat. Je gaat pas wat aan die nokkenassen hebben als je dingen gaat doen die niet op straat thuis horen.

MDP
Guru
Guru
Contacteer: Website Twitter

zo jul 17, 2011 20:06

Kan ik me niet in vinden. Ik vind het nog steeds een super upgrade en ondervind geen problemen met file rijden. Verbruik is ook niet drastisch omhoog gegaan. Al met al positief dus. In mijn ogen is dit de enige upgrade op een TS welke je écht merkt en je motor meer power geeft. Vooral onderin vind ik de motor merkbaar krachtiger en heeft deze een ander karakter. De 146 komt heerlijk van zijn plaats en ik kan schakellui rijden zonder dat je merkbaar in ondertoeren rijdt. Los daarvan vind ik de verbaasde gezichten van 145/6/47/55/56-2.0TS-rijders geweldig als je op de bumper blijft. Ze kijken dan naar de skirts aan het stoplicht en je ziet ze denken: "Een junior is er toch alleen in 1400/1600 uitvoering"? :wink: Mensen wat met mij meerijden geloven niet dat het een 1600 betreft onder de kap. Niks anders dan goeds betreffende een nokkenupdate. Dat er een prijskaartje aan vastkleeft moet je maar voor lief nemen.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 18, 2011 13:23

Jij hebt het over een nokkenasupdate in een 1600. Die is behoorlijk "geknepen" door Alfa. De twee liter is een hele andere motor en het effect is echt anders. Snelle nokkenassen daar op kosten je echt de soepelheid onderin, of je hebt bijna geen vermogenswinst.

Rainier155
Guru
Guru

ma jul 18, 2011 13:54

@ Alfanerd misschien kun je je naam is eer aan doen en gewoon gaan googlen ipv voor elke hersenscheet een nieuw topic te openen. :roll:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 18, 2011 15:19

Dit is dus heel persoonlijk. Ik ben "verslaafd" aan m'n catcams nokken: ik rij nu standaard 1 versnelling lager........

Maar hoe was het ook al weer? Tot 20pk meer kost elke pk je zo ongeveer 100 euro en daarboven gaat het exponentieel harder....
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

MDP
Guru
Guru

ma jul 18, 2011 22:15

Jij hebt het over een nokkenasupdate in een 1600. Die is behoorlijk "geknepen" door Alfa. De twee liter is een hele andere motor en het effect is echt anders. Snelle nokkenassen daar op kosten je echt de soepelheid onderin, of je hebt bijna geen vermogenswinst.
De QV's van Leo liepen anders een tierelier. ;) Qua PK viel de fase 2 mee. Ondanks de scherpere C&B nokken scoorde deze 'slechts' 15 PK meer dan de mijne op dezelfde bank. De fase 1 deed het beduidend beter. Terwijl de prestaties op de weg juist omgedraaid waren. Andere opbouw, lijkt mij. De fase 2 QV was ondanks zijn minder bankscore écht rap! Mja, al met al, de 1600TS blokjes doen het niet verkeerd. De korte(re) overbrenging zorgt voor een goed ademend blokje onderin en komt, zeker voor een 1600, erg goed uit de startblokken.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 19, 2011 08:36

Je overbrenging heeft niets met ademen van de motor te maken, maar met de hoeveelheid koppel die je op de wielen zet. Als je een kortere overbrenging hebt, zal je meer koppel op de wielen zetten en zal de auto met gelijk vermogen sneller optrekken dan eentje met een langere overbrenging. Zet een 1600 bak op een 2 liter en zie het echte verschil met jouw auto.

Op de bank 15pk meer dan een vergelijkbare auto met originele nokkenassen. Die PKs zitten vooral bovenin en onderin heb je bij de 2.0 eigenlijk altijd minder vermogen dan met standaard nokkenassen. Op straat lijkt me dat totaal niet nuttig en het afnemen van vermogen onderin maakt zo'n auto gewoon vervelender om file mee te rijden dan een met originele nokkenassen.

MDP
Guru
Guru

di jul 19, 2011 21:19

Dat is toch bij te stellen door de inlaatnokkenas iets wat te verdraaien? Is bij mij ook gebeurd waardoor ik eerder aan mijn max vermogen zit, welke op zijn beurt lager is. Had ik gekozen voor het maximale had ik iets wat meer vermogen gehad, maar inderdaad in een toerengebied waar ik zelden kom namelijk, bovenin. Maar software matig valt hier een hoop af te stellen lijkt mij, zeker i.c.m het 'verdraaien' van de inlaatnokkenas.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 19, 2011 22:05

Dat is toch bij te stellen door de inlaatnokkenas iets wat te verdraaien? Is bij mij ook gebeurd waardoor ik eerder aan mijn max vermogen zit, welke op zijn beurt lager is. Had ik gekozen voor het maximale had ik iets wat meer vermogen gehad, maar inderdaad in een toerengebied waar ik zelden kom namelijk, bovenin. Maar software matig valt hier een hoop af te stellen lijkt mij, zeker i.c.m het 'verdraaien' van de inlaatnokkenas.
Dan heb je onderin wel het vermogen, maar bovenin waarschijnlijk nog minder vermogen dan met standaard nokkenassen. Ze zijn gemaakt om meer vermogen op hoge toeren te leveren en dat kost onderin.

MDP
Guru
Guru

di jul 19, 2011 22:10

Ik heb ingeleverd helemaaaaal bovenin, waardoor mijn max vermogen lager uitvalt, maar het is niet schokkend. Althans, niet zo schokkend zoals jij het schetst. Kwestie van de juiste balans zoeken en vinden.

jan-willem
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo jul 20, 2011 01:01

Ik heb de alfetta terug gebouwd, normale nokstokken. Er was niet normaal mee te rijden :cry:

Nee geen aanrader.......

Gr. Jw :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 21, 2011 09:49

Ik heb ingeleverd helemaaaaal bovenin, waardoor mijn max vermogen lager uitvalt, maar het is niet schokkend. Althans, niet zo schokkend zoals jij het schetst. Kwestie van de juiste balans zoeken en vinden.
Je bent appels met peren aan het vergelijken, jij hebt een 1600 met 2 liter stokken. Dit gaat om 2 liter stokken die al veel "heter" zijn als basis. Vergeet niet dat die stokken in de 2 liter net zo "heet" zijn als in de 1600, maar dat je er mee wegkomt doordat er 400cc meer motorinhoud is. Dit soort dingen kan je niet 1 op 1 vergelijken.

Terug naar “Het Forum Café”