In slipstream raken en een boom aan de zijkant erin krijgen.
Slipstream? Hing je vlak achter een andere auto/vrachtauto dan?
De klap was zo hard dat waar eerst mijn versnellingsbak zat, daar nu de deur van de auto zat.
Een kilometer of 30-40 per uur eindsnelheid dus. Ik ga er even van uit dat dit in een RWD middenklasseauto van zo'n 30 jaar geleden is, dus een C-kadett, of vergelijkbaar. Er staan genoeg resultaten van botsproeven op het Internet om een realistische schatting van de eindsnelheid te maken.
En de bestuurdersstoel??? ergens ONDER de versnellingsbak... Laat ik nou door de klap naar de bijrijderskant geslingerd/geduwd zijn...
Dat klinkt niet erg logisch. Als je met je linkerkant op een boom klapt, zou je door de klap alleen maar heel hard verder naar links geduwd worden op de boom. Jouw lichaam gaat immers rechtdoor, terwijl de auto door de boom wordt tegengehouden.
Met gordel om had ik, net als de stoel (of wat er van over was) tussen de deur en de versnellingsbak gezeten.
Dat is nogal een aanname. Voor hetzelfde was je, met gordel om, keurig over de bak heen geschoven. Een stoel met iemand er in hoeft helemaal niet hetzelfde pad te gaan als een lege stoel. Of dat je dood zou zijn geweest of niet, is ook nog maar zeer de vraag. Wat me logischer lijkt is dat je keihard op de zijkant van de auto geklapt ben en bent teruggestuiterd naar de rechterkant van de auto, waar je ook weer tegenaan geklapt bent.
Dus ik doe zo'n ding niet meer om en hoef zo'n ding ook niet meer om.
De statistiek is dat bij veel meer dan 95% (Yuri weet het exacte percentage ongetwijfeld) van de ongevallen een gordel je helpt. Je loopt nu een heel groot risico dat je er slechter van af bent als je nog een keer een klapper maakt door het ding niet om te doen.
Hoe groot is de kans dat je je auto wel onder controle had kunnen houden als je stevig in je stoel had gezeten, vastgehouden door de gordel? Heb je daar al eens bij stilgestaan?