henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 941
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

gewicht vd V6 12V en 24V

ma jul 04, 2011 22:15

Weet iemand de gewichten van deze motoren?
Ik ben benieuwd hoeveel de 24 V motoren zwaarder zijn.

Alfa166GTA

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

za jul 09, 2011 16:04

Precieze gewichten durf ik je niet te zeggen.
Maar veel maakt het niet uit.
Ik denk, als je ervan uit gaat dat je dan dubbele nokassen en 12 kleppen erbij krijgt max. een kilo of 8???
Waar dan bij een 24v een klep zit, zit aluminium of gietijzer bij een 12v... qua verschil niet veel dus.
Denk alleen de nokassen die dan wat verschil in gewicht zullen uitmaken.

Mag ik vragen waarvoor de interesse? interessant project :D???

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

za jul 09, 2011 21:40

Even kleine sidenote, de 12v heeft ook aluminium blok en koppen, geen gietijzer...

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 941
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

za jul 09, 2011 21:44

Ok ik had ook wel zoiets ongeveer bedacht, echter meten is weten denk ik maar zo.
Ik ben met mijn 75 V6 bezig om die af te slanken vandaar mijn focus op gewicht en idee over hoe het gewicht zou zijn met een 24V er in.
Ik heb een 10 kg lichtere motorkap laten maken bij Alfa Centro en lichtere bumpers liggen vd turbo, zou de abs er uit willen doen en de accu diagonaal naar achteren willen hebben. alsmede Gta schijven voor.
Ik ben regelmatig auto's aan het wegen vandaar...

nog bedankt voor de reactie

Alfetta/GTv registerleider
Henk Compagner

Alfa166GTA

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

zo jul 10, 2011 16:32

Ooow okay! een light-wight RWD scheurijzer dus :wink:
Ik denk dat er uit de motor niet veel verschil in gewicht te halen valt.

Echter denk ik dat voor het rendement voor het racen (ik neem aan dat het daarvoor is) een 24v dan de voorkeur heeft.
Inderdaad, beide zijn van Aluminium, maar wist nog niet over wat voor alfa we het hadden.

Voor gewichtsbesparing van de motor en omliggende zou ik toch meer denken aan een lichter vliegwiel, carbon crankshaft, aluminium radiateur, K&N i57 luchtfilterkit etc.
Ik zou niet te veel proberen gewicht te verminderen vanuit het blok... gaat dan juist ten koste van de prestaties denk ik.
Je zou dunnere zuigers enz. kunnen nemen, maar dan blijf je reviseren...

Zijn er geen andere punten waarop je nog gewicht kan "lozen" ???
Lichtere aluminium wielen? polyester kappen? Plastic zijruiten??? ik probeer mee te denken hier

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

zo jul 10, 2011 19:39

Voor gewichtsbesparing van de motor en omliggende zou ik toch meer denken aan een lichter vliegwiel, carbon crankshaft, aluminium radiateur, K&N i57 luchtfilterkit etc.
Carbon krukas? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Alfa166GTA

Re: RE: gewicht vd V6 12V en 24V

zo jul 10, 2011 19:40

Voor gewichtsbesparing van de motor en omliggende zou ik toch meer denken aan een lichter vliegwiel, carbon crankshaft, aluminium radiateur, K&N i57 luchtfilterkit etc.
Carbon krukas? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Excuus Dirveshaft (naar de dif)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

zo jul 10, 2011 21:40

Dat is voor een transaxle een duur geintje, dat zou maatwerk worden :? ... kost meer als een gebruikte GTA motor. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

ma jul 11, 2011 07:44

Het blok hangt gedeeltelijk voor de vooras, dus gewicht maakt zeker uit voor de balans van de auto. Dat je met roterende massa beperken meer winst pakt dan met statische massa voor acceleratie is een ander punt.

In een 75 scheelt het in ieder geval zoveel dat de meeste serieuze 75 V6 racers wel een 24V hebben. Je kan daardoor wel concluderen dat een 24V in een 75 hangen waarschijnlijk de moeite waard is, als je harder wilt.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: gewicht vd V6 12V en 24V

ma jul 11, 2011 15:10

.......Voor gewichtsbesparing van de motor en omliggende zou ik toch meer denken aan een lichter vliegwiel, carbon crankshaft, aluminium radiateur, K&N i57 luchtfilterkit etc.
Ik zou niet te veel proberen gewicht te verminderen vanuit het blok... gaat dan juist ten koste van de prestaties denk ik.
Je zou dunnere zuigers enz. kunnen nemen, maar dan blijf je reviseren...

Zijn er geen andere punten waarop je nog gewicht kan "lozen" ???
Lichtere aluminium wielen? polyester kappen? Plastic zijruiten??? ik probeer mee te denken hier
een i57 kit om gewicht te besparen? tov een "normaal" open luchtfilter bespaar je daar toch niks op? hooguit tov een originele luchtfilter-unit......voor wie die er nog op heeft zitten :wink:
Dunnere zuigers leveren geen revisiekosten op. Het niet afstemmen van de onderdelen zuigers, drijfstangen e.d. in combinatie met de warmtehuishouding dat zal wel een revisie op kunnen leveren. Overigens is het gewicht vd zuigers dan niet het eerste waar ik winst op zou willen pakken. Uitgewogen drijfstangen daarentegen dan wel. Vliegwiel is een leuke als je daar een paar kilo mee wilt winnen icm sneller klimmen en dalen in de toeren.

@Henk: ik heb in mijn 75 de accu naar achteren verplaatst, de complete stuurbekrachtiging vervangen door een onbekrachtigd exemplaar, het vliegwiel 5 kilo laten afdraaien en icm de voorste krukaspoelie laten balanceren op de krukas. Dit alles leverde een besparing op van 35 kilo. Ik heb destijds het blok wel gewogen (zonder startmoter, dynamo etc)maar ik kan nergens meer terug vinden hoeveel dat nu precies was. :sad:

De bumpers vervangen door die van een turbo en een poly motorkap geven ook veel winst .
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

ma jul 11, 2011 15:34

Ik zou sowieso geen open filter, of het nou een i57 kit is of niet, monteren. Koude lucht pakken en dus met een groot gesloten filter werken is veel handiger.

Alle roterende massa telt extra, helemaal als het voor de versnellingsbak ligt. Je moet massa bewegen, als die niet alleen vooruit moet, maar ook nog eens van (rotatie)snelheid moet veranderen kost dat extra energie. Hoe meer versnelling, hoe meer energie het kost.

De dikte van de zuigers maakt inderdaad niet zoveel uit, totdat je echt te dun gaat zitten om een lange levensduur te hebben. De meeste racers zitten met hun dikte daar nog ruim boven, dus je kan een behoorlijk eind gaan. De materiaalkeuzes en de hoeveelheid toeren zijn veel meer van belang voor de levensduur van de motor.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

ma jul 11, 2011 15:48

Helemaal mee eens, mij ging het erom dat je, afhankelijk van het doel waar je de motor voor bouwt,moet bepalen of je daar een heel licht vliegwiel of een zwaarder vliegwiel voor wilt hebben.

Voor de rest kan ik mij helemaal vinden in Whizzman's reactie.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Alfa166GTA

Re: RE: gewicht vd V6 12V en 24V

ma jul 11, 2011 16:16


een i57 kit om gewicht te besparen? tov een "normaal" open luchtfilter bespaar je daar toch niks op? hooguit tov een originele luchtfilter-unit......voor wie die er nog op heeft zitten :wink:
Als je het vergelijk maakt met een origineel luchtfilterhuis en alle toebehoren kom je al gauw op 5 kilo besparing...

Een "gewoon" universeel open luchtfilter leverd geen extra vermogen op. leuk voor de sier en het geluid, maar veel maakt het niet uit.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

ma jul 11, 2011 16:56

@alfa166gta: ls t alleen gaat om gewichtsbesparing dan zet je er gewoon een open luchtfilter op, is ook nog eens lichter dan een i57 kit.
Als t gaat om performance ga je voor een airbox :wink:
Maar die verkoop je zeker niet :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

ma jul 11, 2011 17:05

Ik snap het nut van gewichtsbesparing niet als het je zoveel performance kost. Die 5 kilo maakt op die 1300 kilo veel minder uit dan die 5 pk op 200. Kilo's minder is zonder meer slim, maar niet als je er vermogen voor in moet leveren.

Terug naar “Algemene Technische vragen”