Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Stuurhuis vervangen 155 1.6 TS

do jul 07, 2011 09:38

Heb al even gezocht maar kan er niets over vinden.
Hoeveel werk is het om een stuurhuis van een 155 te vervangen, en wat moet er zoal los?
We hebben een brug.

Graag tips, en alvast bedankt.

Jan
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: Stuurhuis vervangen 155 1.6 TS

do jul 07, 2011 09:55

Los van het stuurhuis: Stuurkogels, slangen stuurbekrachtiging en in de auto de stuurstang.

Los om stuurhuis eraf te krijgen: subframe

Het is best veel werk helaas.
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Stuurhuis vervangen 155 1.6 TS

do jul 07, 2011 09:57

Is relatief lastig werken omdat je er niet helemaal makelijk bij kan.
Maar met een brug tot je beschikking is het goed te doen ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Stuurhuis vervangen 155 1.6 TS

do jul 07, 2011 14:29

Heb je een tweekoloms- of vierkoloms brug? Met een vierkoloms brug is het lastiger namelijk.

Auto op de brug zetten.
Bij de voeten van de bestuurder de stuurkolom losmaken van het stuurhuis
Motorkap open
Brug omhoog
Slang op de "koeler" van de stuurbekrachtigingsolie losmaken, olie opvangen in opvangbak.
Stuur heen en weer bewegen met de voorwielen tot alle olie er uit is gelopen is.
Voorwielen er af
stuurkogels losmaken
Voorpijp uitlaat losmaken
4 bouten waarmee het stuurhuis vast zit aan het subframe losmaken
fuseekogels losmaken
de 4 "grote" bouten waarmee het subframe vast zit losmaken. Dit is maatje 18 en je gaat waarschijnlijk een slagmoersleutel en een lang verlengstuk nodig hebben.
Zet een assteun of iets dergelijks onder het subframe om het te ondersteunen.
de 4 "kleine" bouten waarmee het subframe vast zit losmaken.
De 4 nog kleinere boutjes waarmee het subframe vast zit aan het plaatwerk rondom de uitlaat/schakeltunnel losmaken. Deze breken nogal eens af. Het is handig om de "plaatjes" die bovenop zitten met de tapeinden er aan vast, reserve te hebben liggen. Het kan zijn dat je het plaatwerk in de schakeltunnel gedeeltelijk los moet maken om het subframe los te krijgen.
Als het goed is, kan je nu het subframe weghalen.
Koppel de slangen waar je stuurhuis mee vast zit los van de stuurpomp. Let op hoe de slangen precies vast zitten en waar ringen zitten.
Monteer het nieuwe stuurhuis, gebruik nieuwe ringen voor de hydrolische koppelingen. Zorg er voor dat het stuurhuis gecentreerd staat.
Alles terugbouwen in omgekeerde volgorde.
Let bij het vastmaken van de stuurkolom op de stand van het stuur, de stand van het stuurhuis en probeer het stuur zoveel mogelijk recht te krijgen als het stuurhuis ook in het midden staat. Zo zorg je er voor dat je evenveel uitslag naar links en rechts krijgt en je stuurkogels ook ongeveer gelijk in- of uitgesteld moeten worden.
Na montage zal je de auto uit moeten laten lijnen.
Voordat je start, nieuwe ATF-olie in het reservoir van de stuurbekrachtiging doen. Na starten het stuur vol van links naar rechts en terug blijven draaien en het niveau in het reservoir goed in de gaten houden. De pomp zal kabaal maken en je zal een boel luchtbelletjes in de olie krijgen. Dit wordt na een aantal keren heen en weer gaan minder. Zodra je het niveau niet meer ziet dalen en de pomp relatief stil is, kan je een proefrit gaan maken. Houdt het peil de eerste tijd goed in de gaten en vul zonodig iets bij. De luchtbelletjes zullen vanzelf uit de olie verdwijnen en daardoor zal het peil nog wat dalen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”