Auto gewoon even goed (laten) nakijken voor je gaat en 'm een beetje ontzien tijdens de reis. In de 24 uur van le Mans rijden ze ook anders dan in een race van een uur. Heelhouden heet dat.
Ik ben met verschillende klassiekers overal geweest, werd soms hier voor vertrek voor gek verklaard maar heb nooit problemen gehad (met een Lancia Gamma coupé naar Rome? Je bent gek! Gewoon probleemloos heen en weer geweest maar rustigaan gedaan en genoten, niet boven de 120 geweest). En ook die auto's werden bepakt en flink belast (lang rijden bij hoge temperaturen dus gewoon regelmatig controleren).
Wat deed ik voor ik ging: zorgen dat je zeker weet dat de fan voor de radiator het echt goed doet, alle vloeistoffen, remolie (belangrijk!!), banden, remmen, etc. controleren of zonodig vervangen, en vervangend vervoer verzekering (reis en kredietbrief bijv.) afsluiten. En auto niet zwaarder belasten dan nodig is.
Met een 1300 de bergen in kan best, er zijn mensen die met een oude Fiat 500 de bergen in gaan. Maar verwacht niet de kwaliteit van een moderne auto en houd de temperatuur in de gaten. Neem er de tijd voor en neem voor lief dat het soms langzaam gaat (dat is niet onnodig belasten).
Koen