Alfisti
Member
Member

GTV 2000 accelaratie dip.

zo mei 01, 2011 10:16

Betreft hier mijn 2 ltr Nord Bertone met Dellorto carbs, open filters en 123 ignition en spaghetti uitlaadspruitstuk.
Carbs zijn recent d.m.v. een kwikkolom synchroon gezet.

Bij het uit accelereren in de eerste versnelling krijg ik altijd een "dipje" en het toerental.
Ineerste instantie pakt de motor goed op, direct gevolgd door een kleine korte dip, waarna er en in de hogere toerentallen zich geen problemen meer voordoen.

Wie weet hoe dit komt (acceleratie sproeiers? of wat anders)
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

rafael
Member
Member

RE: GTV 2000 accelaratie dip.

zo mei 01, 2011 10:49

Heb zelf hetzelfde probleem gehad. Bij mij is het opgelost door de carbs ultrasoon te reinigen, de vlotters op 17mm te zetten, en alles volgens spec in te stellen (sproeiers, acceleratiepompen e.d.).

Enkele vraagjes:
Zijn de carburateurs ooit eens ultrasoon gereinigd?
Zijn de carbs verder volgens spec (sproeiers en dergelijke)?
Hoe hoog zijn de vlotters afgesteld?
Werken de acceleratiepompen?
welke kromme heb je ingesteld in de 123, en met hoeveel voorvervroeging statisch?

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 01, 2011 11:21

wat voor open filters? denk namelijk dat, ervan uitgaande de rest die opgenoemd is klopt, daardoor komt. Verkeerd mengsel in deel van het toerengebied denk ik.

Op de rollenbank ermee, of gewone inlaatbuis met de bekende aanpassing terug.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 01, 2011 21:38

Zaagmans heeft een kitje om accelleratiesproeiers goed af te stellen eventueel in de verhuur.

Wat meer informatie zou misschien nog meer nuttige tips op kunnen leveren. Dingen zoals modificaties aan je motor, sproeierbezetting, welk toerental de dip zit, of het ook gebeurt als je in de 2 optrekt (lastiger) en of je als je bij het toerental in kwestie ineens het gas er op gooit in de 3 ofzo ook een hapering krijgt. Heb je frisse bougies? Welk merk/type? Electrodeafstand?

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

ma mei 02, 2011 09:51

In het lage toerengebied (tot ca. 2500 - 3000 rpm) duidt op je acceleratie sproeiers / je stationair (progressie) sproeiers.

Acceleratiesproeiers verstopt? Daar zijn extra filtertjes voor te krijgen:
Afbeelding
Wel eerst zorgen dat de sproeiers brandschoon zijn. Als ze niet schoon te krijgen zijn (wat soms het geval is omdat de boring een fractie van een mm is...), gewoon vervangen, kosten de wereld niet.

Als dit het probleem is, dan zou ie het wel in elke versnelling moeten hebben trouwens.

Bij welk toerental doet ie het?

Open filters zonder gerold zijn (en dus geen aangepaste sproeierbezetting) is ook geen aanrader trouwens (zoals reeds opgemerkt).

Grote kans dat als je het originele luchtfilter terugzet, je motor veeeeeeeel mooier oppakt (maar je levert wel wat (heel fraai) inlaatgeluid in maar wint er ook weer vermogen mee.

Zoals ook reeds gezegd, kan het ook zijn dat de pompopbrangst van beide carbs niet goed afgesteld is. Het kan zijn dat de ene teveel en de andere te weinig geeft, of beide te weinig etc.

Zijn de Dello's die erop zitten de originele carbs voor dit blok? Of zijn het vervangers uit onbekende bron? Of is het onbekend?

Het synchroonstellen is trouwens heel mooi maar er moet ook gekeken worden naar het niveau op welke je ze synchroon zet... Je kunt ze alle 4 synchroon zetten op "Niveau A" maar dat kan zo maar veel te laag (of te hoog zijn) en zou het "Niveau A + een halve slag" moeten zijn om het blok mooi op te laten pakken.

Dan is er nog je ontsteking inderdaad... je bougies... etc.... mogelijkheden te over.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma mei 02, 2011 10:43

Is geen simpel antwoord op te geven zonder meer info. Veel mogelijkheden zijn al genoemd.
Wil ik nog aan toevoegen, carburateurs horen niet bij de motor (nokkenassen, compressieverhouding etc etc) /auto (wagen gewicht) /achteras (eindreductie) en hebben mogelijk de verkeerde progressieboringen. Als het 110% zeker is dat dit de oorzaak is kan je die iets ruimen. Kleiner maken word lastiger.
Voordat je daaraan begint moet er wel iemand naar gekeken die echt weet waar hij mee bezig is.

Gr DJ

Alfisti
Member
Member

ma mei 02, 2011 12:29

De open filters zijn van het type "gemodificeerde beschuitbuis".
Dus zonder het midden stuk, met een sportfilter. De Carbs horen bij het blok.
In,- en uitlaad stuk zijn inwendig ge-flowed.

Deze dip treed op bij een toerental van ca 1000.
Dus eigenlijk direct bij het gas geven en duurt, zoals eerder beschreven, maar erg kort.

Ben zelf niet echt een voorstander van een rollerbank.
Bij "onbelast" vol gas geven krijg ik altijd de rillingen, e.a is toch bijna 40 jaar oud.
Daarbij komt bij dat het gaspedaal, bij vol vermogen, wel eens blijft hangen, :oops: wat het nog beangstiger maakt.

Het blok loopt verder als een zonnetje en start, zelfs na 2 weken stilstand, direct.
Hellaas ben ik niet bekend met het setje van Zaagmans en ontbreek mij ook de nodige diepgaande kennis om
verder aan de carb,s te sleutelen.

Zal eerst de sproeiers es goed schoonmaken en dan zal ik het waarschijnlijk buiten de deur moeten zoeken.
Bedank voor de tips
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mei 06, 2011 22:18

Het zijn of je acceleratiesproeiers ofwel je acceleratie pompen.

BIj mijn solexen is dat een membraam en dat wil wel eens blijven hangen als er een vuiltje tussen komt, dan loopt de kamer niet goed vol en dan heeft de ene carburateur minder an de andere, resultaat :een dip.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

za mei 07, 2011 09:58

Met 1000 toeren ga je net het gebied van de stationairsproeier uit denk ik zo, dus dat zou er op duiden dat er vuil in een carburateur (of waarschijnlijk in alle) is gekomen en de hoofdsproeier verstopt is. Ik zou beginnen met het benzinefilter open maken en kijken of daar iets engs te zien is. Om te verifiëren dat het inderdaad om de hoofdsproeier gaat kan je proberen het toerental naar het punt van de dip te brengen en daar vast te houden. De motor zou dan af moeten slaan of cilinders gaan missen.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

za mei 07, 2011 10:52

Stationairsproeierbereik op een Nord gaat tot ongeveer 2500 - 3000 rpm.
Bij 1000 rpm ga je zo'n beetje over van je progressiegaatjes naar je stationairsproeier, met hulp van je acceleratiesproeiers.
Hoofdsproeiers komen er pas vanaf ca 2500 rpm bij.
Luchtrem is pas actief boven de 5500 - 6000 rpm.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 07, 2011 15:50

Ben zelf niet echt een voorstander van een rollerbank.
Bij "onbelast" vol gas geven krijg ik altijd de rillingen, e.a is toch bijna 40 jaar oud.
dat gebeurt niet op een rollenbank....is juist belast.
Als hij een rollenbank niet aan zou kunnen moet je er ook niet mee op straat rijden. 1x een goede rollenbanksessie haal je zoveel winst mee, ook voor de levensduur van de motor, word vaak onderschat, of uit verkeerde zuinigheid niet gedaan.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Algemene Technische vragen”