Nou, eindelijk is het zo ver. Na 8 jaar stilstand begonnen met het herbouwen van mijn Sudje QU uit 82. Het begin is meteen noodzaak, de remmen zaten namelijk zo vast als een huis. Het loshalen ging uiteindelijk door met geweld de remblokken tot pulp te slaan met een dikke ijzeren staaf. Dit alles zonder de klauw of schijf te beschadigen. Dit alles verliep uiteindelijk nog vrij vlekkeloos.
Revisiesetje op de kop getikt, blikje nieuwe remolie en aan de slag:
De gedemonteerde klauw, onder is goede de zuiger te zien met ingeperste veer. Ook die is los geweest en met een bankschroef opnieuw ingeperst. Viel weinig aan te onderhouden, wel leuk om eens te zien hoe het nou precies werkt.
Uit het revisiesetje de ring in de cylinder vervangen, alles een beetje inwrijven met remolie en tijd om de zuiger terug te zetten. Door middel van de stelschroef is de zuiger terug in de cylinder te draaien (rechtsom). Ondertussen d.m.v. de handremhefboom het mechanisme goed in beweging houden.
Deel twee van de revisieset plaatsen....
... en vastzetten met de veer.
Nog eenmaal testen op de maximale uitslag (doe dit vooral met de klauw nog uit de auto, ik was zo stom om de zuiger weer uit zijn schroefdraad te draaien toen ik eindelijk alles had ingebouwd....)
En terugbouwen in omgekeerde volgorde van de plaatjes in het boek.
Tijd om deze lege plaats weer te vullen.
De klauw erop, schijf terugbouwen en blokken plaatsen.
En klaar is klara. (nou ja, bijna dan. Ontluchten en testen is voor het volgende weekend).