Furrikain
Full Member
Full Member

RE: Drijfstangen in de 75 turbo

do apr 14, 2011 13:13

Ik speculeer even mee: voor zover ik weet zijn 1750 en 2000 drijfstangen bij de 105-serie gelijk. Weliswaar verschillende onderdeelnnummers omdat 2000 drijfstangen steviger uitgevoerd zijn en je geen 1750 en 2000 drijfstangen door elkaar wil monteren, maar de dimensies zijn identiek.

K1's zouden dus zo moeten passen. Overigens wel serieuze overkill. De OEM drijfstangen zijn van uitstekende kwaliteit, ook in een opgefokt Turbo-blok. Een dergelijke upgrade lijkt mij enkel zinnig als je veel meer toeren wil gaan draaien, iets waar jouw motor verder niet op gebouwd is. Eventueel een setje ARP bouten in de orginele drijfstangen voor wat extra peace of mind volstaat.

Het verhaaltje over de 1750/2000 dimensies heb ik overigens ook maar ooit uit een onderdelenboek gehaald, ik heb ze nog nooit naast elkaar in mijn handen gehad.

Dat Turbo-drijfstangen zouden afwijken van de standaard 1800 drijfstangen heb ik verder nog nooit gehoord, lijkt me stug, uiteindelijk was een TB blok af fabriek ook maar een 1800 met 155 pk'tjes, maar wie weet...

Handige tabel voor in de toekomst: Crankshaft & connecting rod specifications

joy
Full Member
Full Member

do apr 14, 2011 18:31

Die olie komt uit een groef in de drijfstanglager. Die krijgt weer olie door een boring in de krukas, waar weer olie in komt door een groef in een hoofdlager.

De boring in de drijfstang geeft vooral smering aan de zuigerpen, de hoeveelheid olie die er op je zuigerbodem komt is niet echt spannend heb ik begrepen. Verder heb ik ook begrepen dat alleen de Evoblokken deze smeering

Als ik het goed begrijp zitten er dus groeven in de lagers en dus ook een gaatje. Is dit dan het geval bij alle Alfa motoren want ik heb nog niet zo lang geleden de drijfstanglagers van een 156 1.6 ts gedaan maar kan mij niet herinneren dat er groeven en een gaatje in zaten.Kan ook aan de leeftijd (mijn leeftijd) liggen dat mijn ogen minder worden en vergeetachtig word. :oops:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 14, 2011 19:07

Ik ben er ooit geleden ingetrapt en ging er van uit dat ze in alle alfablokken zouden zitten, omdat ze in mijn hondaatje van 1972 al wel zaten en alle modernere blokken die ik had losgehad ook (hard op m'n bek gegaan, Zaagmans wist het echt beter). Dit is echt iets wat in de 1.8TB is gedaan en niet in de 8 en 16V TS blokken, of de oudere Nords. In de 16V TS zitten er losse oliesproeiers onderin het blok die omhoog spuiten, in de 24V en een enkele 12V V6 is dat ook zo gedaan.

joy
Full Member
Full Member

do apr 14, 2011 19:35

O.K. duidelijk begon al te twijfelen ken het nl. ook niet bij de BMW blokken.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

do apr 14, 2011 19:43

De speling tussen big en small end lagers geven spat smering aan de cilinder wand.
Die smering / koeling doet weinig tot niets met de zuiger bodem koeling.
De olieschraap veer moet de spat olie weer van de cilinder wand poetsen.
Versleten lagers geven vaak een hoog olieverbruik door de toename van spat smering met gevolg dat de schraap veren het niet kunnen bijhouden.

De moderne (hoger belaste) motoren hebben daarom vaak een oliespuiter en een speciaal gevormde zuiger bodem.
Dat een turbo drijfstang een gaatje heeft bij het small end is daarom ook heel goed mogelijk.
In dat geval zullen de gewone drijfstangen misschien wel passen maar zullen de zuigers niet heel blijven.
Transaxle loos!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Drijfstangen in de 75 turbo

do apr 14, 2011 21:49

De speling tussen big en small end lagers geven spat smering aan de cilinder wand.
Versleten lagers geven vaak een hoog olieverbruik door de toename van spat smering met gevolg dat de schraap veren het niet kunnen bijhouden.

De moderne (hoger belaste) motoren hebben daarom vaak een oliespuiter en een speciaal gevormde zuiger bodem.
Dat een turbo drijfstang een gaatje heeft bij het small end is daarom ook heel goed mogelijk.
In dat geval zullen de gewone drijfstangen misschien wel passen maar zullen de zuigers niet heel blijven.
Die zuigers kunnen wel wat hebben, in de "gewone" turbo zaten die kanalen alvast niet. Verder kan je bij twijfel zelf sproeiers op de zuigerbodem gaan richten. Retrofitten is minder eng/moeilijk dan het lijkt. Je kan bestaande sproeiers pakken en zelf een rails knutselen waar je ze op zet. Richten kan je ook nog redelijk doen. Het spannendste is om er voor te zorgen dat je aansluit op het bestaande oliecircuit en daar niet te weinig olie uit haalt, maar zeker ook niet te veel.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

do apr 14, 2011 22:55

Die zuigers kunnen wel wat hebben, in de "gewone" turbo zaten die kanalen alvast niet. Verder kan je bij twijfel zelf sproeiers op de zuigerbodem gaan richten. Retrofitten is minder eng/moeilijk dan het lijkt. Je kan bestaande sproeiers pakken en zelf een rails knutselen waar je ze op zet. Richten kan je ook nog redelijk doen. Het spannendste is om er voor te zorgen dat je aansluit op het bestaande oliecircuit en daar niet te weinig olie uit haalt, maar zeker ook niet te veel.
Zijn het dezelfde zuigers of zit daar ook een wijziging in? Zelfde geldt voor de veren en cilinder bussen.
Als je mis gokt heb je een duur experiment.
Je zal eerst zeker moeten weten wat er precies in een turbo motor zit en nog belangrijker waarom sommige zaken anders zijn.

Zuiger koeling wordt pas belangrijk als je hogere drukken en temperaturen draait maar ook de tolerantie maten en zuiger materialen spelen een grote rol.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat een motor niet lang loopt als je die zaken niet goed op orde hebt.
Transaxle loos!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 14, 2011 23:13

Zo kun je bij een turbomotor de zuigerveer speling beter aan de ruime kant houden bijvoorbeeld. :wink:

Heeft er niet iemand een beetje documentatie over het inwendige van een IMSA motor? Ben wel benieuwd of daar oliesproeiers onder de zuigers zaten namelijk.

Ook zonder die sproeiers is er genoeg uit een motor te halen overigens. Zeker op een 75 Tb motor is het veel belangrijker om het benzine-lucht mengsel goed te hebben, dat ouderwetse injectiesysteem maakt er vaak een potje van en slaat dan ook nog eens in de noodloop. :( Als je voor vermogen gaat is dat het eerste dat moet verdwijnen in ieder geval. Bij de topicstarter is dat in ieder geval opgelost. :D

Voor vragen over veel vermogen uit turbo-Nord blokjes moet je Jim Steck hebben van autocomponenti. :wink: Die verkoopt ook nog eens leuke spulletjes ervoor trouwens. :P
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 15, 2011 00:50

Ook zonder die sproeiers is er genoeg uit een motor te halen overigens. Zeker op een 75 Tb motor is het veel belangrijker om het benzine-lucht mengsel goed te hebben, dat ouderwetse injectiesysteem maakt er vaak een potje van en slaat dan ook nog eens in de noodloop. :( Als je voor vermogen gaat is dat het eerste dat moet verdwijnen in ieder geval. Bij de topicstarter is dat in ieder geval opgelost. :D
Het is mij in dit topic ook niet helemaal duidelijk wat de topic starter precies aan het bouwen is.

De ene motor is de andere niet en aangezien we hier een gebrek aan echte goede spec's hebben over een Nord TB is het een experiment.......
En precies wat je zegt, bij een Nord is het mengsel veel belangrijker, hoeveel Nordjes zijn al stuk gelopen met een zuiger vreter?
Te arm mengsel is te warme verbranding, een te warme zuiger is teveel uitzetten en dus aanlopen.
Dus met een zuigerkoeling zit je eerder aan de veilige kant.
Dat zou de verklaring kunnen zijn waarom de vroege TB's geen zuiger koeling hadden en de latere generatie's wel. :wink: (als die stelling al waar is)
Goed onderzoeken loont hier wel voor het behoud van de motor.....................
Transaxle loos!

Wouter van den Brande
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 15, 2011 01:45

Het is mij in dit topic ook niet helemaal duidelijk wat de topic starter precies aan het bouwen is.

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... highlight=

Ik ga me motor reviseren,en wil daarbij gelijk de aanpassingen gaan doen om me blok sterker te maken op meer vermogen.
Het oude motormanagment is vervangen voor een ''lijst'' wat vast wel ergens in me Project Topic staat.

Succes :wink:

Greetzz..

Wouter
Voorheen X-Fighter
Nu:

Alfa 75 1.8 Turbo( in project)
164 3.0 V6 24v Super

Verleden:
75 1.8 Imola
164 3.0 v6 12v
155 2.0 TS 8v
166 3.0 V6 24v Super
Scarb:5848
Afbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 15, 2011 05:27

De Evo had een andere boring (paar CC minder, voor homologatie), dus dat is lastig vergelijken. Verder had ie geen losse zuigerbodemsproeiers maar kennelijk wel die smering van de zuigerpen via de drijfstang. In de documentatie die ik heb staan die drijfstangen niet eens vermeld.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr apr 15, 2011 09:57

Ik heb laatst van de ANWB losse zuigerbodemsproeiers mee gehad om in mijn compressormotor te bouwen.
Zal tzt posten hoe ik dat heb aangepakt...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 15, 2011 18:48

Zoek eens op de C20LET motoren van Opel, daar bouwen ze dat ook regelmatig in. :wink: Zijn ook mooie sproeiers die ze daar gebruiken trouwens.

Wouter van den Brande
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 15, 2011 19:18

Zoek eens op de C20LET motoren van Opel, daar bouwen ze dat ook regelmatig in. :wink: Zijn ook mooie sproeiers die ze daar gebruiken trouwens.
Dat heb ik ook gezien...gevonden op google. Is zeer mooi gedaan,en die pakken olie uit het oliekanaaltje van de krukas toch?Waar dat je schalen in liggen.

Greetzz..

Wouter
Voorheen X-Fighter
Nu:

Alfa 75 1.8 Turbo( in project)
164 3.0 V6 24v Super

Verleden:
75 1.8 Imola
164 3.0 v6 12v
155 2.0 TS 8v
166 3.0 V6 24v Super
Scarb:5848
Afbeelding

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 15, 2011 19:45

klikkie doen.. Een mooie 'how to..' voor de Opel motor. :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”