Tom VDW
Guru
Guru
Contacteer: Website

Je oldie laten rijden op biobrandstof

ma apr 04, 2011 14:15

Stel op een dag komt er geen drup olie meer uit de tankstations, zou het dan mogelijk zijn om bijvoorbeeld je nord blokkie om te bouwen en op biostuff te laten rijden? Lees de laatste tijd dat die nieuwe e10 benzine veel schade kan maken aan een oldtimer, maar is deze niet aan te passen?

Je zou natuurlijk ook ipv biobrandstof waterstof of elektriciteit kunnen gebruiken, maar dan is alle sound en fun weg. Verbeter me als ik fout ben, maar met een biobrandstof hou je toch grotendeels het geluid van je motor?

Lijkt me leuk later je eigen benzine te telen :lol:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Je oldie laten rijden op biobrandstof

ma apr 04, 2011 15:03

Ombouwen op alcohol kan wel, maar je zal al je benzineslangen en andere rubberdelen in je brandstofcircuit moeten vervangen voor varianten die tegen alcohol kunnen. Verder zal je rekening moeten houden met het feit dat alcohol in principe minder vriendelijk voor aluminium is dan benzine. Je carburateurs en inlaatspruitstukken en dergelijke zullen dus harder corroderen (doen ze toch al een beetje door water in de lucht) dan op benzine. Ook zal je motor opnieuw afgesteld moeten worden, omdat alcohol een andere mengverhouding vereist dan benzine.

Op zich is LPG of CNG ook biologisch te produceren. Omdat het op dit moment veel goedkoper is om het uit de grond te halen en alcohol ook goedkoper is te maken, gebeurt dat nog niet echt. Het zou in de toekomst misschien wel gaan gebeuren, afhankelijk van economische noodzaak en innovatie.

Tom VDW
Guru
Guru

ma apr 04, 2011 16:18

Mmm best wel intressant, maar wat ik hieruit kan concluderen moeten we dus niet vrezen voor onze oldies en zijn ook daar genoeg alternatieven voor.. Iemand die weet of er al oldies lopen op iets dergerlijk? Heb ooit eens afleveringen gezien van een man uit Amerika die mercedes ombouwde om ze te laten rijden op frituurvet..best wel grappig..al krijg je voortdurend zin in frieten denk ik :lol:

De Block
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Je oldie laten rijden op biobrandstof

ma apr 04, 2011 17:17

Heb ooit eens afleveringen gezien van een man uit Amerika die mercedes ombouwde om ze te laten rijden op frituurvet..best wel grappig..al krijg je voortdurend zin in frieten denk ik :lol:
Gaan m'n 105'jes lekker vinden... Bio diesel... ;-)
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 05, 2011 00:04

Oudere diesels met mechanische pomp kunnen beter tegen "dikke" olie dan de moderne common rail varianten. Op zich zijn ook afgewerkt frituurvet, slaolie en dergelijk prima te gebruiken als basis voor dieselolie, maar je zult er nog wel een en ander chemisch mee moeten doen om een moderne diesel er ook goed op te kunnen laten lopen.

Zomaar E10 of een hogere concentratie alcohol in je auto gooien moet je mee op passen. Zelfs auto's van 2000 zijn daar vaak niet echt op berekend. Oudere auto's hebben vaak rubber brandstofslangen die gewoon wegrotten van de alcohol in de benzine. Rubber membramen in benzinepompen van carbs-auto's gaan er ook niet blij van worden. Vacuumdoosjes op allerlei plaatsen in je brandstofsysteem hebben ook een rubber membraam.

In Brazilie rijden ze al langer op alcohol dan dat het gebruikelijk is dat er injectie in auto's zit. Vaak heeft het zin om te kijken hoe ze het daar hebben op gelost voor je youngtimer, als je jouw auto alcoholbestendig wilt maken.

Terug naar “Het Forum Café”