Alfarmada

Probleem 146

do aug 04, 2005 21:21

Wie kan mij helpen? :(
M'n 146(16ts bj2000) maakt een "ratelend,tingelend" geluid . Maar enkel op ongeveer 2000 toeren.
Op een ander toerental geen probleem.
Dus even luisteren met de moterkap open, idd het geluid komt uit de moter.
Ook even de olie nakijken :schrik: . Op de peilstok duid hij meer dan 1 boven het Max. peil aan :!: :!: :!: Dan begint de"veer" van de peilstok en is het niet goed zichtbaar meer.
Heeft het één met het ander te maken? of is dit toeval?

De wagen is zopas netjes bij een merkdealer binnen geweest voor groot nazicht :evil:

Alfarmada

Doix

RE: Probleem 146

do aug 04, 2005 22:30

Wat betreft het oliepeilen, ik weet niet precies wat je bedoelt met 1 boven het max peil? Je bedoelt 1 liter? Het aparte is namelijk dat peilen bij twinsparks van de 145 / 6 nogal moeilijk gaat. Als je de peilstok er uit trekt, trek je namelijk olie mee de schacht in en als je dan een schoongeveegde peilstok terugsteekt voor de meting, zit de hele peilstok tot aan of op de spiraal. Dus dat je teveel meet hoeft nog niet te betekenen dat er teveel inzit. Gewoon een nacht goed vlak laten staan en dan rustig (!) de peilstok er uit halen en kijken op welk peil hij staat. Als het goed is staat ze dan gewoon op de MAX-streep en is er niets aan de hand.
Ik heb dat ook een tijdje gehad en de laatste keer heb ik er bij gestaan toen ze exact 4.5liter in het blok gooide en nog gaf de peilstok meestal (!) te veel aan.
Een teveel aan olie is niet goed, maar zoals met veel onderdelen hebben keerringen en lagers hun reserves dus het hoeft niet te betekenen dat er gelijk iets kapot gaat.

Overigens dient er 4.4 liter in de twinspark te gaan als je ook het oliefilter vervangt (aanrader natuurlijk), maar als je het oliefilter laat zitten is in principe een ruime 4 liter voldoende. Hebben ze wel het filter vervangen?

Wat betreft het ratelend, tingelende geluid, dat is moeilijk op papier te bepalen. Waar komt het precies vandaan uit de motor? Het zou een loszittende hitteschildje op het spruitstuk kunnen zijn (onschuldig), het kan ook een beginnend slijten van de nokkenasversteller kunnen zijn, maar dan moet de auto ook een dieselend motorgeluid laten klinken als je start (ook vrij onschuldig). Het kan een hydraulische klepstoter zijn die zich moeilijk vult met olie, hoewel ik het dan ook op andere toerentallen zou verwachten. Ook dit kan in een vroeg stadium geen kwaad, maar zowel de nokkenasversteller als de klepstoter dienen op termijn vervangen te worden. Of het kan iets anders zijn, maar ik weet zo gauw niet wat. Vertel eens wat meer over het geluid, komt het hoog of laag uit het blok, komt het uit de kop, het doet het alleen bij 2.000rpm zeg je (wat resonantiegeluiden als oorzaak versterkt), echt niet bij andere toerentallen?

Grtz en in afwachting,

Aad

Alfarmada

RE: Probleem 146

do aug 04, 2005 23:10

Ik bedoelde 1 cm :oops: ; Het peil was idd tot aan het spiraal. Had hem zeker 3 uur laten stilstaan en dan nog eens gekeken. Waarschijnlijk zoals je aangeeft te snel. Het geluid komt van boven/achter op de kop en is enkel op die 2000 toeren te horen. Het dieselend is blijkbaar al zeer lang ( ik moest het even navragen aan m'n vrouw die dagelijks met de 146 rijdt) maar dat geluid is maar zeer kort hoorbaar.

Misschien heb je hier wat meer aan, in ieder geval al bedankt
Philip

Terug naar “Algemene Technische vragen”