Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

NGK bougie aanbeveling voor 33 fout?

zo feb 13, 2011 11:21

Hoi!

Via mijn site werd ik door een Italiaan geattendeerd op mijn bougie-keuze.

Ik heb in mijn 1.4 Alfa 33 motor "BP6ES V-line 4" bougies zitten, dit is wat NGK aanbeveelt voor de Alfa 33.
Maar, volgens hem is dat niet goed, hij zegt dat NGK de verkeerde bougie aanbeveelt.

Alfa Romeo beveelt de Golden Lodge 25HL bougie aan voor de Alfa 33 .
En als je in dit Magneti Marelli overzicht kijkt:

Afbeelding Afbeelding

Dan is het alternatief de NGK BPR8ES.. twee (!) warmte graden kouder dus!


Heeft iemand dit eerder gehoord / ervaringen mee?

Groeten,
Gerrelt.
homepage
_________________

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6755
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Hoevelaken
Contacteer: Website

RE: NGK bougie aanbeveling voor 33 fout?

zo feb 13, 2011 11:30

Toevallig dat ik een paar dagen geleden iemand sprak die vond dat de alternatieven voor de Golden Lodge best beroerd zijn.
Hij had zijn bijna antieke GL'en vervangen door Champion's, maar de motor reed er merkbaar minder door.

Wat is precies het gevolg van die twee graden verschil?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
R Nine T '21

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: NGK bougie aanbeveling voor 33 fout?

zo feb 13, 2011 11:45

Voor de carburatieversie raadt NGK warmtegraad 7 aan, voor de IE warmtegraad 6. Is de Logde Golden door alfa ooit voor de 1.4 IE aangeraden, of waren ze toen niet al over op champion of zo? Voor Lodge zijn er maar 3 warmtegraden, terwijl NGK er 4 of 5 heeft. Het kan best zijn dat je op "7 en een beetje" moet zitten terwijl de Lodge 25HL duidelijk eerder "8 en een beetje" is. Ga er van uit dat ze bij NGK die warmtegraden redelijk hebben uitgezocht. Ik ken iemand die autotechnici adviseert over NGK bougies en die weet redelijk waar hij het over heeft. Hij vertelt ook dat als ze verhalen krijgen dat een bepaalde bougie niet goed zou functioneren in een bepaalde motor, dat ze nogal eens gaan kijken bij de "klacht" om zelf uit te zoeken wat er mis is. Als daar uit komt dat er een verkeerde heat range gebruikt is, passen ze hun advies aan.

Vergeet ook niet dat de vorm van de verbrandingskamer en de vorm van de bougie-electrode(n) nogal van invloed zijn op flame-propagation. Dat kan betekenen dat je met bepaalde bougies, ongeacht de warmtegraad, een snellere of tragere verbranding krijgt. Dat kan weer van invloed zijn op de hoeveel warmte een bougie uiteindelijk moet afvoeren. De vervanging van een bougie die in de ene motor prima werkt, kan daardoor in een andere motor waar dezelfde bougie in wordt gebruikt, ineens een verkeerde warmtegraad opleveren hierdoor.

Hoe zien jouw boegies er uit? Als ze de juiste kleur hebben (lichtbruin/grijs) en geen oververhittingskenmerken zichtbaar zijn zoals glazige electroden, lijkt het me dat je de juiste warmtegraad hebt. Als jij dan 1 graad van de range zit die de fabrikant aanraad na omrekenen, kan je er van uitgaan dat het omrekentabelletje niet helemaal okee is, of het wat een twijfelgeval, of dat je motor redelijk makkelijk is, of dat je door een andere vorm van electrode een andere range nodig hebt.

Sowieso, BP6EIX of BP7EIX op je boxer gaat een stuk fijner vonken bij koude motor en gaat langer mee dan zowel de gewone BP6E of 25HL. Check wel even of je de juiste aansluiting krijgt, als het M3 schroefdraad is en je pluggen hebben SAE stekkers, moet je die opschroefdingetjes er bij regelen. Omgekeerd wordt lastiger, dan zou je eigenlijk andere kabels moeten gaan plaatsen. Ja, deze bougies zijn wat duurder dan gewone, maar ze gaan wel 100.000 km mee.

Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

Re: RE: NGK bougie aanbeveling voor 33 fout?

zo feb 13, 2011 12:42

Voor de carburatieversie raadt NGK warmtegraad 7 aan, voor de IE warmtegraad 6. Is de Logde Golden door alfa ooit voor de 1.4 IE aangeraden, of waren ze toen niet al over op champion of zo?
Ik heb net even gechecked in het onderhoudsboekje, daar raden ze nog Golden Lodge 25HL aan.
Hoe zien jouw boegies er uit? Als ze de juiste kleur hebben (lichtbruin/grijs) en geen oververhittingskenmerken zichtbaar zijn zoals glazige electroden, lijkt het me dat je de juiste warmtegraad hebt. Als jij dan 1 graad van de range zit die de fabrikant aanraad na omrekenen, kan je er van uitgaan dat het omrekentabelletje niet helemaal okee is, of het wat een twijfelgeval, of dat je motor redelijk makkelijk is, of dat je door een andere vorm van electrode een andere range nodig hebt.
Goeie vraag! Ik ga binnenkort er even een bougie uit halen. Het vervelende is we dat ik na lange stilstand hem laatst even heb laten lopen, dus ik weet niet hoe representatief het dan is.
homepage
_________________

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: NGK bougie aanbeveling voor 33 fout?

zo feb 13, 2011 15:48

Voor de carburatieversie raadt NGK warmtegraad 7 aan, voor de IE warmtegraad 6. Is de Logde Golden door alfa ooit voor de 1.4 IE aangeraden, of waren ze toen niet al over op champion of zo?
Ik heb net even gechecked in het onderhoudsboekje, daar raden ze nog Golden Lodge 25HL aan.
Aha, dan is dat in ieder geval duidelijk. Bij m'n 155 8V was het namelijk al iets anders geworden en die is ook van begin jaren 90.
Hoe zien jouw boegies er uit? Als ze de juiste kleur hebben (lichtbruin/grijs) en geen oververhittingskenmerken zichtbaar zijn zoals glazige electroden, lijkt het me dat je de juiste warmtegraad hebt. Als jij dan 1 graad van de range zit die de fabrikant aanraad na omrekenen, kan je er van uitgaan dat het omrekentabelletje niet helemaal okee is, of het wat een twijfelgeval, of dat je motor redelijk makkelijk is, of dat je door een andere vorm van electrode een andere range nodig hebt.
Goeie vraag! Ik ga binnenkort er even een bougie uit halen. Het vervelende is we dat ik na lange stilstand hem laatst even heb laten lopen, dus ik weet niet hoe representatief het dan is.
Als de bougie te warm is geweest zie je dat nog steeds wel. Te koud ga je merken door vervuilde bougies, slechte koude start/lopen en dergelijke.

Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

RE: NGK bougie aanbeveling voor 33 fout?

zo feb 13, 2011 17:28

Nou, volgens mij is er niks aan de hand:

Afbeelding

De foto is iets donker uit gevallen, maar de kern is mooi koffie-bruin. Lijkt me goed, toch?

Een bougie die te heet is geweest moet toch meer wit zijn?
homepage
_________________

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: NGK bougie aanbeveling voor 33 fout?

zo feb 13, 2011 17:51

Kleur is prima zo

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: NGK bougie aanbeveling voor 33 fout?

zo feb 13, 2011 21:12

Nou, volgens mij is er niks aan de hand:

Afbeelding

De foto is iets donker uit gevallen, maar de kern is mooi koffie-bruin. Lijkt me goed, toch?

Een bougie die te heet is geweest moet toch meer wit zijn?
maar dit geen V-line toch? dit zijn gewone Bp6es en die voldoen prima.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

RE: NGK bougie aanbeveling voor 33 fout?

zo feb 13, 2011 22:47

Dit is wel V-line.

Als je goed kijkt naar de punt van de bougie, dan zie je er een v-groef in.
Zoals deze tekening:
Afbeelding
homepage
_________________

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: NGK bougie aanbeveling voor 33 fout?

ma feb 14, 2011 05:03

Ja je hebt gelijk, ik zocht dat groefje al maar zag em niet op de foto. Oke nou dat is geen punt die bougies kunnen prima in je 33 en dat zou goed moeten werken. Ik heb ze zelf (geen V-line) ook in de 33 en ook in andere 33's gehad zonder problemen.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

RE: NGK bougie aanbeveling voor 33 fout?

ma feb 14, 2011 21:17

Dank u heren!! :) 8)

Ik ben weer een beetje gerust gesteld.
homepage
_________________

Terug naar “Algemene Technische vragen”