frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: tank stel.

wo aug 03, 2005 15:10

Zoals gezegd, Theo Romeo heeft toen mijn America tank gelast (op z'n werk) T ding heeft eerst leeg een weekje ofzo buiten gelegen om uit te dampen en vervolgens heeft ie m gespoeld met ik dacht stikstof (Theo, correct me if I'm wrong) alvorens t lasmachien aan te zwengelen...
En no problemo, hij heeft al z'n haar nog.... (nou ja, net zoveel als voor t laswerk... :wink: )
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: tank stel.

wo aug 03, 2005 15:22

Zoals gezegd, Theo Romeo heeft toen mijn America tank gelast (op z'n werk) T ding heeft eerst leeg een weekje ofzo buiten gelegen om uit te dampen en vervolgens heeft ie m gespoeld met ik dacht stikstof (Theo, correct me if I'm wrong) alvorens t lasmachien aan te zwengelen...
En no problemo, hij heeft al z'n haar nog.... (nou ja, net zoveel als voor t laswerk... :wink: )
Grtz, fRank
Net zo veel??? :blue_lol: :blue_lol: :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

164 Q4

Re: RE: tank stel.

wo aug 03, 2005 15:40

Wellicht heb ik het ooit verkeerd begrepen, maar in automobielkringen (en ook restaurateurs, is het lassen aan een benzinetank gelijk aan zelfmoord.
Best mogelijk maar in de laswereld is het lassen aan tanks waar hoogontvlambaar spul in heeft gezeten de gewoonste zaak van de wereld.

Voor de amateur (hobby klusser) kun je hem gewoon spoelen met water en soda en dan bijna helemaal vullen met water en dan wel zo dat de lasplek boven ligt.
Op de professionele methode gaat het met een niet brandbaar gas zoals bijv. stikstof. Je moet wel uitkijken wat voor gas je erin laat lopen want je hebt gas dat zwaarder is als lucht en gas dat lichter is, en dat bepaald waar de opening moet zitten. Als je bijv. helium (lichter) zou gebruiken moet dus de opening onder zitten anders ontsnapt het gas. In jouw geval draai je 'm natuurlijk zo dat de opening boven zit maar bij grote tanks waar het niet kan en waarbij hij aan de onderkant lek is zal je dus je gas even aan moeten passen.
En als de tank daarmee gevuld is kun je geen explosie krijgen want zonder zuurstof wil niks branden.

Bij roestgaatjes zou ik er gewoon even een nieuw 'tegeltje' in lassen dan ben je gelijk het hele rote stuk kwijt.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: tank stel.

wo aug 03, 2005 19:01

Ik heb vanmiddag de auto afgetankt ( daar wordt je ook niet echt vrolijk meer van :evil: ) en de tank is dicht. =D> voor mijzelf. Geen vlekken meer op mijn oprit en benzinestank.
Het werkt dus wel. Voorlopig geen gelas. 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”