B-lex
Guru
Guru

Dynamo/Spanningswisselaar 75 TS

zo jan 16, 2011 22:57

Laatst was ik in de sneeuw aan het spelen met de 75, en ineens draaide ze belabberd en slecht licht etc, toen viel ze uit.

Even startkabels erop gezet en riching huis, onderweg nog een keer stil gevallen, ze wilde ook niet starten zonder startkabels.
Thuis even nachtje laten staan, de volgende dag proberen starten, startte meteen. Na 5 minuutjes draaien viel ze weer uit, en als ik contact omdraaide gebeurde er niks.

Toen de accu eruit gehaald, nachtje aan de lader. Vanmiddag er weer in gestoken, 75 weer opgestart en poosje laten draaien.
Op de accu meette ik 12.18 tijdens stationair, daarna op 3500rpm ongeveer 12.80

Als ik de lichten erbij aanzette zakte het naar 11.9V.

Zou het dan de spanningsregelaar zijn of toch de dynamo die niet meer vol vermogen kan leveren?
Pure slijtage of? En de spanningsregelaar zit in de dynamo bij een 75 neem ik aan?

Grtz, Alex
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Dynamo/Spanningswisselaar 75 TS

zo jan 16, 2011 23:30

Ik zou gokken dat de koolborstels er doorheen zijn. Maakt voor de oplossing verder niet zoveel uit, want die vormen bij de 75 een eenheid met de spanningsregelaar. Kap achter op de dynamo eraf en je ziet een wit plaatje met een zwarte bult die met twee schroefjes vast zit. Als je de schroefjes losmaakt en het element uitneemt ziet het er ongeveer zo uit:
Afbeelding
De grijze pinnetjes zijn de koolborstels en daar moet voldoende lengte van over zijn om de stroomvoorziening in stand te houden. Bij een behoorlijke auto-onderdelenzaak kan je zo een nieuwe halen aan de hand van het nummer dat op het zwarte gedeelte is geprint. Het is dan gewoon plug-and-play.

B-lex
Guru
Guru

ma jan 17, 2011 00:15

Tnx Gordon, erg bruikbare info!

Als het weer morgen een beetje meezit trek ik hem er gelijk af!

In principe kan dynamo blijven zitten als ik het goed begrijp dus?

Grtz, Alex
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jan 17, 2011 04:49

Voor alleen het verwisselen van de spanningsregelaar zou de dynamo kunnen blijven zitten echter ik vind het altijd makkelijker om de dynamo er even af te halen. Als de dynamo er af is kun je ook gelijk even naar de sleepringen kijken. (in de dynamo zie je twee koperkleurige schijven zitten, dit zijn de sleepringen. Als deze erg ingesleten zijn dus een dikke rand erop hebben, een beetje te vergelijken met een versleten remschijf, dan zal je nieuwe spanningsregelaar ook snel slijten. Bij een klein randje zal dat niet zo heel hard gaan.
Even goed kijken en eventueel voelen en of meten met een schuifmaat.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

B-lex
Guru
Guru

ma jan 17, 2011 20:13

Vanmiddag spanningsregelaar+koolborstels vervangen, dit met weinig resultaat :roll:

Alles weer op zn plek, toen starten.
Ik meette op de accu 12.0V, tijdens toeren maken 11.8V en met verlichting aan 11.7V, niet echt resultaten waar je vrolijk van word.
Bij een 'normale' auto zou je een kleine 14v moeten meten op de accu toch(draaiend uiteraard)?
Daarnet tijdens testrondje reed ze niet verkeerd, 12v kacheltje aan, verlichting aan, ruitenwissers, tot ze op een gegeven moment af en toe even ging bokken, tijdens vol gas, l
eek het of ze even haar stroom kwijt raakte en vervolgens weer oppakte.

Wie heeft nog ideeën?

Accu zelf is als nieuw iig.

Grtz, Alex
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

indy
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 17, 2011 20:34

Massa controlleren van blok naar carrosserie en van accu naar carrosserie.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jan 17, 2011 21:12

hoe waren de sleepringen er aan toe?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

B-lex
Guru
Guru

Re: RE: Dynamo/Spanningswisselaar 75 TS

ma jan 17, 2011 23:44

hoe waren de sleepringen er aan toe?
Die waren niet erg ver ingesleten, ik weet niet wat de maximale waardes zijn hiervoor? En misschien kans dat de koolborstels nog even in moeten slijten? dat ze ook daadwerkelijk in de 'gleuven' van de sleepringen lopen?

En nog een vraag dan, stel het is verstandig deze te vervangen, hoe haal ik deze eraf?

Heb het vandaag even zitten bestuderen, maar moet ik dan het eindlager eraf trekken, en deze(uiteraard) dan ook vervangen of?

Grtz, Alex
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

Stef33
Guru
Guru

di jan 18, 2011 00:30

Geen idee of ze er ook af kunnen, maar bij een dynamo van mij zijn ze door een revisiebedrijf eens afgedraaid. Nieuwe regelaar, nieuwe lagers en afgedraaide ringen en je hebt weer een hele frisse dynamo.
Draait de dynamo mooi en zonder bijgeluiden? Heb je de uitsteeklengte van de oude en nieuwe borstels nog vergeleken?

Maar als een nieuwe regelaar geen resultaat geeft zou ik toch eerst de bedrading nog eens nakijken zoals al eerder gesuggereerd werd. Heeft het laadstroomcontrolelampje nog gebrand?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 18, 2011 01:08

Misschien dan toch maar eens de dynamo los testen. Controleren of er merkbare speling op de as zit. Zonder de spanningsregelaar/opnemer zou de as zonder weerstand en bijgeluiden rond moeten gaan.

Terug naar “Algemene Technische vragen”