75recaro
Full Member
Full Member
Berichten: 478
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:46
Locatie: Lommel

Alfa 147 JTD

do dec 30, 2010 18:55

Ik heb een 147 JTD op het oog en heb hem al bekeken echter de volgende 'problemen' zijn me bekend. Twijfel dus om het te kopen. Wie weet wat de oorzaak van de volgende problemen zijn, of ze ernstig zijn en wat de evt te verwachten reparatiekosten zullen zijn

1) airco zou bij de huidige temperatuur niet werken waardoor de ruiten dus ook niet ontwasemd worden.
2) bij remmen trekt de wagen naar links en bij loslaten rem spoort ie weer naar het midden. Er zijn zeer recent nieuwe schijven en blokken op gekomen.
3) koppeling werkt goed, schakeld goed echter koppelingspedaal indrukken gaat wat zwaar.

graag reacties
Mvg
Kees Smetsers



Alfa 75 TS, Alfa 6 2.0V6 2x
Fiat Croma 1.9JTD, Alfa Brera 2.4 Qtronic

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 394
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Alfa 147 JTD

do dec 30, 2010 19:15

Airco kan kloppen. onder de 5 doet ie niets. Als ie niet goed is, is het meestal een kwestie van bijvullen (100 E)

Remmen moet wellicht ontucht worden anders heb je een vastziitende remklauw, of misschien een blok dat klemt (lijkt me sterk overigens)

Andere weet ik niet
Bert en Juul

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Alfa 147 JTD

vr dec 31, 2010 00:10

Ik weet niet of je vaker in een JTD hebt gereden maar de koppeling van een JTD hoort loodzwaar te gaan.

Verder sluit ik me aan bij reactie hierboven. Ontwasemen met alleen kachel moet echter ook kunnen.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1862
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

RE: Alfa 147 JTD

vr dec 31, 2010 00:14

Zware koppeling is inderdaad normaal, en misschien voor de zekerheid ook maar opnieuw uitlijnen?
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA

Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Alfa 147 JTD

vr dec 31, 2010 08:57

Als de koppeling van een Jtd zwaar gaat is het een teken dat ie aan het verslijten is.
Dat wil niet zeggen dat je de koppeling heel recent moet vervangen maar het zou wel heel veel schelen.

Mijn 156 trapte bij 160dkm ook heel zwaar, een beetje smeren van de verschillende scharnier punten geeft een kleine verlichting.
Ik heb er nog 40dkm mee gereden. Na vervangen van de complete koppeling en goed schoonmaken van alle draai punten heb ik er er nu al 70dkm geen last meer van.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfa 147 JTD

vr dec 31, 2010 11:04

Ik weet niet of je vaker in een JTD hebt gereden maar de koppeling van een JTD hoort loodzwaar te gaan. .......
:?: Koppeling in mijn 156 jtd (214K km inmiddels, ga ervanuit dat t nog steeds de originele is) gaat gewoon lekker licht... :?

Vwb het trekken in het stuur; de voorwielophanging van deze modellen (147/ 156/ gt) is nogal slijtage gevoelig.Als je aan een rondje verse draagarmen toe bent zou t kunnen dat ie ook bij stevig afremmen scheef trekt. Dit zal zich mi t meest manifesteren bij nieuwe (dus echt goed werkende) remmerij.Wellicht ook iets om me te nemen in de aankoop onderhandelingen?

Grtz,fRank

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Alfa 147 JTD

vr dec 31, 2010 11:11

Koppeling van een moderne diesel hoort echt niet zwaar te gaan, zet er een nieuwe drukgroep in en je weet niet wat je meemaakt :wink:

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfa 147 JTD

vr dec 31, 2010 11:32

Koppeling van een moderne diesel hoort echt niet zwaar te gaan, zet er een nieuwe drukgroep in en je weet niet wat je meemaakt :wink:
De koppeling van die v6 die jij hier laatst hebt gehaald, díe ging pas zwaar... :lol:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8958
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alfa 147 JTD

vr dec 31, 2010 15:12

Koppeling van een moderne diesel hoort echt niet zwaar te gaan, zet er een nieuwe drukgroep in en je weet niet wat je meemaakt :wink:
De koppeling van die v6 die jij hier laatst hebt gehaald, díe ging pas zwaar... :lol:

Grtz,fRank
75 schijnt voor den gemiddelden mensch sowieso een zware koppeling te hebben.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfa 147 JTD

vr dec 31, 2010 16:09

Deze wat 'beyond fatsoenlijk intrappen', je moest je ahw schrap zetten in je stoel om te koppelen... :shock:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Alfa 147 JTD

vr dec 31, 2010 18:21

Koppeling van een 1.9 8V of 16V is ook anders, of is het een 2.4?
Dat naar links trekken zal idd zeer waarschijnlijk je remmen zijn. Fuseekogels kunnen ook versleten zijn. Als het rubber van je draagarmen versleten is reageert ie ook heftig op spoorvorming op het wegdek. Advies is om hem op de brug te zetten en na te kijken. Hoeft niet duur te zijn om op te lossen trouwens.
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

75recaro
Full Member
Full Member
Berichten: 478
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:46
Locatie: Lommel

Re: RE: Alfa 147 JTD

vr dec 31, 2010 20:13

Koppeling van een 1.9 8V of 16V is ook anders, of is het een 2.4?
Dat naar links trekken zal idd zeer waarschijnlijk je remmen zijn. Fuseekogels kunnen ook versleten zijn. Als het rubber van je draagarmen versleten is reageert ie ook heftig op spoorvorming op het wegdek. Advies is om hem op de brug te zetten en na te kijken. Hoeft niet duur te zijn om op te lossen trouwens.
Alfa 147 is er alleen in een 1.9 JTD
Mvg
Kees Smetsers



Alfa 75 TS, Alfa 6 2.0V6 2x
Fiat Croma 1.9JTD, Alfa Brera 2.4 Qtronic

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1862
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 147 JTD

za jan 01, 2011 18:09

Koppeling van een 1.9 8V of 16V is ook anders, of is het een 2.4?
Dat naar links trekken zal idd zeer waarschijnlijk je remmen zijn. Fuseekogels kunnen ook versleten zijn. Als het rubber van je draagarmen versleten is reageert ie ook heftig op spoorvorming op het wegdek. Advies is om hem op de brug te zetten en na te kijken. Hoeft niet duur te zijn om op te lossen trouwens.
Alfa 147 is er alleen in een 1.9 JTD
1.9 JTD 16v heeft zeker WEL een zware koppeling , wat trouwens veel aangenamer is als zo'n licht ding als je er eenmaal aan gewend bent
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA

Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Alfa 147 JTD

ma jan 03, 2011 18:21

Klopt, de 2.4 is enkel in de 156 en 166, foutje maar je komt ze nl wel tegen voor endurance rijden. Maar er is dus weldegelijk de 1.9JTD 8V en 16V waarbij de koppelingsplaten anders zijn. [geen/wel veren erin]
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Herbieyy
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: do nov 22, 2007 18:02

RE: Alfa 147 JTD

ma jan 03, 2011 18:58

kloppeling van mijn 146 jtd 8v gaat al bijna 90k zwaar zonder slippen of wat ook, gewoon normaal hoor :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”