GiuliaReis
Full Member
Full Member

Snelheidsmeter ombouw AR75

di dec 28, 2010 11:22

Ik wil een 75ts snelheidsmeter inbouwen in een behuizing van een Giulia Super. Volgens mij heeft iemand al zo iets gedaan, ik dacht ooit iets gelezen te hebben. Was volgens volgens mij in een gtv behuizing of zo. Iemand die me een linkje kan geven?

Zijn al AR 75 snelheidsmeters hetzelfde en is alleen het kastje onder de achterbank anders?
Thoughts of an idle mind

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Snelheidsmeter ombouw AR75

di dec 28, 2010 11:43

Snelheidsmeters zijn anders. Je hebt sowieso de verschijningsvormen tot 220km/h en 260km/h. Daarbij is de ene 220km/h de andere niet en hetzelfde geldt voor de 260/km/h, en dat heeft weer met de achterasoverbrenging te maken.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Snelheidsmeter ombouw AR75

di dec 28, 2010 22:52

Standaard zijn de snelheidsmeters hetzelfde, voor zover geen andere schaalverdeling. Het is het mechaniek van de zender in de versnellingsbak die anders is. Het kastje onder de achterbank is een versterker die het signaal verder niet verandert.

GiuliaReis
Full Member
Full Member

di dec 28, 2010 23:21

Standaard zijn de snelheidsmeters hetzelfde, voor zover geen andere schaalverdeling. Het is het mechaniek van de zender in de versnellingsbak die anders is. Het kastje onder de achterbank is een versterker die het signaal verder niet verandert.
Betekend dit dat alle kastjes het zelflde zijn? :wink:
Thoughts of an idle mind

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 28, 2010 23:37

Ik zeg ja.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo dec 29, 2010 00:26

Toch zijn er kastjes met verschillende nummering :roll:
Geen serienummers volgens mij, heb veel kastjes hier liggen en maar een paar wijken af qua nummering.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 29, 2010 10:47

Ik zeg ja.
En ik zeg nee. De snelheidsmeters hebben allemaal een unieke 'inwendige overbrenging'. Op de achterkant van de snelheidsmeter zit een sticker (als die nog niet vergaan is, althans) met daarop een nummer. Bij een America 3.0 is dat nummer geloof ik 0.531. aan de hand van dat nummer kun je zien welke versie je hebt. Hang maar eens de klokkenwinkel van een TS in een V6 en je zult zien dat de aangegeven waarde gaat afwijken. Hetzelfde geldt voor de signaalverstekers die overigens niet in iedere variant zitten.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 29, 2010 12:56

....En ik zeg nee. De snelheidsmeters hebben allemaal een unieke 'inwendige overbrenging'. Op de achterkant van de snelheidsmeter zit een sticker (als die nog niet vergaan is, althans) met daarop een nummer. Bij een America 3.0 is dat nummer geloof ik 0.531. aan de hand van dat nummer kun je zien welke versie je hebt. Hang maar eens de klokkenwinkel van een TS in een V6 en je zult zien dat de aangegeven waarde gaat afwijken. Hetzelfde geldt voor de signaalverstekers die overigens niet in iedere variant zitten.
+1 :wink:

Grtz,fRank

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo dec 29, 2010 13:58

klopt

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 29, 2010 22:25

Ik zeg ja.
En ik zeg nee. De snelheidsmeters hebben allemaal een unieke 'inwendige overbrenging'. Op de achterkant van de snelheidsmeter zit een sticker (als die nog niet vergaan is, althans) met daarop een nummer. Bij een America 3.0 is dat nummer geloof ik 0.531. aan de hand van dat nummer kun je zien welke versie je hebt. Hang maar eens de klokkenwinkel van een TS in een V6 en je zult zien dat de aangegeven waarde gaat afwijken. Hetzelfde geldt voor de signaalverstekers die overigens niet in iedere variant zitten.
Mijn elektrotechnische achtergrond zegt dat het heel erg lastig is (maar niet onmogelijk) om een signaal op te nemen en daar een compleet ander signaal van te maken. Nou weet ik wel dat ze auto's niet echt maken om 50 jaar mee te gaan, maar delicate elektronica waar robuustheid wettelijk vereist is lijkt me erg sterk.

Voor wat de teller aangaat kan je buiten de zeer onwaarschijnlijke plek van de versterker inderdaad compenseren op twee meer voor de hand liggende plekken. Traditioneel is dat de bak, en hoewel elektronica het aanpassen van de teller makkelijker maakt introduceert dat ook weer de mogelijkheid dat er een verkeerde combinatie van onderdelen bij elkaar wordt geplaatst. Als ik dertig mensen onafhankelijk van elkaar verschillende onderdelen daarvan zou laten monteren zou ik dat een te groot risico vinden. Even los van al die verschillende merken toeleveranciers (o.a Veglia, Jaeger, SMC) van die tellers.

En misschien vergis ik me, maar er staat me bij dat mijn 1.8 carb ook iets van 1000 giri = 531 metro achter op de teller had staan. :roll:

Maar goed, als ik op zeker wil gaan pak ik ook het liefst alles van een enkele donor.

stephen
Guru
Guru

do dec 30, 2010 00:07

ik heb in mijn GTV TS teller/kastje /opnemer gezet, maar is anders dan in Super teller inbouwen lijkt me, mede doordat je de opnemer niet zomaar in 105 serie bak bouwt, of wordt het ook een trans-axle :?:

linkje naar mijn gtv topic, en dan vanaf pagina.3

http://www.alfetta-transaxle.nl/forum/v ... =34&t=1696
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
33SW 1.7ie '94
155 3.1 Savali 1994

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

GiuliaReis
Full Member
Full Member

do dec 30, 2010 00:44

ik heb in mijn GTV TS teller/kastje /opnemer gezet, maar is anders dan in Super teller inbouwen lijkt me, mede doordat je de opnemer niet zomaar in 105 serie bak bouwt, of wordt het ook een trans-axle :?:

linkje naar mijn gtv topic, en dan vanaf pagina.3

http://www.alfetta-transaxle.nl/forum/v ... =34&t=1696
Dit zocht ik dus! Is idd voor een transaxle juul. Zit te kijken of dit realisseerbaar is. Toerenteller ombouw heb ik al een keer gedaan, gewoon voor de lol om te kijken of het mogenlijk was en later weggegeven aan een Nuova rijder die er blij mee was. (en nog steed is).

@stephen, heb je dit alleen op het transaxle forum gepost? Ben er misschien twee of drie keer geweest. Eigenaardig dat ik dan meteen dit topic er uit heb gehaald :wink:
Thoughts of an idle mind

stephen
Guru
Guru

do dec 30, 2010 01:17

staat hier ook ws. wel in mijn project gtvTS1977 maar zoekt makkelijker op Alfetta forum, staat daar gewoon op 1e pagina van projecten. 8)
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
33SW 1.7ie '94
155 3.1 Savali 1994

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

GiuliaReis
Full Member
Full Member

do dec 30, 2010 08:25

Ik zeg ja.
Dit betekend dus dat:

- snelheidsmeter hoort dus bij de uitvoering van de 75 (America, ts, v6)
- signaalversterker hoort bij de bak.

Om zeker te zijn zoek ik de juiste combinatie wel, het is voor een v6. :wink:

(p.s. Zit Dre nog op het forum of is deze de wacht aan gezegt?)
Thoughts of an idle mind

jef 75
Guru
Guru

do dec 30, 2010 08:43

Heb je dat nu nog niet klaar Rob :twisted:

Terug naar “Algemene Technische vragen”