groschl
Full Member
Full Member

Luchtfiltervraag.

ma dec 20, 2010 13:34

Nu ik uiteindelijk weer een carburateur auto in mijn bezit heb met de Nord motor erin wil ik ook 100% puur genieten van het geluid, vandaar dat ik dan ook het liefst met de kap open rij :lol:
Na montage van een brulpijp klinkt dat uiteraard weer lekker maar wellicht wil ik ook wat aan de luchtaanzuiging gaan doen want die Webers die maken natuurlijk een geweldige sound welke eigenlijk niet gedempt mag worden.
Enfin, er zit nu nog het originele luchtfilterhuis op maar misschien dat ik dat maar eens ga verruilen voor iets anders in de nabije toekomst maar wat is wijsheid?
Open kelken is natuurlijk het mooiste maar die optie wordt het niet.
Hoe klinken de K&N broodtrommels eigenlijk? En moeten daarvoor de carbs opnieuw worden afgesteld of is het plug and play?
En heb je daarna dan niet veel last van warme lucht aanzuiging?

En waar zijn die dingen te verkrijgen want ik heb geen idee aan welk prijskaartje ik dan bv moet denken.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

cor
Guru
Guru

RE: Luchtfiltervraag.

ma dec 20, 2010 15:14

Daar is al veel over geschreven, uit het archief: klik
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

groschl
Full Member
Full Member

ma dec 20, 2010 15:29

Thanks Cor, zo ver had ik nog niet teruggekeken 8)

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Rik de Reuver
Junior Member
Junior Member

di dec 21, 2010 22:31

Kijk ook eens op deze link: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... highlight=

Ik heb het luchtfilterhuis helemaal leeggehaald en daar een conisch K&N filter op gezet (zie ook de foto's onder bovenstaande link).
Is allemaal goed te doen.
Klinkt en werkt heel goed!

groschl
Full Member
Full Member

wo dec 22, 2010 08:48

Bedankt voor de link Rik, dat is inderdaad nog eens een idee waar ik niet aan gedacht heb :lol:
Ik vraag me echter wel af of je in de zomer, als het goed warm is, niet teveel last heb van het aanzuigen van warme lucht nu?
Heb je daar al last van gehad of merk je er niks van?

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Luchtfiltervraag.

wo dec 22, 2010 09:34

Bedankt voor de link Rik, dat is inderdaad nog eens een idee waar ik niet aan gedacht heb :lol:
Ik vraag me echter wel af of je in de zomer, als het goed warm is, niet teveel last heb van het aanzuigen van warme lucht nu?
Heb je daar al last van gehad of merk je er niks van?
Rik ik eis mijn centen voor copyright :wink:

@Groschl: nee, geen problemen met warme lucht. Maar verwacht niet dat het geluid hetzelfde is als broodtrommels, laat staan als kelken.
Ik heb uiteindelijk toch maar weer omgebouwd naar broodtrommels op mijn Juul. Tip: koop een compleet setje van Sprint, heb je alles compleet.

Mocht je toch voor de konische oplossing gaan dan zou je SquadraLeo nog kunnen benaderen. Die heeft de mijne ooitgekocht,maar volgens mij niet in gebruik (weet ik niet zeker).
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

web

wo dec 22, 2010 19:52

Niet alleen in de zomer hoor, ook in de winter zit-ie pal achter de hete radiator waar het heel wat graadjes warmer is dan voor de radiator.

Da's de prijs die je betaalt voor wat meer lawaai, al vraag ik me af of je daar echt veel van gaat horen als je er al een brulpijp onder hebt hangen.

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 22, 2010 20:04

Niet alleen in de zomer hoor, ook in de winter zit-ie pal achter de hete radiator waar het heel wat graadjes warmer is dan voor de radiator.

Da's de prijs die je betaalt voor wat meer lawaai, al vraag ik me af of je daar echt veel van gaat horen als je er al een brulpijp onder hebt hangen.
Dat hoor je zonder twijfel! Is ook heel wat anders dan een brulpijpje hoor. Bij een standaard straatmotor merk je dat warmte verschil echt niet hoor.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

web

wo dec 22, 2010 20:07

Bij een standaard straatmotor merk je dat warmte verschil echt niet hoor.
Ja, de "seat of the pants" is inderdaad niet zo nauwkeurig als vermogensmeter. Het geluid doet wel veel voor je snelheidsbeleving, zodat het al gauw sneller lijkt met meer geluid, ongeacht het werkelijke vermogen.

Rik de Reuver
Junior Member
Junior Member

vr dec 24, 2010 17:12

@ Groschl: Van problemen in de warmtehuishouding heb ik het afgelopen jaar niets gemerkt en ik ben toch mee geweest met de Buitenlandrit/Centennial.
Het was toen behoorlijk heet, bij de verschillende evenementen toen flink wat file gehad: geen centje pijn.
Heb ook een brulpijp, het open luchtfilter is vooral te horen bij het wegrijden daarna neemt de brulpijp het over.
Of mijn Spider nu sneller is geworden kan ik je niet vertellen, het open rijden is gewoon leuker geworden, en let's face it: Als je echt wil knallen koop je geen Spider, toch?

@M.Brandon: Bedankt voor je idee, heb er een genoeglijk mini-projectje van kunnen maken, was nog een aardig 'zoektochtje' om een passend filter te vinden.
In dit soort gevallen is het forum goud waard!

Terug naar “Algemene Technische vragen”