Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Hoe druk af te regelen op mijn compressor?

za dec 04, 2010 18:10

Mijn compressor bouwt fors druk op (hij gaat naar de 10 bar...) en ik krijg hem niet goed afgeregeld met de drukregelaar, eigenlijk omdat ik totaal niet begrijp hoe ik de druk ermee kan afregelen...
Wie kan mij helpen? Hoe regel ik de werkdruk af en hoe regel ik de druk af warop de compressor weer aanslaat?
Ik kan de grote moer verdraaien tov het asje, maar het hele asje is ook te verdraaien. Wat doet wat? Ik heb wat probeersels uitgevoerd maar merk geen verschil.


Hier enkele plaatjes:
Afbeelding
Wat is de betekenis van de P en van AP?


Afbeelding
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Hoe druk af te regelen op mijn compressor?

za dec 04, 2010 19:45

Je hebt een reduceerventiel nodig om de druk af te regelen die er in je leiding komt. Dit is alleen de schakelaar die de tankdruk bepaalt.

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: Hoe druk af te regelen op mijn compressor?

za dec 04, 2010 19:59

Als je compressor goed reageert op je pressostaat ( afslaan op 10 bar en opstarten bij 7-8 bar ) zou ik hieraan niet teveel prutsen .... plaats liever een drukregelaar met waterafscheider zo kort mogelijk bij het punt waar je je slang inplugt. Deze kan je dan zo instellen dat je steeds dezelfde werkdruk hebt voor je tools. Doorgaans werken ratels, boormachines, zagen, ed. het beste bij 5-6 bar. Voorzie deze ook nog van een druppelsmeerdertje en je kan jaren genieten van je gereedschap.

Normaal kan je je drukschakelaar idd bijstellen met grote moer ( afslag ) en het asje dat in de kleine moer zit ( opstart ) en die in kombinatie met het boetje op de hevel. Probeer dan als eerste de grote moer en dit met een goede omwenteling per keer. Als je verschil 2-3 bar is zit je met de andere afstelling ook nog goed. Probeer hem te doen stoppen op 8-10 bar.

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: Hoe druk af te regelen op mijn compressor?

za dec 04, 2010 21:54

Normaal kan je je drukschakelaar idd bijstellen met grote moer ( afslag ) en het asje dat in de kleine moer zit ( opstart ) en die in kombinatie met het boetje op de hevel. Probeer dan als eerste de grote moer en dit met een goede omwenteling per keer. Als je verschil 2-3 bar is zit je met de andere afstelling ook nog goed. Probeer hem te doen stoppen op 8-10 bar.

Grts, Eric
Thx, duidelijk!
Maar welke kant moet je de grote moer op draaien voor vroegere afslag? En welke kant de as voor eerdere start? Maw. Welke aanduiding op de ring is waarvoor?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: Hoe druk af te regelen op mijn compressor?

zo dec 05, 2010 12:45

Losdraaien of linksom van de grote moer ga je normaal gezien minder voorspanning geven op je veren = lagere afslagdruk. Hou er wel rekening mee dat deze dingen niet regelbaar zijn tot in het oneindige ....... Als het goed is zouden er cijfertjes op het kapje moeten staan tussen welke drukken hij af te stellen is. Meestal tussen 6-12 bar, lager ga je niet kunnen instellen. Nogmaals, al hij zijn werk netjes doet en stopt bij 10 bar zou ik er niet aan werken, die dingen zijn gemaakt voor een fabrieksinstelling en verder mooi laten staan ..... dit door vocht en roest in de compressor.

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Hoe druk af te regelen op mijn compressor?

zo dec 05, 2010 18:25

Thx Eric, 10 bar kan een compressor dus normaal gesproken veilig hebben? Ik begon hem rond de 9 bar de laatste keer namelijk een beetje te knijpen 8)

Ik ga eens kijken wanneer hij nu af gaat slaan, maar zal hem eerst iets dichtdraaien.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Hoe druk af te regelen op mijn compressor?

zo dec 05, 2010 23:44

Het hangt nogal van de compressor af hoeveel bar de tank en/of de pomp kunnen hebben. Meestal is 10 bar geen probleem voor de wat serieuzere modellen.

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 806
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: Hoe druk af te regelen op mijn compressor?

ma dec 06, 2010 04:12

Nog even over P en AP.

P staat voor Pressure
Ap is geen AP maar ΔP. Oftewel Delta P.
De bovenste regelt dus een absolute druk, met de tweede stel je waarschijnlijk het verschil tussen boven en onder druk in.

Verder niet veel verstand van compressors, maar die ΔP herkende ik nog van vroeger. :wink:

Gebruikersavatar
dvermaat
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za feb 11, 2006 22:03
Locatie: Groot-Ammers
Contacteer: Website

RE: Hoe druk af te regelen op mijn compressor?

ma dec 06, 2010 10:54

De persoon waar ik hem van kocht zei dat 8 bar max was.
Volgens mij was rechtsom eerder afslaan (grote moer ) en links later maar erg nauwkeurig is het niet
Nu:
Gehad:
[url=http://www.davidvermaat.nl/coppermine/t ... p?album=47]Giulia Super lusso, hawthorn white[/url]
147 2.0 Distinctive selespeed
33 1.5 ie imola

Terug naar “Algemene Technische vragen”