Andretti Molletti

RE: elektronisch onderlegd iemand gezocht...

wo nov 24, 2010 23:31

Mocht de zaak in de fik vliegen heb je iig geen koude handen meer 8)

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

za nov 27, 2010 12:49

als je kan schema lezen zou ik ff stoppen met gissen en gewoon gaan meten...

van punt naar punt of je er spanning hebt en of deze de weg volgt die hij moet volgen... je eigen niet blind staren op het geheel maar schema volgen en in hap klare brokken meten precies zoals het moet lopen. dan kom je vanzelf bij de boosdoener uit. je kan om jezelf te helpen een losse draad erbij pakken om evt wat te overbruggen en dan de funtionele uitgang nog ens meten en het verschil beredeneren dat is de enige manier in dit geval.

belangrijk hierin is om uit te vogellen wat welk component doet in dit schema. als ik het zo lees lijkt het erg op de beveiliging van een agregaat die hebben ook een 10 sec MBU beveiliging het ene component heeft een feedback van het andere nodig om te werken. krijgt hij deze niet in de vooraf gestelde beveiligings tijd zal het systeem zichzelf uitschakelen. daarom moet je weten hoe de componenten werken en dus stuk voor stuk gaan uitsluiten. een component overbruggen heeft ook geen zin als je niet weet hoe die werkt want als de feedback er niet is zal deze nooit blijven draaien.

succes
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 27, 2010 14:07

Mensen "met verstand er van" hebben het schema al gelezen. Dat voorschakelkastje en de motor zijn de enige 2 componenten die hij nodig heeft om die motor te laten draaien. In het kastje horen een spoel en een condensator te zitten. De condensator moet (na opladen) een oneindige weerstand geven, de spoel een hele lage. Zoals hij nu doormeet, lijkt de condensator in het kastje stuk te zijn. Dat hoeft niet zo te zijn, maar door een forum heen is het lastig controleren of alles wel goed uitgevoerd is. Laten we er van uitgaan dat het goed gemeten is.

De enige andere optie is dat er in zijn motor een thermische beveiliging zit ingebouwd. Als die gek geworden is, zal de motor uit elkaar moeten om die beveiliging te vervangen. Als die terecht in de beveiliging schiet, is er iets anders in de motor stuk. Die zal dan ook uit elkaar moeten om te kijken wat er stuk is en dat onderdeel zal dan moeten worden vervangen.

Ik zie 3 mogelijke volgende stappen.

1. Laat iemand anders nog eens naar het spul kijken, wellicht dat die iets tegenkomt?

2. vervang het voorschakelkastje, kijk of de motor het dan weer doet. Werkt dit niet, ga dan naar stap 3.

3. trek de motor uit elkaar (of laat het doen, je geeft zelf aan geen deskundige te zijn op dit gebied en het kan best ingewikkeld worden) en repareer wat er stuk is.

Alternatief is natuurlijk altijd om de boel bij het oud ijzer te gooien en een andere kachel te kopen.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: elektronisch onderlegd iemand gezocht...

za nov 27, 2010 14:23

Mensen "met verstand er van" hebben het schema al gelezen. Dat voorschakelkastje en de motor zijn de enige 2 componenten die hij nodig heeft om die motor te laten draaien. In het kastje horen een spoel en een condensator te zitten. De condensator moet (na opladen) een oneindige weerstand geven, de spoel een hele lage. Zoals hij nu doormeet, lijkt de condensator in het kastje stuk te zijn. Dat hoeft niet zo te zijn, maar door een forum heen is het lastig controleren of alles wel goed uitgevoerd is. Laten we er van uitgaan dat het goed gemeten is.

De enige andere optie is dat er in zijn motor een thermische beveiliging zit ingebouwd. Als die gek geworden is, zal de motor uit elkaar moeten om die beveiliging te vervangen. Als die terecht in de beveiliging schiet, is er iets anders in de motor stuk. Die zal dan ook uit elkaar moeten om te kijken wat er stuk is en dat onderdeel zal dan moeten worden vervangen.

Ik zie 3 mogelijke volgende stappen.

1. Laat iemand anders nog eens naar het spul kijken, wellicht dat die iets tegenkomt?

2. vervang het voorschakelkastje, kijk of de motor het dan weer doet. Werkt dit niet, ga dan naar stap 3.

3. trek de motor uit elkaar (of laat het doen, je geeft zelf aan geen deskundige te zijn op dit gebied en het kan best ingewikkeld worden) en repareer wat er stuk is.

Alternatief is natuurlijk altijd om de boel bij het oud ijzer te gooien en een andere kachel te kopen.

prima ik trek me wel terug jij hebt er schijnbaar meer verstand van dan ik... zou alleen dingen nog eens goed lezen alvoor je iemand verbeterd.
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Andretti Molletti

za nov 27, 2010 14:28

prima ik trek me wel terug jij hebt er schijnbaar meer verstand van dan ik... zou alleen dingen nog eens goed lezen alvoor je iemand verbeterd.
Pieter, op mij kwam het ook niet prettig over, ik hoop dat ik dat eerlijk mag zeggen. Ik giste niet en kan best wel een heel klein beetje schema lezen. Dus ik had ook zo iets van...oeps
Snappie? :wink: Daarom/op reageert Whizzman nu ook.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 27, 2010 16:20

En de eigenaar is toevallig zelf ook niet iemand die vies is van een schema... :wink: Alleen het probleem was dat de werking van het spoeltje en de motor me niet helemaal duidelijk was. De rest van de veiligheden e.d. had ik mbv het schema al mooi omzeild.

Maar het goede nieuws is dat inmiddels het geheel weer werkt, en zonder iets te vervangen... :shock:

Het is waarschijnlijk een slecht contact in het 'relais' geweest, gecombineerd met het feit dat het ding schijnbaar maar in 1 positie werkt. :?

Bij de eerste keer in elkaar zette heb ik dus waarschijnlijk een contact gehad dat bleef hangen en later ging het fout omat ik het relais los had hangen en dus niet in de goede stand. :?

Ik had de motor net gestart met de zwarte en rode draad aangesloten en op het moment dat hij begon te draaien heb ik de zwarte draad losgekoppeld en toen bleef hij dus wel draaien. de fout moest toen dus wel in het 'relais' zitten. na enige inspectie van het ding viel het mij op dat het gewichtje dat erin zit wel erg makkelijk bewoog en begon ik mij af te vragen hoe dat moet werken. Toen kwam ook het idee dat de manier van bevestigen wel eens mee kon spelen bij de werking. Dus heb ik het spoeltje eens goed gemonteerd en aangesloten en toen werkte de motor dus wel. :) Alles is inmiddels ingebouwd en ik heb al weer enkele keren het ding aan en uitgehad en het schijnt te werken. :D

Dus allemaal van harte bedankt voor het meedenken!! :P
Laatst gewijzigd door giuliettaevo op za nov 27, 2010 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Andretti Molletti

za nov 27, 2010 16:38

... en het schijt te werken. :D

;)

Lijkt dus dat het een omvalbeveiliging is??

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 27, 2010 16:43

... en het schijt te werken. :D

;)

Lijkt dus dat het een omvalbeveiliging is??
:oops: En dat terwijl ik altijd zo goed op taalfouten let. :evil:

omvalbeveiliging weet ik zo net nog niet. zou wel kunnen maar met de foto-elektrische cel zit er al een beveiliging op en omvallen kan het ding eigenlijk ook niet, is zo stabiel als iets. :?

Het ding verbreekt het contact met de zwarte draad als de motor loopt, dat is volgens mij de functie van het ding.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 28, 2010 07:37

Het ding verbreekt het contact met de zwarte draad als de motor loopt, dat is volgens mij de functie van het ding.
Dan klopt de tekening op het schema niet. Daar staat alleen een spoel en geen schakelaar of relais binnenin het kastje. Dan wordt je wel op het verkeerde spoor gezet als "puzzelaar". :?

De opmerking van Dre dat het een omvalschakelaar kan zijn lijkt me niet eens zo onlogisch hoor. Stel, het ding valt om, blijft op miraculeuze wijze branden en steekt de gordijnen (zoals in elk voorlichtingsfilmpje voor brandpreventie) in de fik? Ik kan me goed voorstellen dat er ergens een land is, (Duitsland, met z'n TuV bijvoorbeeld) dat verplicht stelt dat dit soort portable kachels altijd een veiligheid hebben ingebouwd. Jouw verhaal dat je denkt dat het een startrelais is, is ook helemaal niet onlogisch.

Het maakt uiteindelijk niet zo heel veel meer uit, je kan weer klussen! :D

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 28, 2010 10:44

Het is een 30 jaar oude amerikaanse kachel :wink: .. volgens mij deden ze toen nog niet zoveel aan preventie, op het plakken van een tiental stickers na. :lol:

Die tekening, ja, je ziet een spoeltje en een onderbreking erin maar ik vind het ook geen bijster duidelijk iets. :?

Terug naar “Algemene Technische vragen”