giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: elektronisch onderlegd iemand gezocht...

di nov 23, 2010 22:32

Morgen ga ik het 'motor relais ' even doormeten... :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

di nov 23, 2010 23:01

Klikt dat relais als je het aansluit?

Het lijkt me meer een soort van pulsgever die een signaal opwekt voor elektronica die in de motor zelf zit. Als de motor nog goed is lijkt het me zo dat je de motor langer aan de gang kan houden door de zwarte draad afwisselend tegen het contact van de rode draad te houden. Nog steeds lastig dan uiteraard om een nieuw relais te vinden....

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 23, 2010 23:17

Kijk, nu wordt duidelijk wat voor apparaat het is. Je hebt een pomp+fan op 1 motor. Er zit een safetykastje op wat als het "oogje" geen brandende kachel ziet, je motor (na 15 seconden of zo?) uit zet. De trafo en de bougie zorgen er voor dat je permanent een dikke vonk hebt (let op voor ozon, niet laten knetteren als je geen brandende diesel hebt). Het pompdeel zal die de diesel door een fijne injector heen jagen zodat je die met de vonk in de fik zet en dat zal een behoorlijke temperatuur op moeten leveren..

Het "relais" is inderdaad een kastje wat een 3fasen-motor op 220V aansluit.

Onze kachel zit vergelijkbaar in elkaar, alleen hebben wij een dikke warmtewisselaar er tussen zitten en worden de gassen van de kachel via een schoorsteeen afgevoerd. Ons "oogje" laat 1 minuut na start de kachel afslaan als er geen vlam is geweest de laatste 5 seconden. Vervolgens moeten we 3 minuten wachten voor we weer mogen starten.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 23, 2010 23:28

Maar dat oogje heb ik er gewoon afgelaten...

zo heb ik de motor aangesloten om te testen;
Afbeelding

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

di nov 23, 2010 23:31

Maar dat oogje heb ik er gewoon afgelaten...
Dacht ik ;)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 23, 2010 23:49

http://www.the-crankshaft.info/2010/01/ ... otors.html

Nog meer leuke theorie om te lezen.

Er staat "thermally protected" op de motor. Stel, je hebt een probleem in de motor en na 15 seconden slaat die beveiliging aan? Als dit geen permanente onderbreking is, kan het goed zijn dat dat je oorzaak is?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 24, 2010 00:04

Leuk? dat is net arabisch voor mij... :( Dan zou ik me eerst moeten gaan verdiepen in algemene electronica en daar heb ik eerlijk gezegd weinig zin in. :oops: Er ligt hier nog een boek over Autocad waar ik me doorheen wil werken als ik gen zin heb om in de garage te knuteselen. :wink:

yana artc37
Junior Member
Junior Member

wo nov 24, 2010 21:32

Ik heb ook nogal eens aan die dingen geschroefd. Heb je al gecontroleerd of er brandstof opgezogen wordt door de pomp?
Als er geen brandstof ingespoten wordt, stopt de motor er na 15 sec. ook mee.
Door lange stilstand kan de aanzuigslang poreus geworden zijn en trekt valse lucht. Ook klepjes in de pomp die gekleefd zitten of
vervuilde zeefjes kunnen de oorzaak zijn. Dan zit er ook nog een ontstekingsbougie bij de brander (het kunnen er ook 2 zijn), die moet je horen vonken bij het starten. Ook blijven ze nog een paar minuten vonken terwijl de kachel brandt, als hij op temperatuur is stopt het vonken.
Succes.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 24, 2010 22:03

De rest van de kachel is nog niet aangesloten. :wink:

Ik heb alleen de motor aan de stroom zitten en die wil niet langer als een seconde of 15 lopen. :?

Maar vanavond heb ik even kans gezien om met mijn verkleumde vingers een multimeter vast te houden...

drie draden op de motor, zwart rood en wit. weerstand tussen de verschillende draden;
zwart-rood 65 ohm
zwart-wit 48 ohm
wit-rood 17 ohm

volgens wat dingen die ik her en der gelezen heb is dus wit-rood de hoofdwikkeling en zwart-wit de hulpwikkeling.

Het 'relais' heb ik ook eens wat beter bekeken en op gemeten. alle drie de polen meten onderling naar elkaar zonder weerstand door. :?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: elektronisch onderlegd iemand gezocht...

wo nov 24, 2010 22:15

De rest van de kachel is nog niet aangesloten. :wink:

Ik heb alleen de motor aan de stroom zitten en die wil niet langer als een seconde of 15 lopen. :?

Maar vanavond heb ik even kans gezien om met mijn verkleumde vingers een multimeter vast te houden...

drie draden op de motor, zwart rood en wit. weerstand tussen de verschillende draden;
zwart-rood 65 ohm
zwart-wit 48 ohm
wit-rood 17 ohm

volgens wat dingen die ik her en der gelezen heb is dus wit-rood de hoofdwikkeling en zwart-wit de hulpwikkeling.

Het 'relais' heb ik ook eens wat beter bekeken en op gemeten. alle drie de polen meten onderling naar elkaar zonder weerstand door. :?
Volgens het plaatje zouden de zwarte draden onderling toch een hoge weerstand moeten hebben. Het kan even duren voordat de condensator is opgeladen, tot die tijd meet je bijna geen weerstand. Hoe lang heb je de boel aangesloten gehouden? Afhankelijk van de capaciteit van de condensator, kan "even duren" best wel eens een paar minuten zijn.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 24, 2010 22:28

Je bedoelt tussen de twee pinnen op het 'relais' ? seconde of 10 schat ik en er gebeurde niets.

Maar ik heb alleen maar weerstand gemeten en niks met spanning ergens op oid. :?

Het is trouwens een elektronische afsluiter, net zoiets als een lpg afsluiter. er zit een dekseltje over de kant met die twee stekkeraansluitingen en dat had ik er even afgeschroefd. daaronder vond ik een koperen plaatje dat van de ene naar de andere schuifstekkeraansluiting loopt. In de ruststand is het plaatje in contact met beide aansluitingen. onder het plaatje zit een asje met een gewichtje in de spoel.

Om te kunnen meten of er iets met het 'relais' gebeurt zal ik er wel stroom op moeten zetten gok ik. :( maar hoe kan ik dan meten? :?

een condensator is toch helemaal dicht normaal gesproken? zo'n buisvormig alu ding? die heb ik namelijk niet...

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 24, 2010 22:53

Het "relais" is inderdaad een kastje wat een 3fasen-motor op 220V aansluit.
kijk, ik was dus nog niet alles verleerd.
even gesproken met een electricien (i.o. HBO): wss is het een thermisch contact in de motor.
anders een slechte aansluiting maar omdat je alles vernieuwd hebt is dat wat onwaarschijnlijker

Andretti Molletti

wo nov 24, 2010 23:05

Laat de zwarte draad eens los. blijft hij dan wel lopen? (evt een slingertje geven om aan te slingeren)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 24, 2010 23:22

zal het morgen proberen... :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”