Wie kan mij nauwkeurig uitleggen hoe je nokkenassen zonder merkteken monteert.
Met andere woorden hoe bepaal je de juiste stand van de nokkenassen.
Alvast bedankt
gr Jan
Bedankt voor je antwoord!Als je verder niets weet van je nokkenassen is dat lastig.
Gradenboog kan natuurlijk en is precies maar ook kun je met een bdp meter bepalen hoeveel mm de nokkenas voor het BDP de klep moet sluiten. Zet de motor op BDP en monteer de nokkenassen met de voorste nokken naar buiten en met de rotor van je verdeler naar voren. Je hebt nu een groffe besisinstelling. Om te controleren of alles klopt ga je eerst de krukas even 2 x met da hand rondtornen totdat je dezelfde pos weer hebt. Kijk dan van welke cil de zaak op tuimelen staat. ( Uit het hoofd dacht ik cil 2, maar pinm me daar niet op vast.) Zet de zaak weer precies op BDP en geef de kleppen van beide nokkenassen van de cil die op tuimelen staat max 2 mm lift door de nokkenasen, waarvan je de borgboutjes verwijderd hebt en de moer ca 1.2 slag los hebt staan, met een griptang oid te verdraaien. (de (max 2mm) Kun je ev meten met digitale schuifmaat)
Heb je de mnokkenassen ze staan vogel dan uit in welk gaatje het borrgboutje past. Daarna zaak vastzetten en weer 2 keer torne. Hierna instellingen nogmaals controleren !!!!.Als je zeker weet dat alles vrijloopt en alles op spanning staat kun je gaan starten.
Let op: Bovenstaande in niet echt een 100% instelling, maar een benadering waarmee je (goed uit) de voeten kunt.
Probeer een kleppendiagram van je nokkenas te bemachtigen dan kun je de zaak veer nauwkeuriger instellen.
Bedenk ook dat je klepspeling vooraf wel moet kloppen want als je deze nadien weer wijzigd heeft dat duidelijk gevolgen voor de timing.
Daarom stel ik ook de vraag : Hoe stel je ze 100% goed af.Ik zou met die 2 toeren ronddraaien wel goed oppassen dat je kleppen niet tegen je zuigers komen. Als je er net een paar graden naast zit kan dat met hete nokkenassen al genoeg zijn. Die tip kreeg ik laatst van iemand die er verstand van heeft.
Ik zou met die 2 toeren ronddraaien wel goed oppassen dat je kleppen niet tegen je zuigers komen. Als je er net een paar graden naast zit kan dat met hete nokkenassen al genoeg zijn. Die tip kreeg ik laatst van iemand die er verstand van heeft.