Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: waar blijft mijn koelvloeistof?

zo nov 21, 2010 17:25

precies, daarom post ik ook hier.
waar te beginnen? (dre?)
want met storingzoeken is het wel zo makkelijk dat je weet waar je moet beginnen.

zelf neig ik naar het simpelste eerst, dus slangen + connecties nog eens checken, dan de thermostaat checken omdat het daaromheen zit.
in de olie is nog geen kvs te vinden en vice versa ook niet.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 21, 2010 18:54

als je een compressor hebt, haal de overloopslang van het expansievat los en zet hier rustig iets druk op mbv de compressor. Het mooiste is als je compressor een drukregelaar heeft, dan zet je die op 2 bar en zet je het systeem onder druk met 2 bar. Hoogstwaarschijnlijk ga je dan al zien waar de lekkage zit.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 21, 2010 19:13

heb ik zelf niet. moet ik even wachten tot ik weer bij henk ben

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 22, 2010 11:50

Zoals ik al zei, pers hem af. Dat zou ik niet met een compressor doen. De kans dat je dan je koppakkingen er uit blaast of je slangen of radiatoren zich als ballon gaan gedragen is dan veel te groot. Er zijn apparaatjes voor die je op je vuldop zet, oppompt (met het handje) en die je een poosje kan laten staan om drukverlies te vinden. Er zit ook een manometer op die dingen, zodat je aan de wijzers kan zien waar het lekt. Je kan eventueel (kliederboel) je blok droospuiten en er dan bloem op strooien bij de plekken die je verdenkt. Dan zie je vrij snel als het lekt. Meestal vind je na schoon/droogmaken en met afpersen zonder bloem of iets dergelijks snel genoeg je lek.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

ma nov 22, 2010 13:42

kijk, goede tip whizz.
ik weet nog wel iemand met zo'n pompje. als ik vanmiddag nog tijd heb ga ik dat doen!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: waar blijft mijn koelvloeistof?

ma nov 22, 2010 18:12

Zoals ik al zei, pers hem af. Dat zou ik niet met een compressor doen. De kans dat je dan je koppakkingen er uit blaast of je slangen of radiatoren zich als ballon gaan gedragen is dan veel te groot. Er zijn apparaatjes voor die je op je vuldop zet, oppompt (met het handje) en die je een poosje kan laten staan om drukverlies te vinden. Er zit ook een manometer op die dingen, zodat je aan de wijzers kan zien waar het lekt. Je kan eventueel (kliederboel) je blok droospuiten en er dan bloem op strooien bij de plekken die je verdenkt. Dan zie je vrij snel als het lekt. Meestal vind je na schoon/droogmaken en met afpersen zonder bloem of iets dergelijks snel genoeg je lek.

Met beleid!! ik schreef ook dat een drukregelaar het mooiste is. Overigens kan je ook met dat handpompje de boel opblazen en beschadigen, als je maar domweg blijft doorpompen. :wink:
P.s. aan de manometer zie je niet waar het lek zit, wel zie je dat er druk terugloopt dus dat er een lek is. :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 22, 2010 18:50

radiatoren hangen er overigens in je huis :roll: ... in de auto ben ik ze alleen tegengekomen als ik oud ijzer weg ging brengen. :lol:

Je moet wel goed opletten met de compressor idd. maar als je het met dat kleine slangetje doet en een luchtpistool maak je het niet gauw te gek, die drukregelaar/ manometer is wel een echte aanrader om er bij te gebruiken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”