Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

waar blijft mijn benzina?

vr nov 19, 2010 22:44

de sw gebruikt nogal wat. ik kan op 1 tank 2,5 keer naar mn werk. dat is +- 250 km op een liter of 40. dat is 1 op 6,5
nu is dit een groffe schatting, net heb ik hem helemaal volgegooid en zal ik eens precies kijken wat het verbruik is.

eerder verbruikte hij ook al wel wat. dit wijdde ik aan een kapotte lambda. volgens mensen die ik sprak en bij de auto stonden stond hij in noodloop.
lambda vervangen. + pool een tijdje van de accu af en geen verandering.

ook het bokkige rijgedrag laag in de toeren (vooral koud maar ook warm) is niet voorbij.
vervolgens heb ik de zekeringen rechts naast de accu gecheckt (waar die van de lambda ook zit toch?) en die waren heel.
heeft de lambda ook nog een relais?

of zit ik compleet op het verkeerde spoor te denken?

momenteel zit de kat. er nog onder omdat hij net apk gekeurd is. hij kwam maar net net net aan de juiste co%.
zonder kat rook je af en toe een benzine achtige lucht.

iig mag het benzine filter wel weer vervangen worden, maar hier kan het toch niet aan liggen?
ik heb verder geen opvallende lekkage gevonden en terwijl we aan de auto werkten ook niets geroken..

waar gaat het fout?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: waar blijft mijn benzina?

za nov 20, 2010 00:30

Meten is weten, heb je dat ondertussen al eens gedaan?

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 21, 2010 13:53

Maar de peilstok eruithalen ruiken en verder checken of de motor aardig heeft staan spoelen (brandstof in olie) had je geen zin in Hans?
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: waar blijft mijn benzina?

zo nov 21, 2010 16:30

@whizz:
nu is dit een groffe schatting, net heb ik hem helemaal volgegooid en zal ik eens precies kijken wat het verbruik is.
nog niet dus. morgen vul ik haar weer en dan hebben we resultaat. redelijk representatief denk ik, want 100km snelweg, 10 km stad, 50km (sportief) touren.

@tom:
dat zou dan duiden op een versleten blok (vooral kleppen zeker?)? oliepijl is niet gestegen, heb nog niet geroken. zal ik morgen ook maar eens doen.

Iwema
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

zo nov 28, 2010 17:16

Het ziet er naar uit dat het een ontstekings-probleem is.
Dit kan door een slechte vonk of slecht mengsel komen.

Ik zou de cat uitbouwen om schade aan de cat te voorkomen tot het probleem is verholpen.

De vakman kan de ontsteking doormeten, vaststellen welke cilinder niet mee doet en een lambda simulatie-signaal op de ECU zetten en zo meten wat er gebeurd.

Hugo
www.iwemalpg.com

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 28, 2010 23:18

Meten is meten of je lambdasonde signaal geeft, niet of je veel of weinig brandstof verbruikt.

Als je echt te rijk mengt, komt er brandstof in je olie, zelfs bij een nieuwe motor. Als je dus benzine aan je peilstok ruiktt, weet je dat je te rijk mengt. Dat zegt niets over de kwaliteit van klepzittingen, zuigerveren en dergelijke.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

di nov 30, 2010 00:09

meten=weten=1 op 10
valt mee dus, ik was de superzuinige R5 nog wat teveel gewend zullen we maar zeggen :oops:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 30, 2010 07:27

Maar heb je nou je lambdasonde getest?

Terug naar “Algemene Technische vragen”