De noodloop van de ECU (ook die van de M2.10.4 bijvoorbeeld) zorgt er voor dat als de sensor voor de koelvloeistoftemperatuur niet uitgelezen kan worden, de fan aangestuurd wordt zodat de motor in ieder geval niet kan oververhitten. Dat is dus een symptoom van een probleem wat zeer waarschijnlijk niet in de ECU zit.Ik vermoed een probleem met je ecu. De bosch 1.5.5 die hoogstwaarschijnlijk in je auto zit heeft een veel voorkomend probleem met de koelventilatoren die blijven draaien. Je hebt waarschijnlijk ergens een draadbreuk die bij koude meer weerstand heeft. Naarmate de boel warm wordt zal het probleem zich niet meer direct voordoen. maar dat moet je mij even bevestigen.
Probleem opgelost;omdat de motortemp.altijd laag bleef heb ik de thermostaat vervangen,temp.meter geeft nu bijna 90 graden aan en sindsdien is het brandstofinjectielampje na het starten ook snel uit.Hallo, onze 156 jtd bouwjaar 1999 gaf regelmatig foutmelding motormanegment (rode brandstofinjectielampje).Soms werd door deze foutmelding de koelventilatoren aangestuurd zoals bij gebruik airco in de zomer,echter hier bleven ze draaien tot de wagen werd stilgelegd.Volgens de Alfa diagnose was er een probleem met een temperatuursensor van het koelvloeistof en ook luchtdebietmeter gaf storing.Na deze 2 onderdelen te hebben vervangen was dit niet opgelost.Wel was er een verbetering naargelang de lente begon, en zelfs voorbije zomer geen probleem. Nu het buiten kouder word begint alles terug opnieuw, alsof het met buiten temperatuur te maken heeft. Wie heeft hier ervaring mee?
De sensor voor de temperatuur van de koelvloeistof voor de ECU zit in de thermostaat geschroefd. Waarschijnlijk is met het vervangen van je thermostaat daardoor ook je slechte contact verholpen. Gefeliciteerd, hopelijk blijft je bella voorlopig braaf.Probleem opgelost;omdat de motortemp.altijd laag bleef heb ik de thermostaat vervangen,temp.meter geeft nu bijna 90 graden aan en sindsdien is het brandstofinjectielampje na het starten ook snel uit.Hallo, onze 156 jtd bouwjaar 1999 gaf regelmatig foutmelding motormanegment (rode brandstofinjectielampje).Soms werd door deze foutmelding de koelventilatoren aangestuurd zoals bij gebruik airco in de zomer,echter hier bleven ze draaien tot de wagen werd stilgelegd.Volgens de Alfa diagnose was er een probleem met een temperatuursensor van het koelvloeistof en ook luchtdebietmeter gaf storing.Na deze 2 onderdelen te hebben vervangen was dit niet opgelost.Wel was er een verbetering naargelang de lente begon, en zelfs voorbije zomer geen probleem. Nu het buiten kouder word begint alles terug opnieuw, alsof het met buiten temperatuur te maken heeft. Wie heeft hier ervaring mee?
Koelventilatoren worden nu ook niet meer aangestuurd.
Het heet geen Motronic inderdaad, maar het is wel gewoon Bosch.JTD's van dit bouwjaar werken met Bosch EDC 15. Geen Bosch Motronic. Groeten, Arie