WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

do nov 04, 2010 16:38

Hier het antwoord... :wink:
You are right about the 2liter liners being a problem. The 1.8T has proven reliable here with almost 3bar (44psi) making 475hp on BP Ultimate pump gas and 550hp on race gas. 1.8T liners have split at 3.2bar (47psi). If you really want 2liters, you must definitely go to a monosleeve and you're looking at 1500Euros plus block machining. In the 2liter, you will also need forged pistons, while the 1.8T goes to 450hp with stock internalls. Is it worth it? In my opinion, no.
Jim K.
best sterk blokje.. 8)
Dat is wat je er uit zou kunnen halen, maar of je dat voor en straatauto moet willen, is de vraag. Als je nou eens 1.5 bar druk gaat rijden? Dan kan je volgens mij prima 2.0 bussen gebruiken en pak je toch zo'n 10% meer koppel over het hele toerenbereik, ook zonder turbodruk.

Gebruikersavatar
Wouter van den Brande
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 756
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 17:32
Locatie: Axel(the place to bier)

Re: RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

do nov 04, 2010 22:02

Hier het antwoord... :wink:
You are right about the 2liter liners being a problem. The 1.8T has proven reliable here with almost 3bar (44psi) making 475hp on BP Ultimate pump gas and 550hp on race gas. 1.8T liners have split at 3.2bar (47psi). If you really want 2liters, you must definitely go to a monosleeve and you're looking at 1500Euros plus block machining. In the 2liter, you will also need forged pistons, while the 1.8T goes to 450hp with stock internalls. Is it worth it? In my opinion, no.
Jim K.
best sterk blokje.. 8)
Dat is wat je er uit zou kunnen halen, maar of je dat voor en straatauto moet willen, is de vraag. Als je nou eens 1.5 bar druk gaat rijden? Dan kan je volgens mij prima 2.0 bussen gebruiken en pak je toch zo'n 10% meer koppel over het hele toerenbereik, ook zonder turbodruk.
Dit is nou eigenlijk wat ik wil....hoe dat whizzman het zegt.
Ik hoef niet perse boven de 300 pk uit te komen...en het is een straatauto.
Het is niet zo dat dit ding continue getrapt wordt tot maximaal.

Ik denk dat ik met een 2.0 aanpassing of 2.0 blok makkelijker(lees betrouwbaarder) de 280pk kan halen bijvoorbeeld,hij heeft wat meer koppel onderin zonder dat de Fohn het werk doet. Klopt mijn theorie niet,verbeter mijn dan.

Nou hou je met 2.0 bussen misschien wel wienig over....maar zou dat op deze straatauto echt zo kwetsbaar zijn dan.Kwetsbaarder zou het wel zijn,dat had ik zelf ook al in me achterhoofd. :lol:

En effe ter info haha....deze upgrade is niet al beslist he :wink: wil eerst weten hoe of wat.

Greetzz..

Wouter
Voorheen X-Fighter
Nu:

Alfa 75 1.8 Turbo( in project)
164 3.0 V6 24v Super

Verleden:
75 1.8 Imola
164 3.0 v6 12v
155 2.0 TS 8v
166 3.0 V6 24v Super
Scarb:5848
Afbeelding

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

do nov 04, 2010 22:17

een atmosferische 1.8 heeft 125 pk en een atmosferische 2.0 heeft er 130 pk's in zitten.. dat is dus niet het verschil dus t zal ook niet zoveel met turbo uitmaken..
Laatst gewijzigd door ravado op vr nov 05, 2010 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

do nov 04, 2010 23:23

Precies...

Haal je compressie maar omhoog en je hebt hetzelfde effect. :roll: Een sneller opspoelende turbo helpt hier ook bij...

Vergis je niet in jouw motor en specs, 300 pk is zeker wel haalbaar, ook dagelijks 8) . Het grootste probleem zijn de injectoren en het management en die zijn bij jou allebei al vervangen voor iets beters. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Wouter van den Brande
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 756
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 17:32
Locatie: Axel(the place to bier)

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

do nov 04, 2010 23:34

Okee :lol:

Ik denk dat ik genoeg weet....het wordt dan gewoon het reviseren van het 1.8 TB blokje met wat andere spec's derin.

Allen bedankt voor de info...wat mij overigens motorisch ook weer iets wijzer heeft gemaakt :P
Want het motorische gedeelte zit er bij nog niet zo in...weet hoe alles werkt en draait,maar uit elkaar en in elkaar
hebben deze vingers nog nooit gedaan. Aldoende leert men.


Greetzz..

Wouter
Voorheen X-Fighter
Nu:

Alfa 75 1.8 Turbo( in project)
164 3.0 V6 24v Super

Verleden:
75 1.8 Imola
164 3.0 v6 12v
155 2.0 TS 8v
166 3.0 V6 24v Super
Scarb:5848
Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

do nov 04, 2010 23:54

Neem eens contact op met Jim K... Hij vertelt je met alle plezier de trucjes die je uit kunt halen met de Tb motor. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1319
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

vr nov 05, 2010 09:02

:lol: zonder te vragen komt er al een antwoord mbt de 2 liter
Brad, for up to 200-210hp, you can turbocharge the 2liter as it will take 0.6bar no problem, provided you lower CR. The cam info will do just as well for the 2liter.

Way back in '78, Shankle was offering a complete turbo kit which made a safe and reliable 203hp @6300rpm and 203ftlbs @ 4500rpm.
Among other parts, the kit included 7.8:1 forged pistons, a special distributor with retard feature and a single progressive 45DCOE carb! :shock:

Liner strength for higher boost would favor the 1.8 Nord, although you'd still need pistons.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

vr nov 05, 2010 16:45

een atmosferische 1.8 heeft 125 pk en een atmosferische 2.0 heeft er 130 pk's in zitten.. dat is dus niet het verschil dus t zal ook niet zoveel met turbo uitmaken..
Dat je 5 pk meer hebt zegt niet zoveel over hoe die PKs bereikt worden. De 1.8 is veel minder sterk onderin. Je rijdt op straat misschien 10 % (dat is echt veel) van de tijd op max vermogen, maar wel tot drie keer zo veel op het maximale koppel van je motor. Als je sneller en soepeler wilt rijden, heb je niets aan 280 pk die je alleen tussen de 5000 en 5500 toeren kan bereiken en en motor die tot 3000 toeren vervelend rijdt. Kijk nou eens niet naar dat topvermogen, maar naar de driveability. PKs zijn leuk om aan de muur te hangen of op het forum te posten, verder kan je er weinig mee op een straatauto.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

vr nov 05, 2010 18:08

Dat weet ik maar het koppel verschil tussen een 2.0 motronic en een 1.8 motronic is maar 18 Nm.... Ik weet niet of je dat bedoeld met driveability maar ik wordt niet echt warm van 18Nm koppel meer.
Kort samengevat: die 5 pk en 18Nm koppel meer is geen reden om voor een 2 liter te gaan.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

vr nov 05, 2010 18:51

Bovendien is het een echte 75 Tb en daar hoort gewoon de 1.8 in. 8) Is een deel van de charme van de auto. ( ook al ben ik niet echt de persoon om dergelijke uitspraken te doen.. :oops: )
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

vr nov 05, 2010 20:23

het lijkt mij, in het kader van driveabilitiy, beter om een andere turbo te monteren, dan het liefst eentje die eerder opspoelt.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

vr nov 05, 2010 23:52

Als je de 1.8 neemt , met standaard computers etc. in combinatie met de C&B nokkenassen heb je een vlotte auto met 200 pk.
Heb een jaartje probleemloos zo geraced... 8) Turbodruk was ook standaard en alles blijft heel.
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

za nov 06, 2010 00:03

En zuigers met iets hogere compressie als ie het aankan zodat ie net ff wat lekkerder trekt zonder turbodruk want dat vind ik altijd het manco van een 75 turbo, tis een slak onderin . Met squadrachip ging dat al beter trouwens.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??

za nov 06, 2010 01:27

Zuigers gewoon standaard houden, zijn mooie sterke zuigers origineel... kop vlakken kan ook. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”