Wieking
Junior Member
Junior Member

RE: subaru killer

di nov 02, 2010 21:37

Het problem met AWD is dat ie begint met onderstuur, jij krijgt angst en gaat van de gas af. Resultat is hevig overstuur. Gas erop!

Met fwd kan men hetzelfde meemaken, maar omdat de meeste van ons niet een weet hoe het voelt als een fwd achter slipt... Boem! Rwd is het makkelijkste, het kunstje is om te weten op welke punt in de ingang van de bocht de gas erop moet als je wilt slippen.

Persoonlijk heb ik voorkeur van rwd, maar een fwd met een losse achterkant is ook leuk.
Hoe zwaar zal die Noor wegen?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 02, 2010 21:43

Dat is idd de basisregel.. maar ik stuur liever met het gaspedaal de auto het goede spoor in(rwd..). :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Wieking
Junior Member
Junior Member

di nov 02, 2010 21:46

Nou... je kan altijd een fwd linksremmen... heheheh... 8) Als ie dan niet teveel electronische hulpmiddelen heeft... Sommige dingen waren gewoon leuker vroeger.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 02, 2010 21:49

peugeot 205 gti... :wink:

AWD? probeer eens een Sierra Cosworth 4x4, die heeft wel overstuur. 8)

Wieking
Junior Member
Junior Member

Re: RE: subaru killer

di nov 02, 2010 21:58

peugeot 205 gti... :wink:

AWD? probeer eens een Sierra Cosworth 4x4, die heeft wel overstuur. 8)
Bijna alle Franse zolang ze een uitschakelbaar ABS hebben, komt door de achterasconstructie. Hetzelfde geldt ook voor italiaanse bolides gebouwt op Tipoplatform, ook redelijk makkelijk om los te krijgen.

Sierra had toch geen 50/50 krachtverdeling? Dat heeft Subaru en dat maakt hem in principe net een pittige Lada Niva.

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

di nov 02, 2010 22:09

Het problem met AWD is dat ie begint met onderstuur, jij krijgt angst en gaat van de gas af. Resultat is hevig overstuur. Gas erop!

Met fwd kan men hetzelfde meemaken, maar omdat de meeste van ons niet een weet hoe het voelt als een fwd achter slipt... Boem! Rwd is het makkelijkste, het kunstje is om te weten op welke punt in de ingang van de bocht de gas erop moet als je wilt slippen.

Persoonlijk heb ik voorkeur van rwd, maar een fwd met een losse achterkant is ook leuk.
De 164 is wel een gevalletje fwd met een losse achterkant, heb em al een paar keer goed dwars gehad. Waarvan ik hem 2 keer totaal niet aan zag komen (dat zijn dan weer de minder prettige, maar wel erg spannende momenten :lol: ) Kan best gevaarlijk zijn zeg maar, zeker omdat hij voor m'n gevoel echt in één keer om zwiept.

Echter slipcursus of niet, tegen overmoed (wat hier gebeurde gok ik zo) is zelfs de beste slipcursus niet opgewassen.
Alfetta 1600
SCARB: 6004

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 02, 2010 23:00

Sierra had meer achter als voor, geloof iets van 44-56. Komt waarschijnlijk omdat het van origine een rwd is geweest, misschien was het dan minder wennen voor de coureurs toen ze met awd kwamen. :wink:

Subaru rijdt als een golf, massa's onderstuur. Als het dan japans moet doe dan maar een Evo6 of hoger.

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

di nov 02, 2010 23:04

Impreza met overstuur door gas los:

Gas geven! + beetje tegensturen.

Voelt onnatuurlijk maar is wel het beste. 4 wd zoekt dan wel uit hoe het moet, en je gaat waar je heen wilt.

Imprezas zijn echt heel veilig gemaakt, veel onderstuur standaard, maar als je te hard gaat en het gas los laat kan de kont inderdaad omkomen.
Beginners fout bij 4wd.

Eigenlijk net als mijn 155Q4. :wink:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 02, 2010 23:08

Da's allemaal mooi natuurlijk, die opvangtheorieën, maar het lullige is dat je meestal zo snel verrast wordt dat er domweg geen redden meer aan is. Als je aan het spelen bent, je je auto kent en je lokt het bewust uit, dan vang je het vaak met gemak op. Als het je overkomt op serieus hogere snelheid terwijl je het echt niet verwacht wil ik het allemaal wel eens zien ;)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

di nov 02, 2010 23:27

@Yuri, geen probleem hoor met 4wd.
Q4 brak een keer uit bovenaan de oprit naar de snelweg. Had ik echt niet verwacht, maar corrigeerde zonder na te denken door een korte tegen-stuurcorrectie. (beetje tegensturen, wel gas blijven geven) En ging daarna keurig verder waar ik heen wilde.
Gebeurde voorat ik doorhad wat er aan de hand was, puur reflex.

Beetje rijvaardigheidstraining helpt zeker voor je reflexen, later snap je pas wat er gebeurde. Ook oefen ik graag op besneeuwde parkeer terreintjes. Dat is echt ideaal om gevoel met je auto te krijgen op een veilige manier.

Stuur correcties met 4wd zijn vele malen kleiner dan met rwd b.v. Dus de kans dat je hem houdt zijn vele malen groter.
Als de S2000 uitbreekt heb ik serieus mijn handen vol! Terwijl ik met de Q4 het bijna grappig vindt.
Laatst gewijzigd door kitaro op di nov 02, 2010 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

di nov 02, 2010 23:30

De 164 is wel een gevalletje fwd met een losse achterkant, heb em al een paar keer goed dwars gehad. Waarvan ik hem 2 keer totaal niet aan zag komen (dat zijn dan weer de minder prettige, maar wel erg spannende momenten :lol: ) Kan best gevaarlijk zijn zeg maar, zeker omdat hij voor m'n gevoel echt in één keer om zwiept.
Echter slipcursus of niet, tegen overmoed (wat hier gebeurde gok ik zo) is zelfs de beste slipcursus niet opgewassen.
Spelen met een 164 3.0 V6? Jij durft...
Ik heb niet zo lang geleden rond gereden in een 164 24V met squadra chip en dikke buizen. Naar "men" zegt inclusief 240 pk.
Als ik vol gas gaf dan moest ik echt alleen rechtuit sturen.

Bij een inhaalmanoeuvre het gas er teveel opzetten leidt tot hangen op het rechter voorwiel zodat het linker voorwiel kan doorslaan.
Dat zorg dan weer voor een versterkt insturen richting vangrail. Pfffff..... spelen met de 164 heb ik mijzelf wel afgeleerd.

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

RE: Omega killer

wo nov 03, 2010 08:11

Vanochtend had ik een vergelijkbaar geval:

Achter een Omega door het industrieterrein Calveen in Amersfoort, meneer reed lekker door, ik dus ook.
Bij de McDonalds kun je twee banen voor linksaf nemen, hij de binnenbocht, ik de buitenbocht.

Bij groen allebei lekker vlot weg, maar aangezien het nat was, hoefde ik niet persé rechtdoor de berm in.
Hij ging de bocht veel te hard in waarbij de achterkant uitbrak, zwaaide volledig mijn strook op, corrigeerde teveel en schoot rechtsaf het talud op.

Natuurlijk meteen even gestopt (en een andere Alfist met mij) en gekeken of alles nog wel een beetje soepel ging.
Hij kon met een beetje pijn en moeite achteruit de heuvel af, terwijl ik de half slaperige forensen tegen hield.

Na de hand geschud te hebben van de andere Alfist de weg vervolgd, verassend: de Omega rijder deed het erg rustig aan :lol:

Motto: RWD is a bitch 8)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Omega killer

wo nov 03, 2010 09:31

Motto: RWD is a bitch 8)
Oei, daar gaat iemand klappen krijgen........ :roll:

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

wo nov 03, 2010 09:40

:twisted:

Dat petje, dat er niet mee om kon gaan?

:lol:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 03, 2010 10:14

:twisted:
Dat petje, dat er niet mee om kon gaan?
:lol:
Hè?
Petje, waar komt die nu vandaan? :-({|= Ik heb wel een viool voor je.

Terug naar “Het Forum Café”