Gebruikersavatar
peppe
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do jul 26, 2007 15:31

RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

wo okt 20, 2010 20:22

op beurzen kan je wel 'ns spekkoper zijn voor rond de 35-40 euries.
kwaliteit natuurlijk niet je-van-het, maar het werkt.
en hoe vaak gebruik je dit nu?



Super handig setje. Doe er je voordeel mee.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

wo okt 20, 2010 22:25

En als je de handremkabels van de tangen af wilt halen, vergeet dan niet eerst de stelmoer bij je handremhevel terug te draaien, maakt het wel zo eenvoudig.
Kijk ook gelijk even naar de hoesjes op de uiteinden van de handremkabels. Kapot hoesje is APK afkeur en nieuwe kabels zijn niet heel prijzig (losse hoesjes zijn volgens mij niet te koop).
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1150
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

do okt 21, 2010 14:50

Remvloeistof DOT 4, is dit voldoende?

En belangrijker hoe handig te verversen?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

do okt 21, 2010 15:05

Voor normaal gebruik is dit cker afdoende!

Mooiste is onluchten met een drukpot, maar wanneer je zoiets niet tot je beschikking hebt, even met 2 man pompen.

Wat je dan moet doen is iemand laten pompen een paar x, dan het pedaal op druk houden, en dan iemand de nippel open laten draaien. Dit een aantal x per remklauw/trommel doen, zodat het goed doorspoeld.Dus nadat de nippel open is geweest, eerst weer een paar x pompen (zodat dr weer druk is) en dan weer vasthouden enz enz.

Let daarbij wel op de het vloeistofpeil in het reservoir goed op peil blijft. Met onluchten altijd beginnen met de rem die het verste weg zit van de hoofdremcilinder, dus altijd rechts achter beginnen, dan linksachter, rechtsvoor en linksvoor.

Succes.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

do okt 21, 2010 16:32

Persoonlijk is het pompend ontluchten niet mijn favoriet, zeker niet bij auto's met een ABS of oudere auto's.

Het gevaar zit hem in de slag van je rempedaal, de afdichtingen van de hoofdremcilinder komen met naar de bodem trappen op plaatsen waar ze normaal niet komen.
Op die plaatsen kan dus vuil en roest zitten, oude remvloeistof bevat vuil en water. (daarom ook verversen)
Dus je loopt het risico dat je hoofdremcilinder inwendig gaat lekken na het verversen.

Ik heb een vacuüm ontluchter gekocht (50 - 75 euro). Daarmee trek ik eerst het resevoir leeg en vul met schone olie.
Dan ga ik ontluchten bij de wielen tot ik schone olie krijg. Daarna ga ik pas remblokken wisselen, bij het terug duwen van de remzuigers zet ik de ontluchtingsnippel open zodat de oude olie in de klauw zeker weg is.
Na montage een aantal x trappen (niet tot de bodem) tot alle blokken aanliggen en dan nogmaals kort alle remmen ontluchten indien nodig.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

do okt 21, 2010 17:34

Neem ook even de hulpkoppelingscilinder mee als je aan het verversen/doorspoelen bent, daar zat bij mij de zwartste olie in. Bij de 2.0TS zit deze bij het druklager, maar het ontluchtsysteem zit net buiten de bak en werkt heel eenvoudig, als je weet hoe (zie werkplaats CD). Een JTD kan anders zijn, niet nagekeken.

Ik heb het verversen bij mijn 156 met een eazybleed gedaan, ging erg goed.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

do okt 21, 2010 20:20

@ GTV4, helemaal mee eens hoor!
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1150
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

do dec 02, 2010 11:35

Schijven en blokken rondom reeds vervangen...

Was simpel te doen, achter inderdaad een gemodificeerder lijmtang gemaakt.

Grote moer aan het voetje van een lijmtang gelast met 2 pinnetjes erop. Dus lijmtang klemmen en aan de moer draaien, ging als een tiet.

Dus nu ook te leen, voor degene die het zelf willen doen.

Volgende probleem, stofhoes was aan 1 kant al ingesleten door een remschijf die ver op was, waardoor de remblokken als het ware een uitsparing in de schijf hebben gemaakt, met als gevolg dat de orginele dikte van de schijf en stand van de zuiger + stofhoes de schijf net raakte, dus een gat erin.

Klauw moet hiervoor uit elkaar... ik heb al een revisie setje gehaald, maar hoe eenvoudig is het?

Dan het volgende. ook de aandrijfhoezen waren ver heen, buitenste zijde.

Ik hoorde dat er hoezen zijn zonder dat je alles uit elkaar moet halen, is dit wat?? Kosten €80,- per hoes.

ik weet dat je voor een setje gewone €34,- incl btw. betaald + het nodige sleutelwerk, ik zou graag de stappen willen weten om de hoezen te vervangen.

heb al gelezen dat je dop 36 nodig hebt?

wie kan me verder helpen?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

do dec 02, 2010 11:59

Je hebt een niet te dik wandige dop 36 nodig.
Ik heb een krachtdop 36 aangepast voor dit werk.

Ik heb nog nooit gewerkt met die "makkelijke" hoezen, ik pak altijd de as uit elkaar en monteer een originele hoes terug.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

do dec 02, 2010 13:59

iemand een remcilinder terugdruk gereedschap tooltje voor me te leen, omgeving Breda of in het mooie zeeuws-vlaamse :D
Ik heb dit spul van bij Midlock, goed tooltje en extra adapters verkrijgbaar voor iedere wagen...
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1150
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

Re: RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

do dec 02, 2010 14:28

iemand een remcilinder terugdruk gereedschap tooltje voor me te leen, omgeving Breda of in het mooie zeeuws-vlaamse :D
Ik heb dit spul van bij Midlock, goed tooltje en extra adapters verkrijgbaar voor iedere wagen...
is al gelukt, heb een eigen tool gemaakt .. nu gaan we de hoezen aanpakken voor zo ver mogelijk
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

do dec 02, 2010 14:49

Voor die speciale hoezen heb je een rek-apparaat nodig bij mijn weten. Mijn loodsmaatje gebruikt deze omdat hij het eenvoudiger vindt bij de renaultjes die hij doet. Ik haal zelf wel altijd de homokineten van de assen af.

Haal je wiel(en) van de auto af. Als je geen slagmoersleutel hebt, 1 wiel tegelijk, de andere kant op de grond laten staan. Zet de auto in de 1e versnelling.
Met een klein beiteltje de borg "deuk" in de wielmoer terug meppen zodat de moer rond kan draaien. Met een dunwandige dop 36 en een wringijzer (zo'n lange, 60 cm) of een slagmoersleutel (kan je dop slopen) de moer losmaken.
Haal nu de 6 inbusboutjes waarmee de binnenste homokineet vast zit aan de aandrijf-flens los.
Nu kan je de auto verder opkrikken zodat je ruimte krijgt om de fusee los te maken. Bij de 156 heb ik het nog niet zo vaak gedaan, dus ik weet de exacte handelingen niet. Je zult moeten kijken of je onderste draagarm (kogel) los moet en de kogel van je stuurstok. In ieder geval zal de "vork" onderop je veerpoot wel los moeten.
Als je de fusee los genoeg hebt, kan je de as uit de fusee schuiven (soms moet je wat op de as slaan om hem uit de lager te krijgen, pas op dat je de as niet beschadigd. Gebruik een "koperen" hamer of iets dergelijks)

Je kunt de as nu in de bankschroef uit elkaar halen. De binnenste homokineet kan er eigenlijk altijd af door een seegerring los te maken (zit soms onder een dekseltje wat er eerst af moet). Als je die ring er af hebt, kan je de hele homokineet van de as af schuiven en de hoes vervangen.

De buitenste homokineet kan op 2 manieren vast zitten. Of met een seegerring (meestal onder het vet binnen in de hoes verstopt) of met een ander soort ring dat aan het einde van de as zit. In het laatste geval moet je met een slagtrekker de homokineet van de as af weten te rossen.

Schat zelf in hoeveel je aan denkt te kunnen. Mocht je de assen zelf niet aandurven, maar het uit- en inbouwen wel, maak dan een afspraak met je garagist. Je kan dan de assen bij hun aanleveren en gerepareerd weer terug krijgen. Let wel op met montage; uitschietende veerpoten, gereedschap en dergelijke prikken snel door kogel- en ashoezen heen.

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

do dec 02, 2010 15:05

Kijk zulke beschrijvingen van klussen hebben we wat aan. ook namens mij bedankt.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: vervangen schijven alfa 156 te doen?

do dec 02, 2010 17:43

Haal nu de 6 inbusboutjes waarmee de binnenste homokineet vast zit aan de aandrijf-flens los.
Dit stukje geldt voor de 156 TS, de Jtd's hebben bij mijn weten alle een tripod binnenste homokineet.
Transaxle loos!

Terug naar “Algemene Technische vragen”