zo okt 03, 2010 20:02
Er is maar 1 van de 2 riemen gebroken, anders zou je auto niet meer starten. Als je auto verder nog goed is (een keuring kost maar een paar tientjes, dus er is aardig aan versleuteld) kan het de moeite zijn als je een hobbyist kan vinden die de boel voor je opknapt, of misschien als het echt een mooie is, een specialist met een vriendelijk uurtarief. Ik heb nog een goede rechterkop (uit m'n hoofd) liggen en een linkerkop waar "alleen maar" verse kleppen in moeten. Dat kan andersom zijn, dat zou ik moeten nakijken.
De oorzaak is inderdaad vaak dat de spanrollen niet gewisseld worden tijdens de riemwissel. Op oude spanrollen zit/komt vaak speling en dan is de riemspanning niet meer in orde. Zodra de riem te strak (komt weinig voor met versleten rollen) of te los hangt, zal hij veel sneller slijten en uiteindelijk breken.
Proberen te starten is meestal niet zo'n probleem meer, de boel is dan toch al lang stuk en krom. Op het moment dat jij voelt dat je motor geen vermogen meer levert, zijn je kleppen al krom. Alleen als je motor stationair afslaat en je probeert daarna niets, is de kans dat je drijfstanglagers nog heel zijn, reeel. Als je het bij een "aardige snelheid" hebt of als je inderdaad wel gaat doorstarten, zullen je drijfstanglagers vaak ook schade oplopen. Die dingen zijn relatief eenvoudig te vervangen en kosten niet de hoofdprijs, maar voor minder dan E100 die lagers vervangen zal toch wel heel lastig worden. Als je dat bij de reparatiekosten op moet tellen voor je cylinderkop (wisselen/reviseren), distributie en koppakking, kan het net het bedrag zijn waardoor je hem niet meer laat fiksen.
Kijk ook even op het forum van de 145/146 club. Misschien dat daar iemand nog wat heeft liggen en/of tijd heeft om je te helpen.