Ik begin behoorlijk geirriteerd te worden door de wielophanging van mijn 156.
Vlak na aanschaf, ruim 2 jaar geleden, bij 270.000km zijn de bovenste draagarmen vervangen. Alleen bij heel vochtig weer kwam er wel eens een kraakje uit de voortrein daarna verder helemaal ok. Eind vorig jaar bij 330.000km zijn de onderste draagarmen vervangen vanwege de fuseekogels. Daarbij is ook een reactiestang van de achteras vervangen.
Inmiddels zit ik op zo'n 365.000km; is de reactiestang van de achteras losgeschoten en zit er een hele bak speling RV op het wiel afkomstig van de bovenste draagarm. Op slecht wegdek begint LV inmiddels ook merkbaar te worden en het voelt/klinkt of het subframe ook staat te dreunen.
Verder rijd de auto echt hopeloos; hij trilt door het wiel RV maar verder is de auto ook zoekerig.
Hoe kunnen die spullen zo belachelijk snel kapot gaan? Ik rij 90% snelweg in NL. Ik weet dat de 156 een gevoelige vooras constructie heeft maar ik verwacht toch meer dan 2ton bij snelweg gebruik. Het is zo net een VAG zo vaak moet er wat vervangen worden.
Ik vermoed zelf dat er meer aan de hand is als alleen een draagarm. Motor steunen of subframe verbinding. Iemand ervaring met hoelang die motorsteunen meegaan en wat er kan slijten aan het subframe? Het gaat om een 1.9 JTD dus best een zwaargewicht.
De auto is in feite perfect, kan nog heel veel kilometers mee op het onderstel en de stoelen na. Ik neig steeds meer naar een andere auto maar de inruilwaarde is echt dramatisch. Had ook oorspronkelijk het plan om hem op te rijden wat ik had ingeschat als ergens voorbij de 4ton.