Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: gas en tuning 2.0 nord blok

do aug 19, 2010 21:10

waarom geen gasventuri op een carbs blok?
Het werkt wel, maar het kost vermogen. Als je net ontzettend je best doet om een motor zwaar op te fokken ga je er niet weer een dikke restrictor op zetten lijkt me? Die restrictor betekent ook dat je opnieuw mag gaan rollen als je ook nog op benzine wilt kunnen rijden, want je vacuum in je carbs is zodanig anders geworden dat je sproeierbezetting ook niet meer klopt.
als je em op lpg bouwt, ga je natuurlijk heel weinig op benzine rijden (alleen voor nood)
Met de juiste gasventuri's heb je natuurlijk geen restrictor. Zo had Impco maar ook OMVL hele mooie gasventuri'ss voor op carbs en ook voor blokken met veel vermogen.
je moet dan alleen wel je huiswerk doen of anders laten doen. Ik heb er genoeg gezien en 1-tje gehad die op LPG meer vermogen hadden dan op benzine en toentertijd was er nog geen LPI :wink:

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: gas en tuning 2.0 nord blok

vr aug 27, 2010 11:02

Ik rijd ook met dampgasinjectie van luccio (Landi LIS)

Nadeel is vind ik, dat dit toch trager reageert op gasgeven, dan een oud verdampersysteem. Mijn oude verdampersysteem had vooral bij het wegrijden een veel directere reactie op het gaspedaal.
Er zit altijd een vertraging in gasgeven en de reactie van het syteem, waarschijnlijk door de rekentijd die dit syteem nodig heeft, icm het feit, dat het geen echte injectie is, maar eigenlijk een door een stappenmoter geregeld onderdruk systeem (er zijn geen injectoren).

Voordeel is idd dat je meer vermogen over houdt op LPG en dat je doordat er geen restrictie in zit, nog normaal op benzine kunt rijden.

Verder heb ik heel veel moeite gehad (samen met Marcel van Luccio) om enige soeplesse in het rijgedrag te krijgen, vooral bij lastwisseling gas los en gas er weer op, reageert dit systeem nogal bonkig.

Achteraf bekeken was ik toch liever voor een echt injectiesysteem gegaan zoals BS-autotune dit aanbied, met een kdfi, vooral omdat je dit allemaal zelf kunt programmeren.

Allermooist zou zijn om dit te combineren met lpi, technisch moet dit geen probleem zijn, je stuurt dan de lpi injectoren aan met de kdfi, daar heb je geen afzonderlijke benzine computer voor nodig.

Wie weet een mooi project voor de toelomst(eerst even sparen ;-))

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: gas en tuning 2.0 nord blok

vr aug 27, 2010 12:09

Ik rijd ook met dampgasinjectie van luccio (Landi LIS)

Nadeel is vind ik, dat dit toch trager reageert op gasgeven, dan een oud verdampersysteem. Mijn oude verdampersysteem had vooral bij het wegrijden een veel directere reactie op het gaspedaal.
Er zit altijd een vertraging in gasgeven en de reactie van het syteem, waarschijnlijk door de rekentijd die dit syteem nodig heeft, icm het feit, dat het geen echte injectie is, maar eigenlijk een door een stappenmoter geregeld onderdruk systeem (er zijn geen injectoren).

Voordeel is idd dat je meer vermogen over houdt op LPG en dat je doordat er geen restrictie in zit, nog normaal op benzine kunt rijden.

Verder heb ik heel veel moeite gehad (samen met Marcel van Luccio) om enige soeplesse in het rijgedrag te krijgen, vooral bij lastwisseling gas los en gas er weer op, reageert dit systeem nogal bonkig.

Achteraf bekeken was ik toch liever voor een echt injectiesysteem gegaan zoals BS-autotune dit aanbied, met een kdfi, vooral omdat je dit allemaal zelf kunt programmeren.

Allermooist zou zijn om dit te combineren met lpi, technisch moet dit geen probleem zijn, je stuurt dan de lpi injectoren aan met de kdfi, daar heb je geen afzonderlijke benzine computer voor nodig.

Wie weet een mooi project voor de toelomst(eerst even sparen ;-))
Dampgasinjectie werkt *altijd* met overdruk, anders is het geen injectie. Er zit dan een verdamper in die overdruk geeft en wel degelijk een of meerdere injectoren. Deze zitten vaak verder weg in de leidingen tussen de verdamper en het inlaatspruitstuk. Dit is ook het systeem van BS-autotune levert.

LPI in combinatie met een KDFI gaat niet werken zoals jij omschrijft. LPI werkt namelijk niet met een constante brandstofdruk en je zal de brandstofdruk als parameter moeten meenemen in je duty-cycle. Er is nog geen code in het megasquirt/kdfi geberuen wat dat doet. Los daarvan zal je ook de 5 snelheden van de LPi pomp moeten gaan aansturen. Het zou allemaal wel te schrijven zijn, maar er is nog niemand die het tot nu toe gedaan heeft.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: gas en tuning 2.0 nord blok

vr aug 27, 2010 12:24

Ik rijd ook met dampgasinjectie van luccio (Landi LIS)

Nadeel is vind ik, dat dit toch trager reageert op gasgeven, dan een oud verdampersysteem. Mijn oude verdampersysteem had vooral bij het wegrijden een veel directere reactie op het gaspedaal.
Er zit altijd een vertraging in gasgeven en de reactie van het syteem, waarschijnlijk door de rekentijd die dit syteem nodig heeft, icm het feit, dat het geen echte injectie is, maar eigenlijk een door een stappenmoter geregeld onderdruk systeem (er zijn geen injectoren).

Voordeel is idd dat je meer vermogen over houdt op LPG en dat je doordat er geen restrictie in zit, nog normaal op benzine kunt rijden.

Verder heb ik heel veel moeite gehad (samen met Marcel van Luccio) om enige soeplesse in het rijgedrag te krijgen, vooral bij lastwisseling gas los en gas er weer op, reageert dit systeem nogal bonkig.

Achteraf bekeken was ik toch liever voor een echt injectiesysteem gegaan zoals BS-autotune dit aanbied, met een kdfi, vooral omdat je dit allemaal zelf kunt programmeren.

Allermooist zou zijn om dit te combineren met lpi, technisch moet dit geen probleem zijn, je stuurt dan de lpi injectoren aan met de kdfi, daar heb je geen afzonderlijke benzine computer voor nodig.

Wie weet een mooi project voor de toelomst(eerst even sparen ;-))
Dampgasinjectie werkt *altijd* met overdruk, anders is het geen injectie. Er zit dan een verdamper in die overdruk geeft en wel degelijk een of meerdere injectoren. Deze zitten vaak verder weg in de leidingen tussen de verdamper en het inlaatspruitstuk. Dit is ook het systeem van BS-autotune levert.

LPI in combinatie met een KDFI gaat niet werken zoals jij omschrijft. LPI werkt namelijk niet met een constante brandstofdruk en je zal de brandstofdruk als parameter moeten meenemen in je duty-cycle. Er is nog geen code in het megasquirt/kdfi geberuen wat dat doet. Los daarvan zal je ook de 5 snelheden van de LPi pomp moeten gaan aansturen. Het zou allemaal wel te schrijven zijn, maar er is nog niemand die het tot nu toe gedaan heeft.
Geloof mij, in het systeem van Landi zitten geen injectoren.

Het is idd een verdamper, die op overduk werkt t.o.v de druk in het inlaatspruitstuk. Maar daarna volgt een stappenmotor en een verdeelblok, waar het gas simpelweg doorheen stroomt, door enerzijds de onderduk in het spruitstuk en de overdurk van de verdamper.

Ten aanzien van vialle, de pomp kan ook op 1 vast toerental draaien en het moet volgens mij ook mogelijk zijn om met een constante druk te injecteren, ik bedoel waarom niet? Je kunt dan de injectietijd varieren.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: gas en tuning 2.0 nord blok

vr aug 27, 2010 12:26

Ik rijd ook met dampgasinjectie van luccio (Landi LIS)

Nadeel is vind ik, dat dit toch trager reageert op gasgeven, dan een oud verdampersysteem. Mijn oude verdampersysteem had vooral bij het wegrijden een veel directere reactie op het gaspedaal.
Er zit altijd een vertraging in gasgeven en de reactie van het syteem, waarschijnlijk door de rekentijd die dit syteem nodig heeft, icm het feit, dat het geen echte injectie is, maar eigenlijk een door een stappenmoter geregeld onderdruk systeem (er zijn geen injectoren).

Voordeel is idd dat je meer vermogen over houdt op LPG en dat je doordat er geen restrictie in zit, nog normaal op benzine kunt rijden.

Verder heb ik heel veel moeite gehad (samen met Marcel van Luccio) om enige soeplesse in het rijgedrag te krijgen, vooral bij lastwisseling gas los en gas er weer op, reageert dit systeem nogal bonkig.

Achteraf bekeken was ik toch liever voor een echt injectiesysteem gegaan zoals BS-autotune dit aanbied, met een kdfi, vooral omdat je dit allemaal zelf kunt programmeren.

Allermooist zou zijn om dit te combineren met lpi, technisch moet dit geen probleem zijn, je stuurt dan de lpi injectoren aan met de kdfi, daar heb je geen afzonderlijke benzine computer voor nodig.

Wie weet een mooi project voor de toelomst(eerst even sparen ;-))


Dampgasinjectie werkt *altijd* met overdruk, anders is het geen injectie. Er zit dan een verdamper in die overdruk geeft en wel degelijk een of meerdere injectoren. Deze zitten vaak verder weg in de leidingen tussen de verdamper en het inlaatspruitstuk. Dit is ook het systeem van BS-autotune levert.

LPI in combinatie met een KDFI gaat niet werken zoals jij omschrijft. LPI werkt namelijk niet met een constante brandstofdruk en je zal de brandstofdruk als parameter moeten meenemen in je duty-cycle. Er is nog geen code in het megasquirt/kdfi geberuen wat dat doet. Los daarvan zal je ook de 5 snelheden van de LPi pomp moeten gaan aansturen. Het zou allemaal wel te schrijven zijn, maar er is nog niemand die het tot nu toe gedaan heeft.
Geloof mij, in het systeem van Landi zitten geen injectoren.

Het is idd een verdamper, die op overduk werkt t.o.v de druk in het inlaatspruitstuk. Maar daarna volgt een stappenmotor en een verdeelblok, waar het gas simpelweg doorheen stroomt, door enerzijds de onderduk in het spruitstuk en de overdurk van de verdamper.

Systeem van BS werkt met echte injectoren, die op een railtje zitten, gas gaat dan met een slangetje naar de inlaat poort, maar kan ook met injectoren werken die direct in je inlaatspruitstuk zitten.

Ten aanzien van vialle, de pomp kan ook op 1 vast toerental draaien en het moet volgens mij ook mogelijk zijn om met een constante druk te injecteren, ik bedoel waarom niet? Je kunt dan de injectietijd varieren.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: gas en tuning 2.0 nord blok

vr aug 27, 2010 13:09

Ik rijd ook met dampgasinjectie van luccio (Landi LIS)

Nadeel is vind ik, dat dit toch trager reageert op gasgeven, dan een oud verdampersysteem. Mijn oude verdampersysteem had vooral bij het wegrijden een veel directere reactie op het gaspedaal.
Er zit altijd een vertraging in gasgeven en de reactie van het syteem, waarschijnlijk door de rekentijd die dit syteem nodig heeft, icm het feit, dat het geen echte injectie is, maar eigenlijk een door een stappenmoter geregeld onderdruk systeem (er zijn geen injectoren).

Voordeel is idd dat je meer vermogen over houdt op LPG en dat je doordat er geen restrictie in zit, nog normaal op benzine kunt rijden.

Verder heb ik heel veel moeite gehad (samen met Marcel van Luccio) om enige soeplesse in het rijgedrag te krijgen, vooral bij lastwisseling gas los en gas er weer op, reageert dit systeem nogal bonkig.

Achteraf bekeken was ik toch liever voor een echt injectiesysteem gegaan zoals BS-autotune dit aanbied, met een kdfi, vooral omdat je dit allemaal zelf kunt programmeren.

Allermooist zou zijn om dit te combineren met lpi, technisch moet dit geen probleem zijn, je stuurt dan de lpi injectoren aan met de kdfi, daar heb je geen afzonderlijke benzine computer voor nodig.

Wie weet een mooi project voor de toelomst(eerst even sparen ;-))


Dampgasinjectie werkt *altijd* met overdruk, anders is het geen injectie. Er zit dan een verdamper in die overdruk geeft en wel degelijk een of meerdere injectoren. Deze zitten vaak verder weg in de leidingen tussen de verdamper en het inlaatspruitstuk. Dit is ook het systeem van BS-autotune levert.

LPI in combinatie met een KDFI gaat niet werken zoals jij omschrijft. LPI werkt namelijk niet met een constante brandstofdruk en je zal de brandstofdruk als parameter moeten meenemen in je duty-cycle. Er is nog geen code in het megasquirt/kdfi geberuen wat dat doet. Los daarvan zal je ook de 5 snelheden van de LPi pomp moeten gaan aansturen. Het zou allemaal wel te schrijven zijn, maar er is nog niemand die het tot nu toe gedaan heeft.
Geloof mij, in het systeem van Landi zitten geen injectoren.

Het is idd een verdamper, die op overduk werkt t.o.v de druk in het inlaatspruitstuk. Maar daarna volgt een stappenmotor en een verdeelblok, waar het gas simpelweg doorheen stroomt, door enerzijds de onderduk in het spruitstuk en de overdurk van de verdamper.

Systeem van BS werkt met echte injectoren, die op een railtje zitten, gas gaat dan met een slangetje naar de inlaat poort, maar kan ook met injectoren werken die direct in je inlaatspruitstuk zitten.

Ten aanzien van vialle, de pomp kan ook op 1 vast toerental draaien en het moet volgens mij ook mogelijk zijn om met een constante druk te injecteren, ik bedoel waarom niet? Je kunt dan de injectietijd varieren.
Dat ding met de stappenmotor heet wel degelijk de "injector". Ik ben het met je eens dat de naam nogal knullig gekozen is. Het is ook gewoon injectie, want het wordt er onder druk ingespoten. Het eerste Bosch fuel injectiesysteem voor benzine werkte ook gewoon zo hoor.

Je kan bij Vialle LPI de pomp wel op 1 snelheid laten draaien, maar dan heb je nog geen constante druk. In het oude systeem werd de pomp met twee snelheden aangestuurd, maar ook daar zit een druksensor op die zorgt dat de Vialle ECU kan compenseren. De 5 snelheden zijn genomen om de slijtage aan de pomp te verminderen en een preciezere injectie te kunnen doen zodat er nog betere emissiewaarden bereikt konden worden.

Als je de druk van het gas precies genoeg zou kunnen regelen, zou Vialle niet de moeite hebben genomen om die verschillende pompsnelheden en die druksensor in te bouwen. Dit zijn mensen die er voor de kost een heleboel tijd en geld in hebben gestopt. Ze zouden natuurlijk iets over het hoofd hebben kunnen zien en je zou het met een ander soort pomp, leiding, injector of wat dan ook wel goed voor elkaar kunnen krijgen. De kans dat jou dat als hobbyist wel zou lukken is denk ik vrij klein, zeker als je hun spulletjes gaat gebruiken. Los daarvan, je gaat het systeem nooit goedgekeurd krijgen bij de RDW zonder dat je daar een typekeuring van de gasinstallatie voor moet laten doen. Daar kan je wel weer omheen door eerst een goedgekeurde installatie in te bouwen en het de auto op kenteken op gas te laten omzetten daar mee. Dan jouw installatie er in en niemand verklappen dat je dat gedaan hebt. Dat lijkt me alleen niet echt het doel hier. Je wilt gewoon een goede gasinstallatie hebben die het op een "heet" blok met carbs doet.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: gas en tuning 2.0 nord blok

vr aug 27, 2010 14:47



Dampgasinjectie werkt *altijd* met overdruk, anders is het geen injectie. Er zit dan een verdamper in die overdruk geeft en wel degelijk een of meerdere injectoren. Deze zitten vaak verder weg in de leidingen tussen de verdamper en het inlaatspruitstuk. Dit is ook het systeem van BS-autotune levert.

LPI in combinatie met een KDFI gaat niet werken zoals jij omschrijft. LPI werkt namelijk niet met een constante brandstofdruk en je zal de brandstofdruk als parameter moeten meenemen in je duty-cycle. Er is nog geen code in het megasquirt/kdfi geberuen wat dat doet. Los daarvan zal je ook de 5 snelheden van de LPi pomp moeten gaan aansturen. Het zou allemaal wel te schrijven zijn, maar er is nog niemand die het tot nu toe gedaan heeft.
Geloof mij, in het systeem van Landi zitten geen injectoren.

Het is idd een verdamper, die op overduk werkt t.o.v de druk in het inlaatspruitstuk. Maar daarna volgt een stappenmotor en een verdeelblok, waar het gas simpelweg doorheen stroomt, door enerzijds de onderduk in het spruitstuk en de overdurk van de verdamper.

Systeem van BS werkt met echte injectoren, die op een railtje zitten, gas gaat dan met een slangetje naar de inlaat poort, maar kan ook met injectoren werken die direct in je inlaatspruitstuk zitten.

Ten aanzien van vialle, de pomp kan ook op 1 vast toerental draaien en het moet volgens mij ook mogelijk zijn om met een constante druk te injecteren, ik bedoel waarom niet? Je kunt dan de injectietijd varieren.
Dat ding met de stappenmotor heet wel degelijk de "injector". Ik ben het met je eens dat de naam nogal knullig gekozen is. Het is ook gewoon injectie, want het wordt er onder druk ingespoten. Het eerste Bosch fuel injectiesysteem voor benzine werkte ook gewoon zo hoor.

Je kan bij Vialle LPI de pomp wel op 1 snelheid laten draaien, maar dan heb je nog geen constante druk. In het oude systeem werd de pomp met twee snelheden aangestuurd, maar ook daar zit een druksensor op die zorgt dat de Vialle ECU kan compenseren. De 5 snelheden zijn genomen om de slijtage aan de pomp te verminderen en een preciezere injectie te kunnen doen zodat er nog betere emissiewaarden bereikt konden worden.

Als je de druk van het gas precies genoeg zou kunnen regelen, zou Vialle niet de moeite hebben genomen om die verschillende pompsnelheden en die druksensor in te bouwen. Dit zijn mensen die er voor de kost een heleboel tijd en geld in hebben gestopt. Ze zouden natuurlijk iets over het hoofd hebben kunnen zien en je zou het met een ander soort pomp, leiding, injector of wat dan ook wel goed voor elkaar kunnen krijgen. De kans dat jou dat als hobbyist wel zou lukken is denk ik vrij klein, zeker als je hun spulletjes gaat gebruiken. Los daarvan, je gaat het systeem nooit goedgekeurd krijgen bij de RDW zonder dat je daar een typekeuring van de gasinstallatie voor moet laten doen. Daar kan je wel weer omheen door eerst een goedgekeurde installatie in te bouwen en het de auto op kenteken op gas te laten omzetten daar mee. Dan jouw installatie er in en niemand verklappen dat je dat gedaan hebt. Dat lijkt me alleen niet echt het doel hier. Je wilt gewoon een goede gasinstallatie hebben die het op een "heet" blok met carbs doet.
Ik rijd idd al op lpg, dus keuren is dan idd het probleem niet. Mijn huidige systeem is ook niet gekeurd, want er zat al een ouderwets syteem in.

Wees gerust, ik ga niet met lpi aan het hobbyen, voorlopig :wink: Maar het moet kunnen werken, zal idd wel de nodige hoofdbrekens gaan kosten, maar kan niet, ken niet.

Terug naar “Algemene Technische vragen”