raspaardje

RE: Draagarm- en stabilisatorstangrubbers Alfa 145

ma aug 16, 2010 21:56

Bedankt Whizzman.

Een backup is altijd handig. Wanneer ik toch een fles WD40 leegspuit op de bouten die los moeten kunnen die borgmoeren daar ook nog wel bij.

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Draagarm- en stabilisatorstangrubbers Alfa 145

ma aug 16, 2010 23:07

WD40
IMAL.... werkt beter.
It's not easy, being green (kermit)

raspaardje

di aug 17, 2010 07:57

Dat gaat die ook mee.... :) Dank je.

Het schroefdraad van de stuurstok is gewoon rechtsdraaiend? (links=los, rechts=vast)?
Dus om de borgmoer los te krijgen moet ik vanaf fusee gezien naar rechts draaien (= links draaien, vanaf stuurhuis gezien)?

raspaardje

za aug 21, 2010 15:41

Niemand?
Voordat ik erg domme dingen doe... :P

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 21, 2010 23:13

Ik zou het me vast herinneren als het niet zo was.Als je het niet kan zien, moet je het toch nog schoner spuiten (remmenreiniger en daarna WD40).

raspaardje

zo aug 22, 2010 13:45

Dank je.
Hopelijk heb ik het helemaal niet nodig.

raspaardje

do sep 23, 2010 11:31

We zijn weer terug. De Alfa heeft zich prima gehouden in de Pyreneeën op een loszittende uitlaat na. Kwestie van de moeren van de beugel bij een warme uitlaat wat verder aandraaien, daarna geen getril meer.

V.w.b. de draagarmen en stabilisatorstangrubbers: het was toch een klus waar ik langer mee bezig ben geweest... :?
Uiteindelijk alleen de rechter arm en rubbers gedaan vanwege tijdgebrek, de linker doe ik volgende week op straat. Dan direct ook uitlijnen. Bouten zaten niet heel vast dankzij goed voorinspuitwerk. Alleen de bout door het fuseehuis moet met de kop van een hakbijl eruit getikt worden (te weinig ruimte om het met een hamer te doen...).

Ik ben eindeloos in de weer geweest met het indraaien van de bouten die maar niet gepakt werden door de draagarmenmoeren, en er was zodoende maar één volgorde waarbij het me toch gelukt is:
- als eerste: bout buitenkant voor erin draaien, absoluut nog niet vast draaien. En ervoor zorgen dat de binnenste bout onder de aandrijfashoesaansluiting terecht kwam;
- trekstang incl. rubber op z'n juiste plaats brengen;
- bout buitenkant achter losjes erin draaien;
- fuseekogel in het fuseehuis drukken;
- bout buitenkant voor vastdraaien;
- bout binnenkant voor vastdraaien;
- krik onder remschijf en zorgen dat de draagarm redelijk horizontaal staat;
- bout binnenkant achter vastdraaien;
- bout buitenkant achter vastdraaien.
- Trekstangrubber onder monteren en bout aandraaien.

Hopelijk gaat de linkerkant door deze ervaring wat soepeler.
Ook was ik blij te constateren dat er idd een minimale speling zat op één van de draagarmrubbers.
Het is iig nu wat stiller en wie weet wat de linker kant teweeg brengt.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 23, 2010 12:40

Ik tik die bouten gewoon uit de fusee met een hamertje hoor, als ze al een tik nodig hebben.

Ik doe als eerste de langste bout (binnen-achter) door met een bandenijzer het gat in de draagarm goed recht te zetten. Daarna de voorste binnen. De buitenste kunnen nu gewoon. Inderdaad net niet helemaal aandraaien tot je ze er alle 4 in hebt zitten. Pas daarna zet ik de fusee vast en daarna de trekstang van de stabi. Voor de trekstang van de stabi zet ik inderdaad gewicht op de fusee, zodat je genoeg ruimte over hebt om de bout er op te zetten. Ik gebruik voor deze klus sowieso een bandenijzer en/of breekijzer. Als ik er beschikking over heb, ook een brug en luchtgereedschap.

Let op: nooit gewicht op de fusee/schijf/wiel zetten voordat je de draagarm helemaal vast hebt. De steekas kan uit de versnellingsbak schieten en dan komt de hele boel met een gigantische klap naar buiten zetten. De ervaring leert dat dat meestal is als je hoofd nogal in de buurt is en dat kan (dodelijk) letsel opleveren.

raspaardje

do sep 23, 2010 13:25

Dat laatste had je al eerder gemeld en ik ben dan ook erg voorzichtig geweest.

Ik heb een breekijzer tot m'n beschikking en daarmee druk jij dus het ijzer om het rubber van de arm achter gewoon recht. In welke hoek doe je dat? Breekijzer haaks op de zijkant van de auto?
Volgens mij heb ik dat ook geprobeerd maar is me dat niet gelukt. Jouw volgorde van die langste bout eerst had je nl. ook al eens beschreven.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Draagarm- en stabilisatorstangrubbers Alfa 145

vr sep 24, 2010 10:00

Dat laatste had je al eerder gemeld en ik ben dan ook erg voorzichtig geweest.

Ik heb een breekijzer tot m'n beschikking en daarmee druk jij dus het ijzer om het rubber van de arm achter gewoon recht. In welke hoek doe je dat? Breekijzer haaks op de zijkant van de auto?
Volgens mij heb ik dat ook geprobeerd maar is me dat niet gelukt. Jouw volgorde van die langste bout eerst had je nl. ook al eens beschreven.
Ik zet het breekijzer/bandenijzer haaks op de auto inderdaad. Tussen de stabi en de draagarm. Het is wel even schuiven met de arm om hem goed voor het gaatje te krijgen en "diep" genoeg.

raspaardje

wo sep 29, 2010 12:28

En links is ook voor elkaar.
Volgens de manier van WhizzMan gedaan, appeltje eitje nu eigenlijk.

Morgen laten uitlijnen bij Angelos in Gorinchem, ben benieuwd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”