Een collega van mij heb ik jou topic laten lezen en hij zou zelf nog een reactie plaatsen.
Maar omdat ik die nog niet zie zal ik zijn ervaring melden.
Aluminium blokken doen zij nooit meer stralen omdat de ervaring heeft geleerd dat het grid zich vastzet in het zachte aluminium.
Met gewoon spoelen en uitblazen krijg je deze ingeslagen deeltjes niet allemaal los.
Door de temperatuur en stroming van de olie komen deze deeltjes wel los waardoor het dus in de olie terecht komt.
Dus die ervaring klinkt wel erg logisch en sluit aan bij jou ervaring.
Zelf ben ik bezig met de opbouw van een 2.0 Nord. Het blok heb ik met velgenreiniger en hogedruk warm water aan de buitenzijde gereinigd.
Voor mij is het schoon genoeg dus zie het stralen niet echt als een meerwaarde.
Daarnaast, ik zou nooit de binnenkant van een blok stralen i.v.m. de olie kanalen. Als je toch gaat stralen zou ik alleen de buitenzijde doen en het inwendige deel (en alle openingen) goed afdichten.
Het losse grid wat er toch inkomt is dan enkel zwerf vuil wat los zit en dus er ook met gewoon spoelen uitkomt.
Mijn blok en andere delen heb ik op het werk ook nog door de wasmachine gehaald.
Ik weet niet wat voor een wasmachine jou revisieman heeft maar wij hebben 2 soorten.
1. werkt eigenlijk als een grote vaatwasser met een reiniger en onder hoge druk met warm water. (ik dacht 60 graden) Bij deze machine hebben wij een speciale lans waarmee je na de wasbeurt de kanalen nog apart moet spoelen met hoge druk.
2. Wij hebben een Nebel bad, dat is een bad met 2000ltr Nebel (ontvetter) waarin een lift zit die dus het werkstuk op en neer laat gaan in het bad. (laten we zeggen 1x op en neer per 2 seconden)
Dit bad werkt ook heel goed om vuil los te weken en vooral om te ontvetten. Mijn motor delen zijn dus een aantal uren in dat bad geweekt en zijn vervolgens 2x door de andere wasmachine gegaan.
Maar om op jou vraag terug te komen, ik denk dat je met een hogedruk spuit (met een passend stuk) en zo heet mogelijk water/reiniger door je kanalen moet spuiten om eventueel grid weg te krijgen.
Misschien na de was beurt met een endescoop in de kanalen kijken om ze goed te kunnen beoordelen.
Mijn blokkie, niet zo mooi als nieuw maar voor mij acceptabel schoon.