Verhaal 1 is het verhaal wat vroeger werd geadviseerd voor bijna alle motoren.
Dit alles heeft vooral te maken met het het inlopen van het hoon patroon en zuigerveren.
Vroeger hadden de nieuwe auto's ook inloop olie die je na een x aantal km's weer moest verversen.
Bij een revisie motor zou ik ook de olie na een b.v 200 tot 500 km verversen!
Voor de huidige generatie zuigerveren en cilinders zou ik niet te bang zijn, gewoon wisselend rijden qua toerentallen en vermogen en zeker niet te lui.
Warm rijden is natuurlijk iets wat je altijd en met elke motor doet.
Hoe denk je dat huidige motoren inlopen bij de fabriek?
Bij onze vrachtwagen diesels gaat dat hele proces in ongeveer 10 minuten.
1e paar minuten stationair, dan een paar minuten half gas en half vermogen en dan is het water en olie ongeveer 60 graden.
Vervolgens gaat de motor op max vermogen voor een aantal minuten, dan afkoelen en weer uitbouwen.
Onderzoek heeft geleerd dat dit (snelle) proces goed is voor het inlopen van de zuigerveren en niet schadelijk is voor het lager werk.
Motoren met productie fouten overleven deze test dan ook niet.
