Posthumus
Guru
Guru

EGR-retour leiding lekt...

wo jul 14, 2010 15:35

Afbeelding
Afbeelding

De leiding (nummer 11) die je hierboven ziet lekt sinds kort een klein beetje. Het viel me op doordat er wat roet op plekken zat waar het niet hoort. Als ik m'n hand erbij houd voel ik warme lucht ontsnappen bij de drie "ringetjes" die je op de foto ziet.

Probleem is echter dat deze leiding (volgens Tuynder) niet meer leverbaar is.

Nu kan ik op zoek gaan naar een andere leiding van bijvoorbeeld een sloper, of met heel veel geluk een nieuwe proberen te scoren, maar ik las ook het eea over het afdoppen van de EGR. Dit laatste schijnt sowieso het roeten te verminderen en deze leiding zou dan dus "nutteloos" worden, waardoor het niet meer uitmaakt dat deze lekt.

Is dit echt een oplossing en is dit ongestraft te doen op een 1.9 JTD 8v-blok met 270k ervaring?

Thx!
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

TZ3

RE: EGR-retour leiding lekt...

wo jul 14, 2010 15:54

Kleine moeite het te proberen, toch?
Probleem wat kan ontstaan is dat het MMS de dichte leiding als storing ziet. Immers de hoeveelheid teruggekoppelde uitlaatgassen (EGR) is bekend bij het MMS en wordt gemeten met de luchtmassameter. (Indirect door de verminderde lucht instroom te meten). Nieuwere autos zien dit als storing en slaan dus een code op. Maar de jouwe van 2001 denk ik niet.
Dus give it a try zou ik zeggen :D

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo jul 14, 2010 16:11

Kun je gewoon afdoppen. Heb t zelf ook gedaan bij mijn k JTD toen de leiding kapot ging... 0 problemo
Shut up and ride!

Posthumus
Guru
Guru

wo jul 14, 2010 17:36

Top! Dat is dan de quick-and-dirty oplossing... Scheelt weer een nieuwe leiding.
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: EGR-retour leiding lekt...

wo jul 14, 2010 20:05

Probleem wat kan ontstaan is dat het MMS de dichte leiding als storing ziet. Immers de hoeveelheid teruggekoppelde uitlaatgassen (EGR) is bekend bij het MMS en wordt gemeten met de luchtmassameter. (Indirect door de verminderde lucht instroom te meten). Nieuwere autos zien dit als storing en slaan dus een code op. Maar de jouwe van 2001 denk ik niet.
Ja echt? Met 1 LMM, of zit er 1 extra op ofzo? Hoe meet deze dan de luchtsamenstelling als het 1 LMM is?
Het is immers een jtd en de leiding zit direct op het inlaatspruitstuk.
Laatst gewijzigd door Michel75 op do jul 15, 2010 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.

TZ3

wo jul 14, 2010 23:55

Ja echt? Met 1 LMM, of zit er 1 extra op ofzo? Hoe meet deze dan de luchtsamenstelling als het 1 MMS is?
Het is immers een jtd en de leiding zit direct op het inlaatspruitstuk.
De luchtsamenstelling wordt niet gemeten, staat ook nergens.
MMS staat voor Motor Management Systeem.

Stel je hebt een diesel van 2 liter slagvolume. Per omwenteling weet je dus dat deze 1 liter lucht aanzuigt wat ongeveer 1,2 gram is.
De luchtmassameter meet dit. Elke slag weer hetzelfde.
Als je nu de EGR klep opent zal er een percentage van de slag gevuld worden met uitlaatgas. Daarvoor zal de motor geen verse lucht meer aanzuigen en dus meet de MAFS minder dan 1,2 gram.
ALs deze bv 1 gram meet is er ongeveer 16% EGR terugkoppeling. Die 16% moet overeen stemmen met de aansturing van de EGR-klep.
Moderne diesels zullen een foutmelding geven als dit aangestuurde percentage op de EGR-klep niet overeenkomt met het gemeten percentage verminderde luchtinstroom.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd?

Posthumus
Guru
Guru

do jul 15, 2010 00:57

Duidelijke uitleg, ik heb begrepen dat dit inderdaad bij de nieuwere JTD's problemen kan geven (remap via Squadra zou een oplossing zijn, las ik)

De JTD uit de 145 is gelukkig nog niet zo gevoelig, dus het zou zonder problemen moeten kunnen...

Vind het trouwens maar een vreemd principe, dat uitlaatgassen worden teruggevoerd om nogmaals te worden verbrand. Zal heus wel nut hebben, maar ik zie het niet echt in waarom.
Ook las ik dat bij een rustige rijstijl (die ik heb gezien de kilometers op de A16, constant tussen 2500-3000 rpm) er ontzettend veel roet en teer in de EGR-klep e.d. komt te zitten. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor een lange levensduur...

Maar goed, dit zijn gedachtegangen, feit blijft dat de JTD's nagenoeg onverwoestbaar zijn gebleken in de afgelopen jaren...

Ik ga het in ieder geval proberen om de EGR af te doppen. Ben wel benieuwd of het inderdaad problemen op gaat leveren bij koud weer (langzaam op temperatuur komen). Voordeel is dat het makkelijk is om het ongedaan te maken, maar moet dan wel een nieuwe leiding scoren...

159 SW 1.7 TBi '09

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 15, 2010 07:19

EGR zit op de motor om de verbrandingstemperatuur in de motor te verlagen. Dit gebeurt alleen bij deellast (dus jouw snelwegkilometers) want bij vollast gaat het ten koste van het motorvermogen. Die verlaging komt doordat er minder zuurstof in het mengsel zit, maar je wel een goede vulling krijgt. De verbranding verloopt daardoor wat trager. Uiteindelijk is het doel om minder NOx in je uitlaatgassen te krijgen.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jul 15, 2010 08:34

MMS staat voor Motor Management Systeem.
Typefoutje van mij... heb er zelf ooit 1 gebouwd, die dingen zijn me bekend.
Was alleen benieuwd hoe de LMM (dus) meet dat de EGR werkt, zit er ook een MAP sensor op die dan ook compenseert op grote hoogten e.d.?
Ik had altijd gedacht dat de MMS dat zelf regelde als deze de EGR open stuurde.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 15, 2010 12:56

Ja, er zit ook een MAP sensor op. Die zit ook al op de eerste generatie JTDs.

TZ3

do jul 15, 2010 16:37

EGR zit op de motor om de verbrandingstemperatuur in de motor te verlagen. Dit gebeurt alleen bij deellast (dus jouw snelwegkilometers) want bij vollast gaat het ten koste van het motorvermogen. Die verlaging komt doordat er minder zuurstof in het mengsel zit, maar je wel een goede vulling krijgt. De verbranding verloopt daardoor wat trager. Uiteindelijk is het doel om minder NOx in je uitlaatgassen te krijgen.
In grote lijnen klopt het wat je zegt.
Het gebeurt alleen bij deellast omdat er bij vollast geen hoge eindverbrandingstemperatuur is waarbij NOx zou kunnen ontstaan. Niet alleen minder zuurstof, maar dus ook minder brandstof, vandaar de meting met de LMM!
Bij vollast heeft het dus geen zin omdat er nagenoeg geen NOx ontstaat.
Feitenlijk is EGR de voorloper van het zogeheten downseizing. Door bv 30% EGR terugkoppeling toe te passen op een 2 liter motor heb je feitelijk een 1400cc motor met de bijbehorende uitstoot.
Alleen gaat de compressie teveel omlaag waardoor daadwerkelijke 1400cc motoren veel efficiënter zijn met brandstof.
Ja, er zit ook een MAP sensor op. Die zit ook al op de eerste generatie JTDs.
De reden dat er een MAP-sensor op zit is om de turbodruk te meten. De LMM is daarvoor denk ik (?) niet nauwkeurig genoeg (omdat het na meting nog door de turbo en IC gaat??)
Uiteindelijk wil je bij een diesel met deze maatregelen (LMM en MAP) bereiken dat de motor niet gaat roken. De oude rookstop is zo elektronisch gemaakt.
Op moment van defecte LMM of MAP zal dus de hoeveelheid lucht door de turbo gecomprimeerd niet gemeten kunnen worden en het vermogen beperkt worden om te voorkomen dat de motor gaat roken.
Emissie-eisen gaan tegenwoordig voor vermogen.

TZ3

do jul 15, 2010 16:40

zit er ook een MAP sensor op die dan ook compenseert op grote hoogten e.d.?
De hoogte correctie zit in de LMM dacht ik doordat deze lucht MASSA meet. correct me if I´m wrong
Ik had altijd gedacht dat de MMS dat zelf regelde als deze de EGR open stuurde
Deze quote snap ik even niet, tenminste wat je daarmee bedoelt?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 15, 2010 23:39

Dat is inderdaad waar, bij vollast zal je een lagere verbrandingstemperatuur krijgen doordat er een rijker mengsel wordt toegepast. MMSen die niet uit de steentijd komen compenseren inderdaad zelf voor atmosferische druk en dus hoogteverschillen. Zelfs op de lambdasonde kan je nog compenseren, daar is helemaal geen druksensor voor nodig. Die druksensor is een stuk eleganter als oplossing, dat wel, maar het hoeft niet perse.

TZ3

vr jul 16, 2010 00:19

Dat is inderdaad waar, bij vollast zal je een lagere verbrandingstemperatuur krijgen doordat er een rijker mengsel wordt toegepast. MMSen die niet uit de steentijd komen compenseren inderdaad zelf voor atmosferische druk en dus hoogteverschillen. Zelfs op de lambdasonde kan je nog compenseren, daar is helemaal geen druksensor voor nodig. Die druksensor is een stuk eleganter als oplossing, dat wel, maar het hoeft niet perse.
Grappig dat je dat zegt, ik moet ineens aan Honda denken die al geruime tijd op de civics een dubbele MAP sensor gebruikt. Ter compensatie van de buitenluchtdruk.
Ik vraag me soms toch af waarom er altijd merken zijn die iets tegen de logica of iig tegen de grote massa in doen?

Zou de volgende stelling dan opgaan:
LMM meet de massa en dus geen hoogte correctie nodig.
MAPsensor met IAT (luchtinlaattemp) meet de berekende luchtmassa maar deze is niet hoogte gecorrigeerd.
Wat jullie? Ik denk dat beide hoogte gecorrigeerd zijn maar dat bv Honda een andere filosofie heeft, maar welke?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 16, 2010 00:45

Een standaard MAP-sensor meet het drukverschil in het inlaatspruitstuk ten opzichte van atmosferisch. Als je niet bot de lambdasensor wilt gebruiken om een te rijk mengsel te corrigeren voor hoogteverschillen, pak je dus een extra druksensor die "gewoon" de buitenluchtdruk meet. Daar hang je dan weer een tabelletje aan wat de hoeveelheid zuurstof in de lucht bij bepaalde atmosferische drukken geeft en je hebt een elegante oplossing.

Uiteindelijk gebruik je de correctiefactor die de lambdasonde genereert het liefste ter controle en om kleine fabricageverschillen te compenseren, niet om een "incredible machine" opdracht voor het bouwen van een hoogtemeter uit te voeren.

Terug naar “Algemene Technische vragen”