Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

za jul 03, 2010 16:10

Gisteren ben ik naar de uitlijn geweest om alles na de restauratie in orde te brengen. Gehele ophanging is gereviseerd incl alle rubbers en kogels.

Toen ik vandaag een bochtje nam hoorde ik iets aanlopen. Enfin ff gestopt...ff kijken en wat blijkt de uitlijning lijkt niet goed te zijn gebeurd. et linker voorwiel staat te ver naar voren waardoor bij een bocht het wiel aanloopt.
In mijn beleving meet de uitlijn app een vierkant op...dan kan het toch niet zijn dat een voorwiel verder naar voren staat? Ik heb de afstand meet tussen midden voorwiel en midden achterwiel aan beide kanten opgemeten en kom daar op 2m36 aan beide kanten. Het zou dus niet kunnen dat een wiel verder naar voren staat dan de ander. Tenzij de achteras scheef staat. Mhhhh hoe meet je dat nu allemaal?!

even het meetrapport erbij....misschien dat de kenners weten waar het mis is gegaan?

eerste meting specs laatste meting
min max
Belangrijkste hoeken
voorzijde naloop links 2*52' 1*00' 1*36' 1*24'
rechts 1*50' 1*00' 1*36' 1*24'
wielvlucht links -0*48' -0*06' 0*30' 0*12'
rechts -1*00' -0*06' 0*30' 0*12'
toespoor links 1*03' 0*00' 0*30' 0*15'
rechts 1*09' 0*00' 0*30' 0*15'
totaal 2*12' 0*00' 1*00' 0*30'
achter wielvlucht links -0*12' -0*15' 0*15' -0*12'
rechts -0*18' -0*15' 0*15' -0*18'
toespoor links 0*00' -1*15' 1*15' 0*00'
rechts -0*03' -1*15' 1*15' -0*03'
totaal -0*03' -2*30' 2*30' -0*03'
stuwhoek 0*01' -- -- 0*01'

Secundaire hoeken
dwarshelling links 9*25' -- -- 9*25'
rechts 10*17' -- -- 10*17'
Ingesloten hoek links 8*37' -- -- 8*37'
rechts 9*17' -- -- 9*17'
asverzet voorzijde 33mm -- -- 33mm
achterzijde 1mm -- -- 1mm
spoorbreedte-verschil 48mm -- -- 48mm
wielbasis-verschil 32mm -- -- 32mm

edit: verdorie...hoe krijg ik hier nu een copy van mijn excel sheet te staan:(

eerste getal is eerste meting
tweede getal is specs min
derde getal is specs max
vierde getal is laatste meting na uitlijning
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

za jul 03, 2010 16:19

Als er een wiel aanloopt is dat praktisch altijd omdat er een niet origineel wiel met een andere wielbolling (Einpresstiefe, offset) is gemonteerd. Of te brede banden.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

za jul 03, 2010 16:25

Well....that's the case.......

maar links loopt net aan en rechts verre van! ...er moet dus links iets anders zitten dan rechts of?!

bandenmaat is 185/70....dat zou bij een bertone toch moeten kunnen .....okeoke...ik heb er 5 1/2j velgen onderzitten en ze hebben een leuke ET-waarde. Maar ik weet zeker dat de vorige eigenaar deze velgen onder zijn Bertone heeft gehad en dat zonder aanpassingen...dat wagentje bestaat ondertussen niet meer en de velgen lagen daar nog en dat zelfs met banden 195/60(!)

Daarnaast heb ik bewust een bolle band gepakt ipv een vierkante..juist om dit soort problemen voor te zijn :(
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

za jul 03, 2010 16:52

Ik heb even verder gezocht.... zie in het meetrapport staan..."asverzet" en denk...wat is nu asverzet?! ff googlen leverde: "Asverzet is de afstand naar voren of naar achteren van het ene voorwiel ten opzichte van het andere voorwiel"

Volgens het rapport is het asverzet achter 1mm ....de achteras staar er dus netjes onder concludeer ik dan. Echter voor schijnt het asverzet 33mm te zijn...da's toch ff 3,3 cm!! Is dat niet erg veel? Heb ik hier meteen het probleem te pakken en moet dan niet richting 0 mm gaan? Hoewel als ik de wielbasis meet is links en rechts gelijk.... dan zou je verwachten dat de waarde in dat rappor niet klopt....misschien de beginwaarde klakkelos overgenomen naar het einde van de meting...zou toch vreemd zijn?!

De wielbasis zou volgens mij ook dichter bij nul moeten zitten. wielbasis-verschil is 32mm mhhh lijkt me ook weer veel?! als ik meet lijkt deze waarde te kloppen met wat ik meet...rechts is de wielbasis +/- een 0,5cm langer
Wielbasis is volgens fabrieksopgaaf 2350..als ik meet kom ik daar ook op uit... links 2350 en rechts 2355... maar in dat geval staat het rechterwiel iets verder naar voren...terwijl juist links aanloopt...of ik heb ets te onnauwkeurig gemeten

Het opgegeven spoorbreedte-verschil is volgens het rapport 48mm. als ik nu de fabrieksopgave van van elkaar aftrek (voor) 1320 - (achter) 1270 kom ik uit op 50mm...dat lijkt dus min of meer in orde...hoewel rechts wel iets verder naar voren staat dan links.

ehm....zijn jullie er nog met mijn getalletjes :S

;) ;)

dus...ff samengevat:
gemeten wielbasis zowel links als rechts is 2350...is gelijk aan fabrieksopgaaf. (wel een halve cm verschil tussen links en rechts, ik houd dit op het onnauwkeurig bepalen van het middelpunt van de as...mijn foutje dus)
spoorbreedte-verschil is volgens rapport 48mm... als ik de fabriekssopgave bekijk kom ik uit op 50mm...lijkt ook oke!
achteras staat er volgens het rapport recht onder...als de wielbasis dan links en rechts gelijk is...zouden de voorwielen ook recht moeten staan (tov elkaar)...okeoke...rechts een half cm-tje meer...maar juist links loopt aan!

en dan loopt mijn linker voorwiel aan...en heeft het rechterwiel meer dan genoeg ruimte .... grrrrrr :( waar mis ik het nu?! kan ik nog iets relatief eenvoudig meten? Of zou ik nu mijn linker spatboord scheef hebben getrokken bij het vervangen van de front :S IBumper zit er netjes op nergens een verschil in afstand tussen links en rechts....Verdorie.. ik zie ff niet meer wat ik nog kan nameten cq. uitdokteren :(
Laatst gewijzigd door Bertoontje op zo jul 04, 2010 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

za jul 03, 2010 19:35

Welk merk en type stuurhuis heb je? Is dat een andere dan origineel was gemonteerd? En heb je de stuuruitslagbegrenzers - die door de fabriek op een vaste maat zijn afgesteld - weer aangebracht? Of heb je daar aan zitten draaien?

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

za jul 03, 2010 19:54

hi Atte,

Er zit een Burman in....en ehm...het wagentje is totaal gerestaureerd dus ehm...ik heb overal aan gedraaid :mrgreen:

Maar ff serieus...als ik het stuur 360 graden draai dan begint ie al aan te lopen...het ligt mi niet aan het stuurhuis. enigste mogelijkheid...als de wagen correct is uitgelijnd is mi dat of een bertone aan de voorkant niet helemaal symetrisch... of dat met het vernieuwen van de front het voorspatbord iets meer naar binnen is gekomen...maar ik kan niets scheefs ontdekken..... dat in combi met mijn 185/70 banden en brede velgen geeft dan aanlopen. Ben bang dat ik terug moet naar een iets andere maat. Als ie een cm smaller is heb ik wellicht al meer ruimte. andere velgen is geen optie wat mij betreft ;)

Want zeg nu eerlijk....dit ziet er toch super uit 8) Maar oke...toegegeven tís wel breed ;)
Afbeelding
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

za jul 03, 2010 20:19

Ja, heel stoer! Maar ze lopen wel aan. Van uiterst links naar uiterst rechts sturen moet het stuurwiel 3,25 omwentelingen maken. Als je dus met 1 omwenteling al vastloopt, ligt dat aan de te brede banden.

De uitlijning heeft er niets mee te maken. Als je sporing juist is afgesteld dan zal uitspoor in de bocht een wiel niet laten aanlopen. Je kunt de stuuruitslagbegrenzers natuurlijk wel zo afstellen dat de wielen niet aanlopen (alhoewel ik denk dat je wat schroefdraad te kort komt...) maar dan heb je een draaicirkel van een zware Scania (nou goed, Italiaans, een Iveco).

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

za jul 03, 2010 21:15

Staat je stuurhuis wel in het midden als je wielen in het midden staan? Als dat niet zo is, krijg je een wieluitslag die niet klopt en zou je ook eerder aanlopen kunnen krijgen 1 kant op.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

za jul 03, 2010 21:30

@Atte: even voor de duidelijkheid...tijdens normaal bochtenwerk is er geen probleem...alleen op het moment dat ik met het stuur 1 omwentelling moet maken. De voorkant van de band raakt dan de spatbord rand aan de voorkant. Boven en achter heb ik maar dan zat ruimte. Ik heb mi aan een halve cm genoeg.

@Whizzman: arm van stuurhuis staat idd in het midden.

Nu heb ik me laten vertellen dat je een beter niet op de standaard waarden kunt instellen. een andere setting zou betere rijeigenschappen hebben oa. beetje meer vanzelf terugdraaien van het stuur. De bovenste fuse zou dan max naar achteren moeten staan. Als dat mogelijk is en ook nog eens beter zou rijden hoef ik niet terug naar en andere bandenmaat. en anders...idd andere bandjes! Ik vraag me dan alleen af wat ik erop moet laten leggen.... nu zit er 185/70 op
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

za jul 03, 2010 22:14

Zoals je hier boven beschrijft zijn je velgen 5 1/2 J.
Klopt dit?, lijken mij verbrede stalen velgen.
Er staat dan vaak nog wel de oude originele maat in, maar zijn ondertussen wel breder.
Heb zelf breedstaal onder de Juul dit is 7J.
De banden welke er af zijn gekomen 195/60 zijn 12,5 mm minder hoog dan wat je er nu onder hebt.(wanghoogte 129,5 was 117 mm)
Dus kan het aanlopen van toen niet en nu wel aanlopen wel kloppen.
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

za jul 03, 2010 23:04

@rednal: klopt inderdaad. Het is een 5 1/2J (originele velg is dacht ik 5J). Het is geen verbrede velg... ik dacht dat deze een omgekeerde velg wordt genoemd. Er is een alfa hart genomen met een bredere velg 5 1/2J ( die aanduiding klopt en heb ik opgemeten. Daarnaast is het hart omgekeerd erin gezet. Hierdoor heb je dus een aardige ET waarde waardoor de velg ik dacht iets van 4cm naar buiten komt!

Toen ik de banden kocht heb ik getwijfeld....zelfde maat houden of een maat kleiner. Ik heb voor het laatste gekozen omdat
a) de rolomtrek beter klopt ivm de km-teller/wijzer
b) sturen iets makkelijker gaat met een 185 band... heb daar geen ervaring mee maar kan me voorstellen dat je dat gaat merken! zijn er ervaringsdeskundigen met een 195/60 band en een giulia?!
c) bij zwaar kantelen van de carroserie zou de 195 band achter net wel/net niet aanlopen. Hoewel de vorige eigenaar er nooit problemen mee heeft gehad!
d) ik houd met de 185/70 meer ruimte onder het carter...hoewel ik nu iets van 12cm heb en dat is gewoon goed, geen enkel probleem met drempels tot nu toe... daar zou dus nog rek inzitten!

Voor is toen ook gecontroleerd ... daar liep alles netjes vrij maar helaas geen rekening gehouden met de uitlijning :roll:

Dus tja wat is nu wijsheid....wat voor band zou ik nu moeten nemen? Daarnaast blijf ik het vreemd vinden dat hij links wel aanloopt terwijl ik rechts nog voldoende ruimte heb.... :roll:

een mogelijkheid zou zijn 195 / 60 voor...en achter zo laten... maar dan staat de Bertone waarschijnlijk horizontaal
of rondom 195/60 maar dan zit ik een beetje met achteren, maar nogmaals de vorige eigenaar heeft daar nooit problemen mee gehad
of een smallere band....hij loopt nu net op het begin van de bolling aan. (heb bewust een bollere band genomen)....maar welke hoogte zou ik dan moeten hebben

nog een andere mogelijkheid is om de wielvlucht te veranderen.....en de banden verder te laten voor wat het is


lastiglastig...ik ben er nog niet uit.....
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

za jul 03, 2010 23:30

@rednal: klopt inderdaad. Het is een 5 1/2J (originele velg is dacht ik 5J). Het is geen verbrede velg... ik dacht dat deze een omgekeerde velg wordt genoemd. Er is een alfa hart genomen met een bredere velg 5 1/2J ( die aanduiding klopt en heb ik opgemeten. Daarnaast is het hart omgekeerd erin gezet. Hierdoor heb je dus een aardige ET waarde waardoor de velg ik dacht iets van 4cm naar buiten komt!

....knip...

Voor is toen ook gecontroleerd ... daar liep alles netjes vrij maar helaas geen rekening gehouden met de uitlijning :roll:
ehm je hebt dus een 40mm lagere ET?


maaar... hij liep vóór het uitlijnen nog niet aan :?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

zo jul 04, 2010 00:13

Een 185/70 band heeft een grotere diameter dan een 195/60 zoals Rednal aan aangeeft.
Dus daar zit je probleem!
Je zegt het zelf al, "nu heb ik meer ruimte onder mijn carter!"

Heb het even op gezocht, je diameter is met 25mm groter geworden, dus 12,5mm staat de band verder naar voren.
Transaxle loos!

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

zo jul 04, 2010 00:49

maar dat beantwoord het verschil tussen L & R niet.
was het dus al zo voor het uitlijnen? of was het je nooit opgevallen?

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: uitlijnen bertone...waar is het misgegaan?

zo jul 04, 2010 06:22

ik zie in de gegevens het caster niet. Hoe staat het caster zowel links als rechts?
En, want dat doet m bij mij veel meer dan de uitdraai, wat is de lengte van de drie spoorstangen? Geef me die maten eens?
Links, midden en rechts.

Want 95% dat ie NIET correct uitgelijnd is. Nog afgezien van je verhaal.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Algemene Technische vragen”