Bertoontje
Full Member
Full Member

afstellen nordblok

za jul 03, 2010 12:55

Ik ben bezig geweest met de laatste afsteldingetjes van de motor.

kleppen netjes gesteld, alles op tijd, carbs synchroon gezet en verder opgesteld. Het motortje loopt niet verkeerd en best lekker. Alleen vind ik dat ik altijd een beetje te lang moet doorstarten. Direct na de eerste start komt er een klein roetpluimje en dan loopt ie eigenlijk direct lekker.

Hoe kan ik dat doorstarten verminderen?! Staat de motor dan te rijk...of juist te arm? Wellicht lastig om een tip te geven als je de motor niet hoort...maar waag eens een poging ;)

Verder ben ik helemaal gelukkig met het afronden van de restauratie ;)

Thanks again!

Ciao!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: afstellen nordblok

za jul 03, 2010 13:07

Voor starten heb je best een sterke vonk nodig. Staan je puntjes wel op de goede kontakthoek? Puntjes niet ingebrand en condensator fris? Heb je wel frisse kabels en bougies? Staan de openingen van de bougies wel netjes op de juiste afstand? Het kan goed dat het aan je mengsel ligt hoor, maar voor hetzelfde is dat prima in orde en moet je het in je ontsteking zoeken.

Een roetpluimpje zou je eerder aan diesel wijten, of aan olie op de zuigers met starten. Je hebt een benzineauto, dus die diesel kan je wel als oorzaak uitsluiten. Benzine zal minder goed verdampen als het zich met olie mengt, dus misschien is dat wel een reden dat je langer door moet starten?

Helaas geef ik geen oplossing, maar hopelijk wel wat meer punten waarmee je zelf een oplossing kan vinden.

Atte
Member
Member

za jul 03, 2010 15:36

Als je een koude start moet uitvoeren heeft de motor een iets rijker mengsel nodig. En als je wat langer doorstart en de motor slaat niet aan, hoopt er zich wat onverbrande brandstof op. Die komt in een keer tot ontsteking, verbrandt en dat heeft een rookpluim tot gevolg.
Iets langer doorstarten - wel met een goede accu - is niet heel erg. Komt de smering ook lekker op gang.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: afstellen nordblok

za jul 03, 2010 19:34

Als je een koude start moet uitvoeren heeft de motor een iets rijker mengsel nodig. En als je wat langer doorstart en de motor slaat niet aan, hoopt er zich wat onverbrande brandstof op. Die komt in een keer tot ontsteking, verbrandt en dat heeft een rookpluim tot gevolg.
Iets langer doorstarten - wel met een goede accu - is niet heel erg. Komt de smering ook lekker op gang.
Zoiets geeft witte tot blauwe rook, geen roetpluimpje zoals omschreven. Verder zal de auto dan waarschijnlijk weer afslaan, omdat na een of twee omwentelingen alle brandstof op is en het mengsel weer te arm is om ontstoken te worden. Hij zal in ieder geval niet gelijk lekker lopen, maar behoorlijk sputteren. Juist omdat direkt na starten de motor wel goed rondloopt, denk ik dat de brandstofvoorziening wel in orde zal zijn.

Je kan dit verifieren door een paar keer op je gas te trappen voor je start. Je acceleratiepompen zullen dan benzine inspuiten waardoor je een veel rijker mengsel krijgt direct bij de start al. Als dit niet helpt of de motor verzuipt, weet je dat je mengsel niet te arm is.

Atte
Member
Member

za jul 03, 2010 19:42

Ja, maar wat is roet? Ik denk gewoon een donker pluimpje van een te rijk startmengsel. Hebben we het hier trouwens over een koude start? Controleer na een stevige rit de bougies eens? Heb je de juiste warmtegraad er in zitten? Motortje moet misschien nog inlopen...

Bertoontje
Full Member
Full Member

za jul 03, 2010 21:19

Motor is idd gereviseerd en moet zeker inlopen.

kontaktpuntje, kabels bougie's (golden lodge 2HL) alles is nieuw. Bougies zijn niet te stellen.

paar keer gas geven voordat ik start ga ik zeker eens proberen.

na een km of 50 gereden te hebben (beetje bij beetje) merk ik dat na een nieuwe start (motor is weer koud) dat er met de condens roetdeeltjes meekomen....op een afstandje van een half metertje geeft dat een aardig zwarte spettervelk op een witte deur ;)

Bij de het doorstarten komt er een zwart pluimpje mee....eigenlijk op het moment dat de motor aanslaat....daarna blijft is schoon.

Verder heb ik soms het idee dat de motor soms aan wilt slaan....maar het toch net niet doet...als ik zo de verhalen lees zou ik dan toch een te arm mengsel hebben. Dus kortom...ik ga de starttruk eens doen...en dan eventueel het mengsel rijker maken.

Thanks zover
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 03, 2010 23:25

Met inlopen zal de motor zeker nog wat olie verbruiken tot de zuigerveren goed zijn ingesleten. Dat lijkt me een goede verklaring voor het roeten.

Heb je enig idee over welke sproeierbezetting en venturi's er in je carbs zitten?

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo jul 04, 2010 06:24

eerst die 2HLs er uit donderen en er een fatsoenlijke bougie indraaien.

Vervolgens alles op standaardwaardes instellen, ontsteking met de lamp doen en carbs bij voorkeur laten doen met de kwikkolom.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Algemene Technische vragen”