do jul 01, 2010 23:16
Het probleem gevonden, toen ik de zekering van het klokje waarop ook de binnenverlichting en de remmen zitten toen sprong de Ampere meter naar nul.
Hierna het klokje uitgetrokken maar helaas, dat was het probleem dus niet.
Hierna verdacht ik de remschakelaar maar deze was het ook niet.
Bleef dus over de binnenverlichting.
Na de 2 lampjes eruitgehaald te hebben, die onder het dashboard links en rechts zitten viel me meteen al 1 ding op.
Links zaten de kabels anders als rechts.
In het verleden hebben ze een startonderbreker in de Spider ingebouwd en hierbij wat kabels losgemaakt en oa de voeding bij een + kabel van de binnenverlichting afgetapt.
Enfin, dat is nu allemaal weer zoals het hoort maar ik vraag me 2 dingen af.
Ten eerste, hoe horen de kabels te zitten op de binnenverlichting links en rechts?
Er zitten 3 aansluitingen op, eentje is uiteraard de massa en die heeft dan ook een kleiner stekkertje dus dat kan niet missen.
Ik heb er het electrisch schema bijgehad maar volgens mij klopt er iets niet ergens.
Mijn situatie is als volgt:
Aan het linkerlampje zitten 2 rood/zwarte draden, 2 witte en 1 zwarte voor de massa.
De witte kabels zitten naast de massa aansluiting en de rood/zwarte zit "alleen" aan de andere zijde van het lampje.
Is dit de juiste aansluiting of moeten de rood/zwarte en witte worden omgedraaid?
Aan het rechterlampje zit nu even niets maar daar gaat 1 rood/zwarte draad, 1 witte en 1 zwarte voor de massa naartoe.
De rood/zwarte en de witte staan weer in verbinding naar het linkerlampje.
Als ik nu op het glaasje duw dan springt het lampje aan, maar als ik het lampje in de middenstand zet dan gaat de verlichting met open deur niet branden.
Ik heb de deurschakelaars al gecontroleerd en deze zijn prima.
Als ik de deuren open of dicht doe dan maakt dat ook niets uit voor de lekstroom, deze blijft gelijk.
Trek ik nu de kabels van de lampjes los dan is de lekspanning ook verdwenen dus moet ik het daarin zoeken lijkt me.
Nu viel mij op dat als ik het tijdrelais verwijdert, welke ervoor zou moeten zorgen dat de binnenverlichting nog even aanblijft als je de deur dichtmaakt, dat dan ook de lekstroom wegvalt.
Wat kan er nu aan de hand zijn? Is het relais misschien defect? Zijn er kabels niet goed aangesloten of zijn er nog andere opties?
En wie wilt bij zijn Spider eens kijken hoe de lampjes aangesloten zitten?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV
Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.