TurboMarc
Guru
Guru

75 verhogen

za jan 08, 2005 17:46

Hallo,

Ik heb laatst van een "expert" te horen gekregen dat mijn racer te veel is verlaagd, wat daardoor zijn bocht gedrag niet ten goede komt. Is zoiets mogelijk?

Volgende stap is wellicht auto 1 cm verhogen. Ik ben van plan om de draagarm los te halen en die een x aantal tandjes te verdraaien. Vraag is alleen, hoeveel ???

Tevens zit de onderste fussee moervast, iemand tips om deze los te krijgen?

Ciao 8-[
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Andretti Molletti

RE: 75 verhogen

za jan 08, 2005 18:13

Bull....

Hoe laag ligt i dan en wat is het probleem als i zo laag ligt???
Zitten je dempers op hun eind or whatever???

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 08, 2005 18:18

Een tandje voor is 5 cm!!
Je zal dus achter je torsie ook moeten verdraaien.
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Roy Hartgerink

za jan 08, 2005 19:10

Hé Marc,

Ik sluit me aan bij Dré. Laat dat die expert maar eens uitleggen. Volgens mij hoe lager het gewicht hoe beter. Misschien iets met de uitlijning niet meer correct?

TurboMarc
Guru
Guru

za jan 08, 2005 19:15

Omdat de draagarmen niet recht staan, zou er met de stand van de wielen wat gebeuren tijdens het sturen, dan wel corrigeren in de bochten :?:

Heb de man zelf niet gesproken, maar via via. Was iemand die mijn auto had zien staan in de sleutelplaats.
Scarb# 00072

Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

TurboMarc
Guru
Guru

za jan 08, 2005 19:18

Mocht de auto niet omhoog hoeven, dan wil ik toch mijn fusee losmaken om mijn camber te veranderen. Heb even snel op het oude forum gekeken

http://www.alfaclub.nl/ikonforum/ikonbo ... topic=1453

Moet dus even het juiste gereedschap halen (lenen). Omdat de moter tamelijk in de weg zit kan ik niet even de bovenste arm loshalen, dus moet de fusee los.
Scarb# 00072

Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

za jan 08, 2005 19:19

Hmmm.
Er valt volgens mij wel wat voor te zeggen. Als je m echt heel laag legt dan komt je rollcenter vóór heel laag (zelfs ver onder het wegdek) te liggen (doordat de wielgeometrie verandert (met name de onderste draagarm, die knikt sterk).
Daardoor krijgen je achterwielen (waar het rollcenter veeel hoger ligt en je eigenlijk nix kunt aanpassen (tenzij je daar camber aanbrengt door je achteras aan te passen), ruim boven het wegdek) en dus veel minder druk t.o.v. vóór. Dus supergrip vóór, maar een achterkant waar de banden niet echt op temperatuur komen en dus met name in snellere bochten wegglijdt.
Mijn racer heb ik niet extreem laag liggen voor (juist om die reden), en nog komen de achterbanden minder op temperatuur dan voor; dat zegt op zich meer dan genoeg. Bij een achterwielaandrijver zouden in principe de achterwielen echt nog warmer moeten worden dan de voorwielen...
Alfa romeo: The art of the machine!

TurboMarc
Guru
Guru

Re: RE: 75 verhogen

za jan 08, 2005 19:26

Een tandje voor is 5 cm!!
Je zal dus achter je torsie ook moeten verdraaien.
Is het 5 tandjes 1cm of 1 tandje 5 cm ? het laatste lijkt me erg veel?? :roll:
Scarb# 00072

Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 08, 2005 19:35

Er staat 1 tandje is 5 cm, dan zal het ook wel 1 tandje 5 cm zijn. :whistle:

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

za jan 08, 2005 19:39

Van alfagtv6.com:

Ride Height Adjustment
Ride height adjustment is carried out by rotating the torsion bars with respect to the indices on the front lower A-arms and rear mount within the cross member. The bars are provided with a different number of splines (35 front, 34 rear) at each end, essentially a vernier scale, allowing precise adjustments to be made. When removing the bars, take care not to switch them over. The bars are marked by the following code: Left by a yellow mark and the letter S or L: right by a blue mark and the letter D or R. You shouldn't have to worry about this since the bars don't need to be fully removed to be adjusted, but I included it here just in case.

Using a marker, grease pencil or scribe, mark the position of the factory indices on the A-arm and cross member in relation to the splines on the bars. By employing the torsion bar removal tool or your substitute (you cheapskate), withdraw the torsion bars to the rear so that the splines are completely free. Complete the ride height adjustment by rotating the torsion bar by one tooth at each for every 1.5 mm to 2.0 mm of required adjustment. Viewing the bars from the rear, rotate the right side bar counterclock wise to lower the car and clockwise to raise the car. You adjust the left bar in the same manner, but rotate the bar clockwise to lower the ride height and counterclockwise to raise it.

Use this formula to correct ride height: (amount of required correction in inches) divided by .059 (number of splines rotated). Round off the number of splines to be rotated, such as 10.4 is read as 10.

Reinsert the bars, remembering to permanently mark the original factory indices, and temporarily mark your new splines corresponding to the factory indices. These may be marked permanently once you've verified the new ride height, but always distinguish them from the original factory reference marks.

Suc6!
Alfa romeo: The art of the machine!

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: 75 verhogen

za jan 08, 2005 20:03

Er staat 1 tandje is 5 cm, dan zal het ook wel 1 tandje 5 cm zijn. :whistle:
:thumbs: :wink: Right... deze week nog gedaan.
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Constantijn

za jan 08, 2005 20:08

Hetgeen Turbomarc beschrijft heeft te maken met het bekende feit dat -bij een verlaagde 116-serie- , de onderste draagarm aan het uiteinde (bij de fusee dus) omhoog komt te staan, waardoor bij het nemen van bochten het negatief camber tijdens het inveren niet verder negatief wordt, maar juist minder negatief.
Immers indien de onderste draagarm aan de buitenzijde naar beneden staat(de ideale situatie), en hij -tijdens het nemen van bochten- inveert, zal de afstand tussen het uiteinde van de draagarm en het draaipunt van de draagarm aan de carrosserie groter worden, hetgeen resulteerd in een meer negatief camber op het moment dat je het nodig hebt.

Ik had dit verschijnsel al eerder eens aangekaart in het oude forum, maar inmiddels ben ik erachter gekomen dat het voordeel van het verlaagde zwaartepunt van de auto groter is, dan het profijt van de betere wielgeometrie welke normaliter slechts verkregen kan worden door de auto dusdanig hoog te zetten dat de onderste draagarm naar beneden staat.
Soms is het een optie om de onderste fuseekogel omgekeerd te monteren, en een andere optie is het draaipunt aan de carrosserie te verhogen.
(uiteraard is het monteren van stuggere veren bij het verlagen zeer zeker gunstig voor het weggedrag)

TurboMarc
Guru
Guru

za jan 08, 2005 20:20

"rotating the torsion bar by one tooth at each for every 1.5 mm to 2.0 mm "

Ik hoop dat ik het snap: Als ik dus voor en achter een tandje verstel, scheelt dat 2 mm?
Scarb# 00072

Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

TurboMarc
Guru
Guru

za jan 08, 2005 20:22

@constantijn:

Dus als ik meer negatief camber instel, is dat probleem minder ?
Scarb# 00072

Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Constantijn

za jan 08, 2005 20:29

Ja, dan zou het probleem minder moeten zijn. Maar, kijk even goed naar bochtenfoto's van je auto, en let dan even op de stand van je wiel. Dan kun zelf zien of hij meer of minder negatief camber zou moeten hebben.

Terug naar “Algemene Technische vragen”