Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm worden.

di jun 29, 2010 20:35

Afbeelding

Afbeelding

Dit was er over van de radiateur van mijn 156. :oops:
Met buiten temperaturen van +25 graden met de airco op max en snelheden van 140 + liep de motor tot net over de 100 graden.
Airco uit geen probleem en met snelheid minderen liep de temp ook netjes terug.
Radiateur is dus een beetje overbemeten. :lol:
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

di jun 29, 2010 20:43

:shock:

Eerste orgineel gevalletje ?

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

di jun 29, 2010 20:59

Whow... :shock: Klopt het metertje wel?
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

di jun 29, 2010 21:24

Is idd nog de originele radiateur, 6,5 jaar oud en over de 260dkm.
Dus niet echt een schande.

Metertje klopt aardig, geeft zelfs iets teveel aan.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
paulsteeman
Guru
Guru
Berichten: 1167
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:56
Locatie: Heemskerk

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

wo jun 30, 2010 20:33

Dat probleem heb ik ook, de mijne heeft alleen een koppelbegrenzer bij te hete motor, net ff over de 100 graden. (Squadra getuned)

Ik kwam hier van de week op brute wijze achter toen ik wilde inhalen. Gelukkig zijn de remmen goed. :shock:

Heb je hem zelf vervangen? Zo ja, hoe heb je het gedaan.

Greetz

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm

wo jun 30, 2010 20:50

:shock:

Eerste orgineel gevalletje ?
Ik heb al mijn VIERDE nieuwe radiateur in de 156V6.
Dus zo gek is dat niet. Na 1 winter ligt de helft van de lucht lamellen er al uit.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

wo jun 30, 2010 22:16

Dat wou ik net zeggen inderdaad, die rommel kun je bijna iedere 2 jaar vervangen, is echt van slechte kwaliteit.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

wo jun 30, 2010 22:20

Geen problemen met mn aftermarket.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

wo jun 30, 2010 23:53

Deze was nog echt origineel, ik heb de gehele onderhoud historie van deze auto en is nooit vervangen.
Zelf heb ik er nu ruim 1 ton mee gereden in 3,5 jaar.
2 jaar geleden had ik de radiateur al eens in mijn handen en in 1 hoekje waren een paar lamellen los.

Ik heb nu weer een originele maar die heeft een aluminium koelblok en is dunner dan de 1e montage, we zullen zien hoelang deze het volhoud.
De airco kan nu ook wat beter zijn warmte kwijt, wel lekker met deze dagen.
8)

Heb je hem zelf vervangen? Zo ja, hoe heb je het gedaan.

Greetz

Paul
Ja zelf vervangen, bumpertje voor het gemak gedemonteerd en dan radiateur naar onderen laten zakken.
(natuurlijk wel koelvinnen en airco koeler los gemaakt en gewoon laten hangen)
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

do jul 01, 2010 18:46

Ik zou er niet trots op zijn zo lang door te rijden. #-o

Ik neem dat risico liever niet. Overigens waren mijn teurtjes ook allemaal Ricambi Originali.

En de bumper kan erop blijven :idea:

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

do jul 01, 2010 18:51

Niets met trots te maken denk ik, het is meer keuze die je maakt.
Bij mijn 164 zitten ook een paar lammellen los, doch uit ervaring weet ik dat dat niet direct een probleem hoeft te zijn.
Goed om te weten en in de gaten te houden...

De koelingscapaciteit is altijd ruimer bemeten.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

do jul 01, 2010 20:18

Bij koeloppervlakte vermindering zal je het snel genoeg merken aan de iets hogere temperatuur op hoge snelheid. (en warm weer)
Dus als je bedachtzaam auto rijdt kan het wel iets lijden, ik heb 2 jaar (ruim 30% langer) kunnen doorrijden met deze wetenschap. (een Jtd is ook wel iets anders dan een V6 die meer warmte moet afvoeren)

Zoals ik al zei, de bumper heb ik voor het gemak gedemonteerd + ik heb een facelift model met airco en nog een stuurolie koeler die in de weg hangt. (is geheel anders dan van de 1e serie benzine versie)
Mijn bumper is 10 minuten werk om te demonteren, heel wat minder werk dan het geprul om de juiste boutjes door het rooster los te friemelen. Ieder zijn keus. :wink:
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

do jul 01, 2010 21:54

Je zal begrijpen dat ik bedoel aan te geven dat je een risico neemt. Bij 30 graden en file of volle bepakking met vakantie in de bergen is de kans op stranden en motorschade groot.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm wor

do jul 01, 2010 22:07

Ik begrijp je wel, zou ik vorig jaar ver weg op vakantie zijn gegaan (en zeker in de bergen) dan was de radiateur al eerder vervangen.
In mijn situatie en met een Jtd kan het heel wat meer lijden als met een benzine motor.
Met een V6 of TS zou ik ook voorzichtiger zijn.
:wink:
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Nu begrijp ik waarom de Jtd's moeite hebben met warm

do jul 01, 2010 22:13

Ik begrijp je wel, zou ik vorig jaar ver weg op vakantie zijn gegaan (en zeker in de bergen) dan was de radiateur al eerder vervangen.
In mijn situatie en met een Jtd kan het heel wat meer lijden als met een benzine motor.
Met een V6 of TS zou ik ook voorzichtiger zijn.
:wink:
Volledig mee eens.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Terug naar “Het Forum Café”