Volgens mij zijn we nu weer terug op de stelling waar het mee begon; namelijk dat als de uitkeringen hoog genoeg zijn om een zekere mate van luxe toe te staan dat dan de marktwerking er voor zorgt dat de uitkering binnen de kortste tijd weer net genoeg is om in het levensonderhoud te voorzien. In plaats van het beter te maken voor de armsten maak je het dus alleen maar slechter voor iedereen.Goed, dan moeten we dat "kleine beetje" nog nuanceren. Om welk "kleine beetje" gaat het eigenlijk? Om precies te zijn, aan al het geld dat meer in alle soorten uitkeringen en toeslagen wordt gestoken. Dat is óf weinig op het grote plaatje, en dan is er dus geen probleem, óf het is niet weinig en dan helpt het de economie.
De leer van Marx en Engels mag dan serieus zijn, dat betekent nog niet dat die hier wordt nagestreefd. Wat jij "nivelleren in de onderste inkomensgroepen" noemt, is niets anders dan de piek naar beneden afstompen en staat volledig los van de communistische leer.Dat is volgens de leer van Marx en Engels. Serieus genoeg lijkt me zo.En de terminologie mag dan anders zijn, maar nivelleren zoals ze in de onderste inkomensgroepen doen is inhoudelijk gewoon hetzelfde.
Die "piek aan de onderzijde" bevindt zich tegenwoordig overigens bij de minimumloners, dus dat maakt het al helemaal absurd dat er fracties zijn die de uitkeringen nog verder willen verhogen. Dan ga je het toch al vreselijk wankele evenwicht dat er nog is dusdanig verstoren dat het wel mis *moet* gaan...
Het probleem van het Nederlandse buitenland beleid is dat het extreem de andere kant op gaat en steeds maar willen tonen hoe goed en geweldig wij zijn. Dat is niet echt een betere instelling; zeker niet als dat ten koste gaat van de interne huishouding. Als er thuis alleen maar droog brood gegeten zou kunnen worden omdat ik in de kroeg joviaal rondjes aan het weggeven ben, dan heb ik zeker weten vette ruzie. De politieke oplossing om dan maar een extra bijlage bij de gezinsleden op te eisen om je onverantwoorde gedrag door te kunnen zetten, kan wat mij betreft in ieder geval niet op veel bijval rekenen.Maar als je je normen afstemt op landen waar je foei en bah tegen roept, doe je juist het omgekeerde van je eigen zaakjes op orde krijgen.
En daarom moet je daar ook geen voeding aan geven. Daarom moet je zeggen: beleid hier rustig je eigen geloof, zolang je je maar aan onze wetten houdt.