Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

klepspeling

za jun 12, 2010 13:36

Ik ben de klepspeling van mijn bertone 1600 aan het afstellen. Nadat de kop terug van de revisie is en nadat de motor een aantal malen warm heeft gedraaid meet ik de volgende klepspeling
IN: 45 / 41 / 46 / 46
OUT: 47 / 52 / 55 / 54

Wat mij betreft heeft het revisiebedrijf de speling te slordig afgesteld...echter wat is nu de correcte afstelling?!

In de workshop manual van de GIULIA-SPIDER staat:
IN: 0.475 tot 0.500
OUT: 0.525 tot 0.550

In de workshop manual van de ALFETTA staat:
IN: 0.40 tot 0.45
OUT: 0.45 tot 0.50

Hoewel het min of meer dezelfde motor betreft vraag ik me af of gedurende de jaren de gedachten over de klepspeling is bijgesteld...

Kortom mijn vraag: Welke klepspeling kan ik het beste aanhouden voor de 1600 motor (motortype 526/A)
Daarnaast vraag ik me af of ik initieel de maximale of minimale waarde moet aanhouden, Ik neem aan de maximale... klopt dat?!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

rafael
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: di apr 18, 2006 22:51
Locatie: Waalre

RE: klepspeling

zo jun 13, 2010 13:32

naarmate de zittingen verslijten, neemt de klepspeling af
enige reden voor het toenemen van de speling is dat de klep aan het uitrekken is en dus zal breken

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2174
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: klepspeling

zo jun 13, 2010 18:05

De klepspeling die ik hanteer is 0,40/0,45 dan loopt een Nord blok net even mooier!

Bij 0,50/0,55 is het wat lawaaierig!

gr Jan

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: klepspeling

zo jun 13, 2010 20:52

De waarden 0,50/0,55 maken de motor misschien iets luidruchtiger. Maar omdat door de grotere klepspeling de tijd dat de klep op de klepzitting rust ook iets langer is, kan er meer warmte worden afgevoerd. Niet geheel onbelangrijk voor de levensduur; zeker voor de uitlaatkleppen.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2174
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: klepspeling

zo jun 13, 2010 21:17

Klopt Atte!

Maar de materialen die tegenwoordig gebruikt worden in klepzittingen en kleppen zijn een stuk beter als 40 jaar geleden!

En over het algemeen rijd je natuurlijk niet zoveel met een klassieker zodat het heel veel jaren duurt voordat slijtage zo uit de hand loopt!

Daarom durf ik het wel aan.

Ook met een Alfetta waar ik 30000km per jaar op LPG rijd!

gr Jan

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: klepspeling

zo jun 13, 2010 21:55

naarmate de zittingen verslijten, neemt de klepspeling af
enige reden voor het toenemen van de speling is dat de klep aan het uitrekken is en dus zal breken
Je vergeet dat nokkenassen en klepbekers ook slijten.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: RE: klepspeling

ma jun 14, 2010 00:19

De klepspeling die ik hanteer is 0,40/0,45 dan loopt een Nord blok net even mooier!

Bij 0,50/0,55 is het wat lawaaierig!

gr Jan
@jan1300:
Thanks...hier kan ik mee uit de voeten :D
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”