Als je je vliegwiel afdraait, wat bij een 4 cylinder echt door elke metaalboer in een uurtje kan worden gedaan (je hoeft niks te balanceren nl), hoeft je motor minder moeite te doen om op toeren te komen. Je accelleratie wordt dus beter (alsof je auto kilo's lichter is), en het motortje veel gretiger. Zeker als je enigszins sportief rijdt is een lichter vliegwiel dan de standaard bonken die Alfa monteert erg fijn. Je hebt immers ook nog een cardanas en een koppeling aan je motor hangen die ook als vliegwiel dienst doen.
Enig nadeel is bij het wegrijden dat je met iets meer beleid moet koppelen en gasgeven, dus sta je vaak in de file met je 75 dan moet je het wellicht niet doen. Ookal is filerijden in een transaxle toch al zware ellende met de koppeling, dus ik wens ieder die dat doet sowieso sterkte
De volgende keer dat mijn V6 uit mijn 75 gehaald wordt dan laat ik zeker mijn vliegwiel zo ver afdraaien als kan, en dan herbalanceren ivm de ingebouwde onbalans in de V6.
Groet, Pieter
Ben er totaal niet me eens
Afdraaien heeft alleen zin als er weinig onbalans in het blok zit, en met 270kkm op de klokken is het niet geheel ondenkbaar dat er wel onbalans in zit. Mogelijk heb je naderhand dus veel mer trillingen. Een vliegwiel wordt namelijk zo zwaar gemaakt dat het de toleranties in het drijfwerk bij fabricage gaat opheffen.
Ook het niet nabalanceren van het vliegwiel vind ik tricky, je hebt mogelijk immers te maken met reeds aangebrachte boorgaten die er van fabriekswege in zijn gemaakt om het vliegwiel te balanceren. Een paar gram onbalans gat bij toeren toch vervelend worden.
Als je het complete drijfwerk nabalanceert zit er minder onbalans in het drijfwerk en dan kan het gewicht van het vliegwiel dus ook lager.
En als het blok goed is gebalanceerd is het probleem bij wegrijden ook niet aanwezig. Ik heb zelf ervaring met mijn zelf gebouwde 2.0IE motor waarvan ik het vliegwiel ca, 3kg heb af laten draaien NA volledige revisie en balancering!
Tot slot een V6 vliegwiel zomaar afdraaien zonder balanceren is ook niet aan te raden, aangezien er juist een onbalans in is opgenomen dat samen met de krukaspoelie in balans is (vandaar dat het V6 vliegwiel er ook maar op 1 manier op past).
Een vliegwiel dat ineens breekt levert mer schade op dan de 50 euro om het te balanceren.
Dit voor zover mijn (toch inmiddels redelijke) technische kennis reikt.