Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Remzuiger vast

do jun 03, 2010 23:07

Vandaag mijn achterremklauwen van de Spider '88 maar eens gedemonteerd aangezien eentje niet goed remde en jawel hoor, 1 van de remzuigers vast.
Enfin, 2 revisiesetjes gehaald en aan de slag...nou....dat heb ik geweten en nog geen stap verder pfff.
De zuiger zit echt muur en muur vast, geen beweging in te krijgen, echt ongelooflijk.
In eerste instantie gewoon dmv de rem geprobeerd de vastzittende zuiger los te krijgen, zonder resultaat.
Volgende stap was de klauw los te halen en perslucht erop te zetten, de ene zuiger kwam gelijk dus deze met een lijmklem vastgezet en flinke druk erop gezet maar ook dat hielp niet.
Toen maar eens flink ingespoten met kruipolie en een aantal uren daarna geprobeerd de zuiger te draaien met een grote tang, ook geen resultaat.
De volgende stap was te proberen de zuiger terug te duwen maar OF hij zit al helemaal onderin OF dat ding zit echt zo muurvast dat er echt geen beweging meer inzat.

Enfin, iemand nog tips want ik weet het ff niet meer.

Heb wel gehoord van remzuiger trekkersets maar geen idee of en hoe dit werkt?

Last but not least....stel de zuiger gaat echt niet eruit, wat dan? Nieuwe klauw nog leverbaar?
Hoop echt dat ik ze nog los krijg maar zou ff niet meer weten hoe.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2310
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Remzuiger vast

do jun 03, 2010 23:28

Aan de remslang laten zitten, auto starten en dan maar pompen. Zelfs als ie echt vast zit, gewoon heeeel trappen. :wink:
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Re: RE: Remzuiger vast

do jun 03, 2010 23:41

Aan de remslang laten zitten, auto starten en dan maar pompen. Zelfs als ie echt vast zit, gewoon heeeel trappen. :wink:
Tja...daarvoor is het nu te laat, heb alles al losliggen, ook van de andere kant.
Heb het in eerst instantie wel geprobeerd maar toen dat niet ging dacht ik van ach dat gaat wel met perslucht, niet dus.
Dat kreng zit zo vast, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2310
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: Remzuiger vast

do jun 03, 2010 23:44

Aan de remslang laten zitten, auto starten en dan maar pompen. Zelfs als ie echt vast zit, gewoon heeeel trappen. :wink:
Tja...daarvoor is het nu te laat, heb alles al losliggen, ook van de andere kant.
Heb het in eerst instantie wel geprobeerd maar toen dat niet ging dacht ik van ach dat gaat wel met perslucht, niet dus.
Dat kreng zit zo vast, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Ik heb zoiets een keer voor elkaar gekregen met hulp van de rembekrachtiger. Met draaiende motor dus. Dus ''gewoon'' maar weer aan de auto hangen en ontluchten. En dan dat proberen.

Just my 2 cents
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Remzuiger vast

do jun 03, 2010 23:49

Bedankt Jens maar ik hoop nog op een andere tip.
Zoals gezegd ligt alles al los om te reviseren maar wil deze ene zuiger niet en das gewoon balen.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Remzuiger vast

vr jun 04, 2010 01:23

Je zou het nog op deze manier kunnen proberen. Maar als het al niet lukte met het rempedaal, geef ik je op die manier ook niet zo veel kans. Compressor zal dan inderdaad ook weinig uithalen, dat is een veel lagere druk dan je met rempedaal of dat spuitje krijgt.

Andere tip die ik hier wel eens gelezen heb is gebruik maken van een vetspuit. Met zo'n normale handvetspuit kun je echt heel veel druk maken, alleen moet je wel een vetnippel deugdelijk aan de remtang krijgen.

Gereviseerde tangen zijn o.a. bij prins bredevoort verkrijgbaar dacht ik. Je moet dan wel de oude inleveren (of meer betalen). Kijk eens op zijn website.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Re: RE: Remzuiger vast

vr jun 04, 2010 07:30

Je zou het nog op deze manier kunnen proberen. Maar als het al niet lukte met het rempedaal, geef ik je op die manier ook niet zo veel kans. Compressor zal dan inderdaad ook weinig uithalen, dat is een veel lagere druk dan je met rempedaal of dat spuitje krijgt.

Andere tip die ik hier wel eens gelezen heb is gebruik maken van een vetspuit. Met zo'n normale handvetspuit kun je echt heel veel druk maken, alleen moet je wel een vetnippel deugdelijk aan de remtang krijgen.

Gereviseerde tangen zijn o.a. bij prins bredevoort verkrijgbaar dacht ik. Je moet dan wel de oude inleveren (of meer betalen). Kijk eens op zijn website.
Briljant verhaal mbt dat spuitje, echt schitterend bedacht.
Enfin, ik ga vandaag weer eens verder ermee, kijken hoe ver ik kom, ik laat het nog wel weten hier.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: Remzuiger vast

vr jun 04, 2010 08:19

Het schijnt dat je ze er ook goed uit kan krijgen met een vetspuit.
Draai een smeernippel in het ontluchtingsgat en zet de vetspuit daarop. Die dingen pompen volgens mij al snel iets van 100/200bar ofzo.
Daarna wel de klodder vet uit de remklauw vissen.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Remzuiger vast

vr jun 04, 2010 08:33

Het schijnt dat je ze er ook goed uit kan krijgen met een vetspuit.
Draai een smeernippel in het ontluchtingsgat en zet de vetspuit daarop. Die dingen pompen volgens mij al snel iets van 100/200bar ofzo.
Daarna wel de klodder vet uit de remklauw vissen.
Jij hebt niet alle posts gelezen.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: Remzuiger vast

vr jun 04, 2010 08:58

:oops: :lol: daar had ik inderdaad overheen gelezen.
Waarschijnlijk dus het proberen waard.......
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Remzuiger vast

vr jun 04, 2010 12:06

yep vetspuit werkt als een tierelier...wel een zooi om het vet er weer uit te krijgen!

Je moet wel iets bedenken om de gangbare zuiger ff vast te zetten...anders kom je nog nergens ;)

Succes!!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Remzuiger vast

vr jun 04, 2010 12:27

Inderdaad wel heel grondig schoonmaken als je met vet in de weer geweest bent, remkeerringen zijn niet bestand tegen olie/vet. Ook die kruipolie die je al gebrukkt hebt moet er 100% weer af overigens. Is er misschien ook remmenvet in patronen ipv tube? Zou een hoop schoonmaken schelen.

Als jouw spider dezelfde remtangen heeft als mijn bertone, dan kan het nog zijn dat hij vast zit op het zelfstel mechanisme. Dit bestaat uit een pen in de tang en ringetjes die daar klemmend omheen schuiven aan de zuiger. Het zorgt er voordat de zuigers maar een klein stukje terug kunnen na het remmen. Als het gangbaar is druk je daar wel eenvoudig doorheen, maar als er roest op zit...
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Remzuiger vast

vr jun 04, 2010 22:59

Ik heb vandaag maar een nieuwe (gereviseerde dus) gehaald, had vanmorgen nog even geprobeerd het kreng los te krijgen maar helaas, had er nu echt genoeg van.
Dus vandaag maar even naar http://www.alfamotive.nl/ gereden en daar een nieuwe gehaald.
Was welliswaar een ritje van totaal 300 km maar ja, moet er wat voor over hebben tenslotte.
Al met al weer zonde van het geld maar ja, remmen moet tenslotte 100% in orde zijn vind ik.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: Remzuiger vast

wo jun 09, 2010 22:27

Ik heb vandaag maar een nieuwe (gereviseerde dus) gehaald, had vanmorgen nog even geprobeerd het kreng los te krijgen maar helaas, had er nu echt genoeg van.
Dus vandaag maar even naar http://www.alfamotive.nl/ gereden en daar een nieuwe gehaald.
Was welliswaar een ritje van totaal 300 km maar ja, moet er wat voor over hebben tenslotte.
Al met al weer zonde van het geld maar ja, remmen moet tenslotte 100% in orde zijn vind ik.
Je zegt gereviseerd, maar ze worden ook gewoon nieuw gemaakt, ik heb vorig jaar een set uit duitsland laten komen. Die dingen zijn op heel veel andere auto's dan alfa's gebruikt!

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Remzuiger vast

do jun 10, 2010 00:00

Die zullen zeker ook nog op andere auto's zitten maar ja, welke? Geen idee. En nieuw nog te krijgen? Waar heb je ze dan nog kunnen uithalen?
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”