do mei 27, 2010 10:53
Pirelli is enerzijds m'n fetishmerk, anderzijds gaan ze door het monopolie ook zoals in WRC weinig aan ontwikkeling doen en andere disciplines verwaarlozen vrees ik .
Helaas zie je iets te veel kampioenschappen door 1 enkele bandenfabrikant gemonopoliseerd : Michelin heeft het hele Gt gebeuren Gt3 exclusief, Gt1 als enige leverancier, exclusief in Belcar, Btcs, Superstars, Clio Cup, Renault merkencups, Abarth trofeo etc. . Yokohama heeft wtcc, Dunlop Dtm etc. . Enkel in LMS, LeMans en IRC doen nog meerdere merken mee .
Zo wordt je als deelnemer gedwongen te leven met het aanbod van die ene constructeur en je zal maar net een wagen hebben die de banden niet liggen .
Uiteraard wordt in de topcategorieen zo de bewapeningswedloop tegengegaan en de daarmee gepaard gaande kostenescalatie .
In de lagere categorieen wordt je geconfronteerd met de vaste & hoge prijzen van de banden en haalt de bandenfabrikant z'n sponsoring voor een deel terug uit de hoge vaste prijzen die ze voor hun bandjes kunnen eisen .
Ik ben er zelf mee geconfronteerd geweest in de Dunlop endurance cup : 25% duurder, halve levensduur & 2 sec. trager tov v.d. "Pirelli's" die we voordien gebruikten . Na herhaalde klapbanden en scheuren hebben we de laatste race zelfs derogatie gekregen om met Pirelli te rijden omdat Dunlop het niet kon oplossen (lees geen geschikte band voor onze auto wou ontwikkelen) .
Pirelli is mijn 1e keuze, maar ik vrees dat we voor de straatbanden het marketingbudget gaan doorgerekend krijgen en als amateur voor toerwagenraces weeral minder keuze & service gaan vinden .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .
Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .