groschl
Full Member
Full Member

Remzuigers afstellen

zo mei 23, 2010 09:36

Ik ben bezig de voor en achterremmen te reviseren van de Spider 3, remmen zaten namelijk echt goed vast.
Enfin, revisiesetje gehaald en gemonteerd, so far so good maar ik weet dat de zuigers er op een bepaalde manier ingezet moeten worden, althans gedraaid aangezien de zuiger niet helemaal plat is maar dat de gedachtengang erachter is dat de zuiger het remblok aan de voorkant meer druk moet geven.

Hoe kun je dit het beste meten aangezien ik natuurlijk niet beschik over zo'n mal.
Zijn daar truukjes voor?
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Examiner
Newbie
Newbie

RE: Remzuigers afstellen

zo mei 23, 2010 23:22

Als je een revisieset van een gerenommeerd merk hebt dan zit daar een beschrijving bij waar zulke dingen in staan, kijk maar es.

groschl
Full Member
Full Member

ma mei 24, 2010 07:52

Helaas, revisiesetje zat gewoon in plastic zakje zonder beschrijving of wat dan ook.

In het werkplaatshandboek wordt dit wel beschreven maar gebruiken ze een mal hiervoor die ik uiteraard niet heb, vandaar dat ik me afvroeg of het op een andere manier te meten valt.

Mbt het reviseren van de klauw, ik kwam er vandaag zelfs achter dat de O-ringen in de cilinder zelf op een bepaalde manier erin moeten worden gezet, deze zijn namelijk niet vierkant maar lopen taps toe, dat is bijna niet te zien maar het is wel degelijk zo.
Dat laatste heb ik dus niet op gelet mbt het monteren dus kan ik ze weer uit elkaar halen :?

Enfin, zo blijven we lekker hobbiën.

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

don515jz
Full Member
Full Member

ma mei 24, 2010 11:35

Dan maak je toch een malletje, daar hoef je ook niet voor gestudeerd te hebben.
Je neemt een stukje karton of een plastic deksel van een ijsbak of iets in die richting en daar knip je de mal uit. Na gebruik gooi je hem weg.......

En hier heb je een tekening van het geheel. De pijl geeft de draairichting van het wiel aan en de uitsparing staat onder een hoek van 20º.

Afbeelding

groschl
Full Member
Full Member

ma mei 24, 2010 21:48

Klopt, maar om de mal te kunnen maken dien je wel de maten te weten :wink:

Uit welk boek komt jouw tekening eigenlijk?
Ik had zelf ook gezocht tussen mijn documentatie maar kon niets vinden helaas.

Ik begrijp ook nog steeds niet het verhaal van de O-ringen, dat ze taps toe lopen bedoel ik dan en op een bepaalde manier erin moeten.
Maar hoe dan?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Remzuigers afstellen

ma mei 24, 2010 22:12

Ik begrijp ook nog steeds niet het verhaal van de O-ringen, dat ze taps toe lopen bedoel ik dan en op een bepaalde manier erin moeten.
Maar hoe dan?
20 graden is toch 20 graden, meer maten heb je niet nodig. Pak je geodriehoek en teken het uit. Je moet gewoon een wig maken die je er tussen schuift.

Ze lopen taps toe, zodat ze na uitdrukken door jouw rempedaal de zuiger een klein stukje terug trekken. Als je ze verkeerd om zet, doen ze dat dus niet. Nu is het aan jou om te verzinnen welke kant dan buiten moet en welke binnen. Ik zeg het expres niet, zodat je zelf kan beredeneren hoe het moet en je het nooit meer fout doet in de toekomst.

groschl
Full Member
Full Member

ma mei 24, 2010 22:35

Maar hoe dan?
20 graden is toch 20 graden, meer maten heb je niet nodig. Pak je geodriehoek en teken het uit. Je moet gewoon een wig maken die je er tussen schuift.

Ze lopen taps toe, zodat ze na uitdrukken door jouw rempedaal de zuiger een klein stukje terug trekken. Als je ze verkeerd om zet, doen ze dat dus niet. Nu is het aan jou om te verzinnen welke kant dan buiten moet en welke binnen. Ik zeg het expres niet, zodat je zelf kan beredeneren hoe het moet en je het nooit meer fout doet in de toekomst.
De geodriehoek moet ik eens gaan zoeken hier :D

Ok, de tapse kant kun je aan de binnenkant, dus tegen het huis aan, of tegen de zuigers laten komen. Dan kun je ze nog met de tapse kant naar boven of naar onderen laten wijzen.
Daar moet ik dan eens goed over gaan nadenken voordat ik de boel weer loshaal :?

don515jz
Full Member
Full Member

di mei 25, 2010 10:52

Ooit eens een Olyslager bij de Slegte gekocht en daar staan al deze mooie plaatjes in.

En wat betreft de maten, het is wat WizzMan zegt, 20º is 20º. Je moet alleen die lip lang genoeg maken zodat je de mal nog kan vasthouden als die in de klauw zit. Verder niets spannends aan.

groschl
Full Member
Full Member

di mei 25, 2010 11:44

Ok mannen, dat met die mal zal wel lukken dan, bedankt voor de tips.

Ik ben er alleen nog niet over uit hoe het nu zit met de O-ringen.

Volgend plaatje vond ik op internet
Afbeelding

Daar zit echter de schuine kant in de cilinderwand?

Voordat ik de zaak weer demonteer wil ik wel graag weten hoe de O-ringen nu echt gemonteerd moeten worden.

Misschien een domme vraag voor sommigen hier maar het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets doe.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 25, 2010 12:37

Het plaatje klopt op zich wel hoor. De dikkere kant moet aan de "buitenkant", dus richting het stofhoesje. Je drukt met het plaatsen van de cylinder het rubber vanzelf in de groef, dus het pasvlak van het rubber op de cylinder zal altijd vlak zijn en de schuine kant komt dan vanzelf in die groef terecht. Het is zeker geen domme vraag. Je wilt zeker weten dat je dit goed doet, want je wilt geen falende remmen hebben op je auto.

groschl
Full Member
Full Member

di mei 25, 2010 14:09

Klopt, domme vragen bestaan niet en ik wil zeker geen risico lopen met de remmen.
Als ik iets doe dan wil ik het goed doen.

Maar goed, het vervelende hiervan vind ik dat je er op het Internet niets tot heel weinig over terug vindt.
Ik heb de klauwen in elkaar gezet en dus niet gelet op de positie van de O-ringen waardoor ik nu weer alles uit elkaar kan halen.
Niet dat dat laatste zo erg is want aldoende leert men tenslotte maar had ik dit eerder geweten dan was me dat niet gebeurd.

Enfin, ik heb de oude O-ringen nog liggen en ik meen, maar dat zou ik nog ff moeten bekijken, dat het schuine vlak juist aan de binnenkant (dus tegen de zuiger) zat.
Dat zou dus niet overeenkomen met de tekening die ik hierboven heb gepost.

OF ik heb verkeerd gekeken OF ze zijn al eens uit elkaar geweest en men heeft toen de O-ringen ook verkeerd geplaatst OF het is toch goed zo en de schuine kant moet inderdaad aan de binnenkant.

Wat is nu waar vraag ik me dan af.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 25, 2010 14:56

Als die ringen 30 jaar in die tangen zitten, zullen ze allicht vervormen en zal de "schuine kant" daar zitten waar het meeste ruimte in de groef overblijft, dus aan de kant van de zuiger. Ga de nieuwe ringen niet "binnenstebuiten" proberen er in te stoppen, dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk en zullen ze waarschijnlijk minder lang mee gaan omdat je ze onder spanning zet. Het hele idee is dat aan de kant van het stofhoesje meer materiaal zit, zodat de zuigers teruggetrokken worden na remmen. Of dat nou aan de kant van de zuigers of in de groef zit in ongemonteerde toestand, is minder belangrijk want die groef geeft toch niet mee. Doe anders die ringen eens los om de zuiger heen. Dan zal je zien dat de "schuine kant" vanzelf aan de kant van de groef komt te zitten.

groschl
Full Member
Full Member

di mei 25, 2010 15:15

Ik zal er eens mee aan de slag gaan, de voorste klauwen moeten weer uit elkaar en achter moet ook nog gebeuren dus werk genoeg aan de winkel dus.
Helaas heb ik een gebrek aan tijd, maar dat zal voor iedereen hier wel zo zijn 8)

In ieder geval al bedankt voor al jullie hulp!

Examiner
Newbie
Newbie

di mei 25, 2010 16:55

@ Groschl, je hebt PB............
Ik werk met de "Examiner" en met de "Examiner Smart" om Alfa problemen op te lossen

In bezit:

Alfa Romeo 146 1.6 TS 1998
Alfa Romeo 2000 Spider 1984

groschl
Full Member
Full Member

di mei 25, 2010 17:47

Whizzman, eerlijk gezegd heb je me nu aan het denken gezet mbt die schuine kant aan de O-ring.
De oude ringen, degene die er dus uitkwamen hebben inderdaad een schuine kant maar zoals je zelf ook al zei is dat niet gek na zoveel jaar onder druk gestaan te hebben.
Waar ik nu aan begin te twijfelen is of de nieuwe O-ringen deze schuine kant nu wel of niet hebben of dat dit in de loop der tijd ontstaat door de druk van de zuiger.

Om daar zeker van te zijn moet ik de klauw dus weer uit elkaar halen maar als dat niet nodig mocht zijn dan is dat natuurlijk niet nodig.
Het was mij namelijk totaal niet opgevallen dat er een schuine kant aan de nieuwe O-ringen zat, totdat iemand anders mij erop attendeerde dat de oude dat wel hebben en of ik gelet heb hoe ik de nieuwe gemonteerd heb.

Persoonlijk had ik hiervan namelijk nog nooit gehoord.

Wat is nu waar en wat niet? :-k

Terug naar “Algemene Technische vragen”