sanscorp

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

do mei 06, 2010 20:02

Helaas zegt de woonplaats Tricht mij niets, maar het klinkt niet echt dichtbij! :P
Anders had ik de raildruk wel uit kunnen lezen, dit kan o.a. met FiatECUscan (demo is voldoende) en een OBD of VagCom kabel.

Zou ze eens een belletje geven als ik jou was:
http://www.dabhilversum.nl/

Wellicht kunnen zij, met alle symptomen, een voorzichtige diagnose maken.
Ze hebben bij DAP een uurtarief van maar 60 euro, stuk goedkoper dan de Stealer of lokale boer.
Als diesel specialisten kunnen ze wellicht makkelijker/sneller een diagnose stellen.

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

do mei 06, 2010 22:23

Haha. Ja het is ook wel een dorp; Betuwe. Dus nog wel een stukje van Almere.
Bedankt voor de tip maar ik heb het al teruggebracht tot 2 onderdelen: rail druk sensor en rail druk regel klep.
Ben vroeger diagnose specialist geweest, heb op een diagnose helpdesk gewerkt en ontwerp tegenwoordig diagnoses op iets grotere dieselmotoren. Ben er dus goed in thuis alleen komt de creativiteit om te werken met de spullen die ik heb in vlagen, net als de storing zelf.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

vr mei 07, 2010 08:28

Ben even op de tuynder pagina aan het kijken geweest naar een exploded view. Zie nu dat de regelklep op de pomp gemonteerd zit (Klein potje met een stekker erop). Tuynder ziet dit als een onderdeel met de hogedruk pomp zelf. Is dit onderdeel niet los te bestellen en te vervangen?
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

sanscorp

Re: RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

vr mei 07, 2010 08:50

Ben even op de tuynder pagina aan het kijken geweest naar een exploded view. Zie nu dat de regelklep op de pomp gemonteerd zit (Klein potje met een stekker erop). Tuynder ziet dit als een onderdeel met de hogedruk pomp zelf. Is dit onderdeel niet los te bestellen en te vervangen?
Zou ik zo uit mijn hoofd niet weten, kans is groot dat het als 1 onderdeel gezien word...
heb je Eper? dan kan je wellicht een onderdeelnummer vinden?

Ik kan je misschien nog wel een leuke aanbieding doen:
Heb een OBDlink 2.0 van Scantools liggen (niet in NL verkrijgbaar)

De OBDlink kost in Amerika 120 dollar maar je betaald er nog 40 euro importkosten over bij bestellen.

Voordeel is dat je IEDERE auto kan uitlezen met OBDII en het werkt ook op je Alfa met FiatECUscan!

De reden dat ik het weg doe is omdat ik wanhopig geld nodig heb na de laatste 2 reparaties aan mijn auto...... :x
Laatst gewijzigd door sanscorp op di mei 18, 2010 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

di mei 18, 2010 21:41

Heb met het kabeltje plus Unidiag van Sander mijn vermoeden bevestigd. Ik had geen injectie lampje aan staan maar wel een foutcode: 0215 diesel shutoff valve malfunction. Ook nog de raildruk en de engine speed in een grafiek uit laten zetten en gemeten bij een slechte start. Motor stond even te draaien op de startmotor voor het aanslaan. De raildruk was tijdens begin van starten 150 bar en liep terug naar 100. Vervolgens schoot de druk naar 400 en dat was (aan engine speed te zien) gelijk met het wel aanslaan.

Alles samen wijst me naar die klep. Ohja de foutcode komt ook steeds terug dus is geen historie van lang geleden.
Nu maar een keer die klep eruit halen. Hij is trouwens wel los te bestellen bij tuynder maar het is geen goedkoop ding.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

sanscorp

Re: RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

di mei 18, 2010 22:28

Heb met het kabeltje plus Unidiag van Sander mijn vermoeden bevestigd. Ik had geen injectie lampje aan staan maar wel een foutcode: 0215 diesel shutoff valve malfunction. Ook nog de raildruk en de engine speed in een grafiek uit laten zetten en gemeten bij een slechte start. Motor stond even te draaien op de startmotor voor het aanslaan. De raildruk was tijdens begin van starten 150 bar en liep terug naar 100. Vervolgens schoot de druk naar 400 en dat was (aan engine speed te zien) gelijk met het wel aanslaan.

Alles samen wijst me naar die klep. Ohja de foutcode komt ook steeds terug dus is geen historie van lang geleden.
Nu maar een keer die klep eruit halen. Hij is trouwens wel los te bestellen bij tuynder maar het is geen goedkoop ding.
Goed om te horen dat het uitlezen werkt.
Zelf vind ik FiatECUscan net even wat makkelijker werken en volgens mij is het ook uitgebreider.

Raildruk moet tijdens het starten 300 bar zijn.
Met mijn defecte verstuiver haalde ik ook maar 100.

Als de klep niet sluit dan bouwt de hogedrukpomp niet voldoende druk op idd.

Kijk vooral nog even verder dan Tuynder!
Ik heb een thermostaat besteld bij een bedrijf in Zeeland, volgende dag binnen en 60 euro goedkoper dan Tuynder, origineel spul!

Verder kijken en bellen loont zeker!

Succes.

Terug naar “Algemene Technische vragen”