Bouten onderkant voordempers kunnen erg vast zitten. Gebruik een goede inbus dop (dacht 10) en als het kan een luchtsleutel. Handig om nieuwe bouten en moeren te hebben als je de boel moet afslijpen. Ook de lange bouten onderaan de achterdempers kunnen problemen geven, nieuwe bouten + moeren bij de hand is erg handig (nylocks zou je eigenlijk sowieso moeten vervangen en nylock fijne draad is niet bij de automaterialenzaak verkrijgbaar). Veerschotels en rubbers bovenop de dempers kunnen ook best ver heen zijn, dus ook handig om bij de hand te hebben (of te kunnen halen) in geval dat. Kijk ook eens in de catalogus op
www.tuynder.nl voor plaatjes en onderdelen.
Dan is het heel goed oppassen met de voorpoten demonteren, de veren zijn erg smal en staan onder zeer veel voorspanning (iig de orginele, verlaagde weet ik niet). Een goede veerspanner met smalle haken is zeer aan te bevelen. Let bij montage op dat je het lipje van de demper exact onder de juiste hoek t.o.v. de bovenste bevestigingsbouten draait.
Mijn 156 stond op standard veren en dempers en sloeg voor en achter steeds door op drempels en kuilen. En ook de beschermkap van de motor schraapte nogal eens over de grond. Dat laatste werd al een stuk beter na het herstellen van die plaat zodat die niet meer zo uitzakte. Doorklappen was daarmee natuurlijk niet opgelost.
Omdat ik verlagen niet zo zag zitten (je kunt namelijk geen stuggere standaard hoogte veren krijgen) heb ik gekozen voor Bilstein B6 dempers i.c.m. de standaard veren. Dit heeft het doorslaan eigenlijk helemaal opgelost. Natuurlijk moet je zwaar beladen nog steeds heel langzaam een drempel af, want de trekhaak zit nu eenmaal erg laag, maar normaal kun je tenminste weer met een normale snelheid over drempels.
Mijn 156 had toen 136k gereden en vooral de achterdempers bleken finaal versleten en voor was ook niet heel geweldig. Wegligging is nu ook een stuk beter. Wat je vooral merkt op de snelweg is dat er minder deining is en dat je dus ook veel minder snel zee-zieke passagiers krijgt. Natuurlijk voel je sommige hobbeltjes iets meer, maar naar mijn mening is dat veel minder ziekmakend dan de deining die je met slappe dempers hebt. Dus overtuig je er eerst van dat de dempers echt goed zijn.
Of standaard veren gaan passen op een orgineel verlaagde 156 (sportpakket?), zou ik niet weten. Zijn sportpakket dempers niet korter dan normale?