Joel
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Nord blok upgrade: Windage Tray/Strengthening Plate

wo mar 10, 2010 11:06

Iemand ervaring met het gebruik van zoiets?

Afbeelding

Ik vind het echt een supercool ding en wil het in mijn 2L blokje monteren die ik aan het opbouwen ben maar vraag me af of het plug&play is of dat je bijv andere (langere) tapeinden nodig hebt ofzo. Of andere nadelen?

2L blok dat ik aan het opbouwen is weliswaar voor straatgebruik maar krijgt redelijk wat vermogen. Maar moet bovenal ook duurzaam zijn omdat ik er veel km's mee rij waarbij ik het vermogen ook echt gebruik.

Joel
GT 1600 Junior

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Nord blok upgrade: Windage Tray/Strengthening Plate

wo mar 10, 2010 11:45

voor een straatauto overkill imho, alleen nuttig voor racegebruik, dus langdurig hoge toerentallen en forse toerenwisselingen.
Is niet geheel plug en play, kan aanlopen, en bij degeen voor de 2 liter zaten een aantal gaten niet op de goede plek. Aanloopproblemen hadden we trouwens ook bij die van Spruell.
Voor een straatauto zie ik meer in een goede oliehuishouding e.d.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 10, 2010 12:13

Dit is toch puur om "schuimen" van olie in je blok tegen te gaan? Het houdt de olie wat beter in je pan, maar veel meer nut heeft het volgens mij niet?

bralfa
Guru
Guru

Re: RE: Nord blok upgrade: Windage Tray/Strengthening Plate

wo mar 10, 2010 12:16

Dit is toch puur om "schuimen" van olie in je blok tegen te gaan? Het houdt de olie wat beter in je pan, maar veel meer nut heeft het volgens mij niet?
Geeft theoretisch ook meer stijfheid in je onderblok. Dus je kruk blijft beter op zijn plaats.
Shut up and ride!

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 10, 2010 12:36

idd verstijving van het onderblok, en vermindert olienevel in het onderblok en rond de krukas. daarom voor een straatauto leuk maar niet erg zinvol (je ziet hem ook niet meer wanneer het blok erin ligt) tenzij je met 86mm boring rijdt of de hoge vermogens ook echt heel veelvuldig en langdurig gebruikt.

net zo zinvol eigenlijk als H-profiel gesmede drijfstangen in een straatblok.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Maurizio
Guru
Guru

wo mar 10, 2010 13:45

Geeft theoretisch ook meer stijfheid in je onderblok. Dus je kruk blijft beter op zijn plaats.
Een gevouwen plaat geeft hoofdzakelijk alleen stijfheid in de richting van de vouw. :whistle:
:twisted: Stijfheid verhoging verhaal klopt, echter een verbetering van de stijfheid van het onderblok in de langsrichting, waar je hem niet echt nodig hebt.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Joel
Full Member
Full Member

wo mar 10, 2010 14:04

Ik wil het voornamelijk inbouwen voor de extra stijfheid op je hiermee creeert op je krukaslagerkappen. Daar zit bij een Nord blok geen enkele stijfheid in. En als het verder geen nadelen heeft.... En omdat de investering erg klein is als je het blok toch open hebt....

Ik snap dat je hem niet ziet zitten als ie eenmaal ingebouwd is maar ik ben dol op mooie goede dingen die je niet ziet maar wel plezier van hebt.

Maar als de pasvorm niet goed is en gebruik van andere tapeinden ofzo nodig is dan heb ik er geen zin in.
GT 1600 Junior

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 10, 2010 15:28

met die stijfheid van die lagers valt het wel mee hoor.. vele racemoteren die 8000+ kunnen draaien, doen dat ook prima zonder windage tray.. De lagerproblemen die ik gezien heb komen vaker voort uit of slechte opbouw (niet lijnboren bv) of problemen met de olievoorziening.
Maar als het je een beter gevoel tussen de oren hebt ermee gewoon doen! (heb ze ook in beide racemotoren, een van spruell, de andere van alfaholics. naast deze plaat heb ik ook een anti-surge plaat in het carter rond de oliepomp van Spruell. Als je die er ook in stopt wat denk ik voor jou meer zin heeft dan de windagetray let dan op de goede positie van het gat voor de oliepeilstok!)
Let bij de montage wel dus op dat de kruk goed ronddraait zonder te raken, en goed passen en meten. De plaat vervangt gelijk de carterpakking dus dat moet allemaal goed schoon en vlak zijn, en monteren met vloeibare pakking aan beide zijden van de plaat.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mar 10, 2010 15:38

Verminderd oliedampen en zou dus theoretisch minder weestand voor de krukwangen betekenen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Koenraad
Junior Member
Junior Member

wo mar 10, 2010 19:54

Een gevouwen plaat geeft hoofdzakelijk alleen stijfheid in de richting van de vouw. :whistle:
:twisted: Stijfheid verhoging verhaal klopt, echter een verbetering van de stijfheid van het onderblok in de langsrichting, waar je hem niet echt nodig hebt.
Voor we met z'n allen overgaan tot de montage van zulke platen, nog snel wat "Inleiding tot de Mechanica" voor Maurizio ;)

Een vouw in de plaat levert - mits slim geplooid - extra stijfheid op in de richtingen DWARS op de vouwrichting. Als de z-as de lengte richting van de plaat is dan levert het betere vouwwerk extra sijfheid in de dwarse richtingen x en y, m.a.w. Ixx en Iyy zullen toenemen. Enfin, in één van beide richitngen pas als je de plaat ook breder neemt vanwege de vouwen.

Toegepast op bovenstaand verhaal krijg je dus wat stijfheid net waar je het wel wil hebben, de vouwrichting ligt immers parrallel aan de rotatieas van de krukas.

Daarenboven zijn de kruktaslagers in één richting nog eens fysiek verbonden met de buitenzijde van het blok -> levert weer extra stijfheid.

In theorie zou zulke plaat eigenlijk moeten toelaten dat je de krukas wat kan verlichten omdat die 'Windage Tray' een deel van de nodige stijfheid levert.

Vraagjes:
- Uit wat voor materiaal is zulke plaat gemaakt?
- En wat weegt zo'n plaat eigenlijk?

Edit 2 :
  • Autocomponenti : Plaat is van "Aircraft Grade" Alu ... ik gok 2-3 mm ... zal dus niet veel wegen ...
    Alfaholics : Staalplaat (verzinkt) ... ik gok zelfde dikte ... weeg al wat meer
Laatst gewijzigd door Koenraad op wo mar 10, 2010 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Maurizio
Guru
Guru

wo mar 10, 2010 21:10

Wat veel mensen vergeten en zeker in mijn ogen de meeste winst is van een windage tray:
Bij lange doordraaiers kan de olie niet volledig tegen wand omhoog kruipen en er langer voor zorgen dat er een plasje olie bij de oliepomp mond blijft.
Daar zou, heb ik hem voor plaatsen in mijn racer. Heb zelfs ooit een serie-tje willen opstarten, maar nog steeds geen prio en tijd voor.

Voor we met z'n allen overgaan tot de montage van zulke platen, nog snel wat "Inleiding tot de Mechanica" voor Maurizio
Yes, Please educate me!
Hoe kan een dergelijke dubbel gevouwen dunne plaat nog fatsoenlijk stijfheid geven in de X en Y richting? Alleen de Z richting heeft een echte bijdrage.
Zeker is dat iedere toegevoegde kilo ijzer iets levert van stijfheid........echter effectief?

Voor de leergierigen onder ons: Vouw voor de grap eens een stukje dikker papier en pak de klem de uiteinden met de handen en voel de stijfheid.

Saluti,
M
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Koenraad
Junior Member
Junior Member

wo mar 10, 2010 22:04

Hoe kan een dergelijke dubbel gevouwen dunne plaat nog fatsoenlijk stijfheid geven in de X en Y richting. Alleen de door jou aangegeven Z richting heeft een echte bijdrage.
Neem een strip staal (of alu of zelfs papier) van 2 mm dik (x-richting), 100 mm breed (y-richting) en 2000 mm lang (z-richting).

Leg deze strip op zijn brede kant van 100 mm op twee stoelen die pakweg 1800 mm of zo uit elkaar staan --> De strip buigt helemaal door: dit is een indicatie voor de grootte van Iyy. Iyy is dus zeer laag --> In de Y-richting is de strip dus slap. In deze opstelling wordt de strip belast op buiging volgens de y-as.

Doe hetzelfde maar leg de strip op zijn dunne kant --> Strip buigt nauwelijks door: dit is een maat voor Ixx dewelke dus duidelijk hoog is --> In de X-richting is de strip dus stijf. In deze opstelling wordt de strip belast op buiging volgens de x-as.

Nu, tracht de strip rechtop te zetten, dus met zijn kopvlak (van 2 mm x 100 mm) op de grond --> de strip buigt uit - dit noemen we 'knik' - en dit volgens de eerder gevonden 'slappe richting', nl. de y-richting! Merk op dat dit gebeurt louter door het eigengewicht van de strip!

Plooi de strip nu in de lengte tot een Z, een U of een Omega en herhaal bovenstaande proeven. Iyy is enorm toegeomen, Ixx is ietsje afgenomen maar nog altijd zeer hoog en het profiel kan zowaar rechtop gezet worden !!
Het profiel zal pas uitknikken als we het extra belasten. De weerstand tegen knik wordt dus bepaald door de stijfheden van de dwarse richtingen!

Ik denk dat jij in de war bent vanwege dit 'knik-fenomeen' ... dit noemen we niet stijfheid in de z-richting maar eerder knikweerstand.

Plooien aanbrengen is dus een 'en-en'-verhaal! We winnen aan buigstijfheid in één van de dwarse richtingen zonder al te veel te moeten inboeten in de andere richting en als gevolg daarvan neemt ook de weerstand tegen knik toe.

Toegepast op deze Windage Tray Plate hebben we idd niets aan de weerstand tegen knik omdat de kruk-as niet belast wordt in de z-richting. Maar vanwege de toegenomen buigstijfheden in x- en y-richting is de plaat weldegelijk een meerwaarde op vlak van algemene stijfheid van het blok ter hoogte van de krukaslagering.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 10, 2010 22:56

Hoe dik is die plaat wel niet dat de stijfheid van het gegoten aluminium significant verbeterd wordt? Zo veel werkt het materiaal daar al niet van zichzelf, dus als je met een plaat die met een paar boutjes vast zit stevigheid wilt toevoegen, moet je volgens mij behoorlijk stijf materiaal gebruiken.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mar 10, 2010 23:16

Lijkt me dat deze meer effect hebben :?:
Afbeelding
Afbeelding
bron

Ik ben ook wel benieuwd naar de do's, don'ts end why's ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Terug naar “Algemene Technische vragen”