Ik heb nog eens verder gekeken dan mijn neus lang is, maar de ondermaat 010 - 040 is denk ik niet in mm maar in inches. Tenminste, ik kom een
andere aanbieder op Ebay tegen die de maten zo specificeert.
Eerste ondermaat is dus 0.01" kleiner dan standaard, dus 0.254mm. Is ook wel logischer, anders valt er weinig te slijpen natuurlijk.
Alleen heeft de ondermaat dan niets te maken met de kleurcodering van de tappen/lagers die je in het werkplaatshandboek tegenkomt, want deze maatverschillen zijn veel kleiner (0.01mm).
---
Eric
Ik heb ook nog even wat veldwerk gedaan.

De aangegeven maten verkrijgbaar voor de lagerschalen zijn inderdaad in inches.
De kleurcode van alfa staat verder los van de op internet aangeboden lagerschaal maten (10/20/30/40)
Conclusie is dus: Mijn krukas valt binnen specificatie van "standard shaft size" en ik kan dus gewoon standaard lagerschalen gebruiken.
Waar ik echter wel nog niet helemaal uit ben is het aanhaalmoment van de lagerschalen.
Het werkplaatshandboek geeft aan:
Big end cap nuts (oiled): 36.2-38.3 fb ft (49-52Nm)
Main Bearing cap nuts (oiled): 34-36 lb ft (46-49Nm)
Maar de fabrikant van de lagerschaal geeft aan:
Big end cap nuts : 53-60 fb ft (72-81Nm)
Main Bearing cap nuts : 51-54 lb ft (69-73Nm)
Het boek van Jim K. geeft een aanhaalmoment van 53Nm (met ontvette moeren) voor zowel hoofdlagers alsmede big-end.
Wat is wijsheid?....