Jeronimo233

Kapotte brandstofpomp?

ma feb 22, 2010 09:59

Hoi allemaal !

Ik heb een Alfa 146 TS 1.6 uit 2000
Toen met al die sneeuw en kou in December sloeg de auto wel eens af, Ik kreeg het gevoel alsof de auto aan het verzuipen was. Syntomen zijn : Bokkende motor, knallende uitlaat, Soms kon ik hem er doorheen gassen maar meestal was het een kwestie van uit /aan zeten waarna hij het weer normaal deed. Het voorval gebeurde voornamelijk bij een koude motor, en echt maar een aantal keer per maand dus nam het voor lief.

Sinds eergister begon hij er weer mee, en uit / aan zetten is vruchteloos. Tevens doet hij het hou ook af en toe in een hogere versnelling én in de stationair stand.

Gisteren de wegenwacht gebeld, en die kwam uit bij de brandstofpomp omdat die een onregelmatig injecterent geluid maakt, hij heeft de electronica naar deze pomp doorgemeten en deze was goed. Zijn diagnose was : Kapotte brandstofpomp !!

Nou is mijn vraag dan ook ; Klinkt het als een goed oordeel van de wegenwacht ?
En de volgende vraag : Als het dat is, is dit redelijk vlot te vervangen ?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Kapotte brandstofpomp?

ma feb 22, 2010 11:16

Het kan van alles zijn, ook een verstopt brandstoffilter of iets met je ECU, sensoren, bougies etc.

De wegenwacht is over het algemeen vrij goed in het doen van diagnoses, dus ik zou in eerste instantie wel naar je brandstoftoevoer gaan kijken. Vaak worden filters niet vervangen, dus dat is ook een goede kandidaat. In oudere types 145/146 zit het filter los onder de bodemplaat van de auto, bij de laatste versie zat het filter met de pomp ingebouwd in de tank en is niet los leverbaar.

Heeft de wegenwacht je ECU ook uitgelezen?

Jeronimo233

ma feb 22, 2010 12:17

Nee hij heeft niets uigelezen behalve dan de stroomtoevoer naar de pomp zelf, hij kon het stekkertje even zo gouw niet vinden geloof ik.

Bougies zijn geen kandidaat, die heb ik laten vervangen 3 weken terug.

Net "mijn" monteur gesproken en hij denkt ook aan de brandstofpomp. Hij zegt dat deze makkelijk te vervangen is en raad me aan er 1 bij de sloop te halen, een nieuwe is namelijk 160 euri ofzo.

Ik denk dat ik het maar ga doen, dan kan ik voor weinig geld kijken of dat het probleem was. zoniet dan kan ik altijd nog voor het filter gaan.

Bedankt voor de reactie !

indy
Advanced Member
Advanced Member

ma feb 22, 2010 19:00

Ik zou eerst voor het filter gaan. Is goedkoper dan een pompje
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 22, 2010 20:19

In een 146 van 2000 zit naar alle waarschijnlijkheid al de nieuwe pomp met ingebouwd filter. Ik durf niet te zeggen of die uitwisselbaar is met de oude zonder filter. Je zult op de sloop dus nog moeilijk moeten zoeken om een pomp te vinden.

Je zou ook eerst eens de brandstofdruk kunnen (laten) meten, dan weet je tenminste of dat de oorzaak is. Blind onderdelen vervangen zonder dat je weet of ze stuk zijn kan heel succesvol zijn, maar ook heel veel geld en tijd kosten zonder dat het een oplossing oplevert. Een goede diagnose lijkt mij een beter plan.

Jeronimo233

di feb 23, 2010 02:58

De uitleg van de wegenwacht doet me toch aan de pomp zelf denken, namelijk als je de auto aan /uit zet reset de pomp zich even en zal het daarna weer even doen. Een filter (maar verbeter mij graag als het niet klopt) lijkt me een onderdeel wat verstopt is, of niet. Uit / aan zetten lijkt me dan niet te werken.

Ook nog even nagevraagd bij de Alfa onderdelen groothandel : Er is maar één benzinepomp voor de 146, hoefde niet eens het chassisnummer op te geven. Ook de sloop verzekerde mij dat de pomp(en) die ze hadden liggen 100% past in mijn auto.

Ik vind het best moeilijk allemaal want het verkeerde onderdeel of de verkeerde diagnose zou financieel een ramp betekenen, zeker met de aankomende keuring in het zicht (wie weet wat ze nog meer vinden). Ben dan vooral bang voor de Co2 meting...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 23, 2010 11:10

Een pomp is niet iets digitaals, maar gewoon een electromotor met een "waaiertje" er aan. "Resetten" kan dus helemaal niet. Als je de auto op het contact zet, zal je pomp enige seconden draaien om te zorgen dat je brandstof op druk komt, of die druk er nou al is of niet. Er zit geen sensor op je auto die druk meet of iets dergelijks. Een lage brandstofdruk door een verstopt filter zal zeker (eventjes) worden opgelost door de auto uit en aan te zetten. Je pompt dan enige seconden brandstof zonder dat de motor die verbruikt. Juist het feit dat de pomp het op zich doet, maar je bij hoger brandstofverbruik problemen krijgt lijkt een te lage opbrengst dus een verstopt filter te suggereren. Stukke brandstofpompen pompen niet, die staan stil over het algemeen.

Je zult jezelf een aantal dingen moeten afvragen:

- weet je wel zeker dat je probleem door brandstofdruk komt? Ploffen in de uitlaat komt namelijk veel vaker door een slechte ontsteking.
- als het je brandstofdruk is, is het dan een verstopping in de brandstofleiding, het brandstoffilter, een de defecte drukregelaar of draait je pomp niet hard genoeg?
- als het je pomp is die niet hard genoeg draait, ligt het dan aan de pomp, of aan de bekabeling van de pomp (je zal de eerste niet zijn met slechte aansluitingen of een defecte crash-schakelaar)?

Als ik in de officiele Alfa Romeo onderdelencatalogus en op bijvoorbeeld http://www.hbase.nl kijk, zie ik dat er voor het model van 1998 tot 2000 een andere brandstofpomp geleverd is dan voor het model van 1995 tot 1998.

Als je je geen foute aanschaf kan permitteren, denk ik dat je zeker moet weten wat de oorzaak is voor je geld uitgeeft. Als het de pomp is, zou ik er voor zorgen dat je zeker weten een pomp voor het model 1998-2000 krijgt, ook al beweren verkopers dat het wel past.

Eigenlijk wil ik je adviseren om de auto na te laten kijken door iemand die er verstand van heeft en de computer kan uitlezen en de brandstofdruk meten. Dat kost geld, maar dat hoort er bij als je een auto hebt.

Jeronimo233

wo feb 24, 2010 01:59

De pomp die de sloop heeft liggen is uit 1999, dus dat zou de juiste moeten zijn. De stroomtoevoer naar de pomp is doorgemeten door de wegenwacht, die was in orde.
Volgens mijn monteur (die lang bij een Alfa garagebedrijf heeft gewerkt) zegt dat het filter aan de pomp vast zit of iets dergelijks, in elk geval dat deze dus ook word vervangen.

Een slechte ontsteking zou kunnen, vandaar dat ik eerder al de bougies heb laten vervangen, die waren wel niet het probleem maar waren toch aan vervanging toe.
Wat mijn monteur bij het vervangen van de bougies wel heeft gemerkt is dat de eerste twee cylinders aanzienlijk minder druk gaven dan de overige twee, maar het lijkt mij dat hij dit meegenomen heeft bij zjn oordeel. Ook is dit niet geopperd door de wegenwacht.

Je reactie geeft zeker stof tot nadenken...

Wat is een crash schakelaar trouwens ??

Bedankt voor de reactie trouwens :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 24, 2010 12:22

Een crashschakelaar is een soort "stop" die doorslaat als jij een botsing hebt. Die zit in de bedrading naar de brandstofpomp toe. Bij die botsing wordt dan de stroom naar de pomp onderbroken zodat je na die botsing geen benzinefonteinen kan krijgen. Bij de 146 zit er een drukknop onder je bestuurdersstoel. Als je daar een dikke mep tegen geeft, vliegt er iets in los, waardoor er geen kontakt meer is. Als je de knop indrukt maak je weer kontakt.

Inderdaad, bij een pomp van de 145/146 van 1998-2000 zit het filter op de pomp, bij die van 1995-1998 zit het filter los. Dat bedoelde ik dus met het verschil. Als die op de sloop van 1999 is en je hebt "niet goed geld terug" garantie, kan je proberen of dat je probleem oplost.

Terug naar “Algemene Technische vragen”